Z przewodnikiem na urlop

Z przewodnikiem na urlop

Wydawnictwa proponują przewodniki nie tylko dla zwykłych turystów, ale i dla rowerzystów lub amatorów sportów ekstremalnych

Od dwóch lat najchętniej wybieramy się na urlop do sąsiednich krajów albo podróżujemy po Polsce. Po tragedii z 11 września 2001 r. rynek wydawnictw turystycznych diametralnie się zmienił. – Od dawna nie było tak dużego zainteresowania wyjazdami do krajów środkowej Europy. W ubiegłym roku i obecnym najczęściej wybierane kierunki to Czechy, Słowacja i Chorwacja, po latach niechęci wraca zainteresowanie Węgrami (wyjazdy nad Balaton i do Budapesztu) i Bułgarią. Te kraje uchodzą za bezpieczne i względnie tanie – mówi Monika Pomiechowska z biura Scan Holiday. – Z droższych wycieczek największe wzięcie mają Kreta, Malta, Cypr, Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie. Jeszcze trzy lata temu modne były wyjazdy na Bali, ale po wybuchu bomby w dyskotece ta wyspa wypadła, nie ma też chętnych na safari w Kenii, od czasu jak zabito tam turystów.
Sytuacja polityczna odbija się także na rynku wydawniczym. W minionym roku wartość sprzedaży przewodników spadła o ponad 15%, w tym roku zapowiada się podobnie. Najgorzej sprzedają się przewodniki po Egipcie, Izraelu, Turcji i Tunezji – jeszcze kilka lat temu wiodące na rynku – a najlepiej po Polsce.

Polska modna

Krajowych przewodników jest na rynku ponad sto (większość aktualizowana co rok, dwa lata), nie licząc wydawnictw regionalnych. Najpopularniejsza jest seria wydawnictwa Pascal „Dookoła Polski”, ceniona za szczegółowe informacje, na podstawie których każdy indywidualnie może zorganizować wycieczkę. Ukazało się już ponad 20 tytułów (zawierają adresy hoteli i pól namiotowych, opisy dojazdu, godziny otwarcia muzeów itd.), oddzielnie są omówione zarówno poszczególne rejony Polski, jak i miasta (np. „Zakopane”, „Góry Świętokrzyskie”, „Bieszczady”). Dla amatorów krótkich wyjazdów przeznaczono serię „Na weekend”, opisującą miejsca, które można zwiedzić w czasie dwóch, trzech dni (m.in. „Sudety”, „Wielkopolska”, „Małopolska”). Przydatne są też tematyczne informatory Pascala: „Hotele i restauracje w Polsce”, „Agroturystyka i kempingi w Polsce” czy „Tanie noclegi”. Do amatorów sportów ekstremalnych jest adresowana „Polska dla aktywnych”, do zainteresowanych miejscami kultu religijnego – „Przewodnik pielgrzyma”, zaś do lubiących wycieczki rowerowe – „Przewodnik rowerowy po Polsce”.
O rowerzystów dba także Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, które oferuje serię „Najlepsze wycieczki na rowerze górskim”. W jej ramach ukazały się m.in. „Beskidy”, „Bieszczady” oraz „Okolice Krakowa”.
Ciekawie pomyślana jest seria przewodników po regionach wydawnictwa Muza (m.in. „Suwalszczyzna”, „Mazowsze”, „Mazury i Warmia”, „Małopolska”) adresowana do turystów zmotoryzowanych – proponuje trasy samochodowe i podaje odległości w kilometrach.
Wiedza i Życie wydaje ekskluzywne przewodniki po regionach (m.in. „Mazowsze”, „Tatry i Podhale” czy „Mazury i Warmia”) oraz miastach („Gdańsk”, „Kraków” i „Warszawa”). Wyróżniają się elegancką szatą graficzną: wydane na dobrym papierze, z dużymi fotografiami, rysunkami, mapkami, informatorem turystycznym (hotele, restauracje wraz z polecanym menu itd.), w pełni oddają motto serii: „Ten przewodnik pokazuje to, co inne tylko opisują”.
Miłą niespodziankę mogą sprawić tanie, ale rzetelnie opracowane przewodniki wydawane przez małe, regionalne oficyny. Ich autorami są zazwyczaj mieszkańcy opisywanych terenów, znający je na wylot, sami uprawiający turystykę. Do takich publikacji należą m.in. „Okolice Krynicy” (Rewasz), „Tatry i Podhale” (Intertur), „Jeziora mazurskie” (Wydawnictwo IRS), a także „Po ziemi augustowskiej” (Hańcza). Małych wydawnictw jest mnóstwo, warto wymienić jeszcze takie jak Edytor, Globus (licencja Nelles Guide), Galaktyka (Złota Seria), PTTK „Kraj”, Tramp czy Sklep Podróżnika.

Po świecie

Zdecydowanym liderem na rynku przewodników po obcych krajach jest Pascal i jego seria „Praktyczny przewodnik” (ponad 60 pozycji w ofercie). Są tu zarówno przewodniki po krajach (np. „Włochy”, „Kanada”, „Indie Północne i Nepal”), jak i po miastach (np. „Amsterdam”, „Berlin”), a nawet kontynentach (np. dwa tomy „Ameryka Południowa”). Bardzo popularne są tania kieszonkowa seria „Marco Polo” (np. „Kreta”, „Czechy”), seria „Berlitz (np. „Chorwacja”, „Londyn”, Wiedeń”) oraz adresowana do amatorów krótkich wypadów seria „Na weekend” (np. „Słowacja”, „Europa”). Osobną pozycję stanowią przewodniki dla zmotoryzowanych, którzy podróżują na własną rękę – np. „Alpy”, „Skandynawia” czy „Grecja”. Oprócz informacji turystycznych zawierają część graficzną, mapki i trasy dojazdu.
Wiedza i Życie ma w ofercie dwie serie. Tańszą – przewodniki Thomasa Cooka, która jest hitem ostatnich dwóch sezonów – i droższą, „Przewodniki Wiedzy i Życia”, wydawaną według tej samej recepty co krajowa: pokazuje, zamiast opisywać. W ofercie jest ok. 30 tytułów, wśród nich przewodniki po miastach (np. „Wenecja”, „Wiedeń”, „Nowy Jork”, „Praga”, „Paryż”), regionach (np. „Dolina Loary”, „Prowansja i Lazurowe Wybrzeże”) i po krajach (np. „Hiszpania”, „Irlandia”).
Do oglądania nadają się również pięknie ilustrowane przewodniki wydawnictwa National Geographic. W ofercie są pozycje o egzotycznych, mało popularnych wśród polskich turystów miejscach, jak np. „Himalaje”, „Nepal”, „Pakistan”, „Afryka Południowa”; książki zawierają oprócz zdjęć i map przekroje zabytków.
Jeśli ktoś wybiera modny kierunek, wybór ma duży. Po Grecji, Krecie czy Hiszpanii jest kilka przewodników. Ale jeśli chce jechać do Rosji albo na Białoruś, będzie musiał się obejść bez przewodnika.


Najwięksi wydawcy przewodników
(udział w rynku ze względu na wartość sprzedaży)
Pascal – 52%
Wiedza i Życie – 14%
Edytor – 5%
G+J RBA – 3%
Galaktyka – 3%
Muza – 3%
pozostali – 20%
Źródło: „Rzeczpospolita”

 

 

Wydanie: 2003, 35/2003

Kategorie: Książki
Tagi: Ewa Witucka

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy