Trzy pieprzyki Dominiki

Trzy pieprzyki Dominiki

O czym się śpiewa w polskiej piosence

To się tylko tak wydaje, że o najważniejszych sprawach dyskutują politycy i dziennikarze. Nie mniej zażarte spory toczą się w piosence. Obojętnie, popowej, rapowej, metalowej, poetyckiej – każda zabiera głos w kluczowych kwestiach: dlaczego kobiety to zdziry, że Michnik jest skończony, a 500+ to zdecydowanie za mało.

Cóż wiemy o miłości

Jak piosenka, to głównie o miłości, choć z miłością bywa bardzo różnie. Środkiem drogi biegnie zwyczajowe, głupawe szczebiotanie – żadna Osiecka, żaden nowy Przybora, Kofta, Młynarski czy bodaj Kondratowicz jakoś nie chcą się ujawnić. Więc słyszymy od Zdzisławy Sośnickiej: „Po każdej nocy wstanie nowy dzień, / Po każdej zimie wróci ptaków klucz. / Każdy błazen śmieszny ma być, / Choć go za to zetnie król”. Od Stanisławy Celińskiej: „Atrament nocy serca zatruwa rytm / I gwiazdy już nie świecą i księżyc znikł / Strwożona myśl jak w klatce ptak / Trzepocze się o pręty krat”. Młodsi nie lepsi. Ania Dąbrowska: „W piękny jesienny ranek odejdziesz / znikniesz nagle nie mówiąc wiele jakby nigdy nic / odejdziesz bo już nie pamiętasz pierwszego dnia / nigdy więcej pomiędzy Nami już nie będzie tak”. Ewa Farna: „Na dwa serca dzielisz świat / każdy ma to, co drugiemu skradł / W cichej wojnie znowu tracisz głos / z kart znakowanych odgadujesz los”.

Wielu złudzeń w kwestii miłości nie żywi rodzima kultura hiphopowa: „Siódma łza, z pogardą dla fałszywki / Ja ci się kurwo zwierzałem, a ty wygadałaś wszystkim” (WHSP) albo „Kochać to nie znaczy zawsze to samo / uważaj ziomek bo ta suka leci na twoje siano” (Firma). Maria Peszek wie jednak swoje: „Są kobiety pistolety / i kobiety jak rakiety / chude, długie i wysokie / z wydepilowanym krokiem (…) A ja dla własnej wygody / zapuszczam swe ogrody / i kolekcjonuję wzwody / ja, metr pięćdziesiąt dwa”.

Daj, daj, daj, nie odmawiaj, daj

Polityczne zawirowania lat ostatnich odbijają się w piosence zasadniczo w dwóch nurtach tematycznych. Najpierw biegnie szydercza krytyka Platformy, Tuska, liberałów i lewaków. Paweł Piekarczyk: „Znów stara zgraja, szczęśliwym trafem, / Bez głów, bez planów, za to z rozmachem, / Do żłobu tłoczy swe tłuste cielska, / Idzie Platforma Obywatelska”. Głośny ostatnio satyryk Ryszard Makowski: „Jest walentynkowy klimat, / Nie ma sensu podejrzewać, / Że ktoś chce nas tu wydymać. / Platforma cię kocha, siu-ba, siu-ba / Czy chcesz tego, czy nie, siu-ba, siu-ba”. Jan Pietrzak: „Obiecanych cudów brak, / Za to moc egipskich plag, / Zrujnują nam kraj jak za Ruska, / Nasz faraon Tusekhamon, / To pechowiec jakich mało, / Plagi Tuska, plagi Tuska, plagi Tuska”. Raper Basti: „Dziękujemy Panu za te śmieciowe umowy, / Dzięki nim w naszych domach zagościł dobrobyt, / Zobacz, jak by wyglądała Polska, gdyby nie Pan Donald, / Chyba czas najwyższy już mu podziękować”.

Kiedy natomiast piosenka opiewa sfery prawicowe, to zazwyczaj z górnego C: „Dźwięczy requiem pod dzwonu kloszem, / Salonowcy – skończcie tę wrzawę. / O czas smutnej zadumy proszę, / gdy Prezydent idzie na Wawel” (Maria Gabler). Dopiero w drugiej kolejności słyszymy głos otuchy związany z życiem politycznym, np. z ust Andrzeja Rosiewicza: „Wystarczy 4 Ziobra, i Polska będzie dobra, / Ziobro zbierze żniwo, nadejdzie czas na Prawo i Sprawiedliwość, / Wystarczy 4 Ziobra, i Polska będzie dobra, / Uśmiechem nas przywita, przywita nas IV Rzeczypospolita”.
Kiedy przychodzi do szczegółów, sytuacja nieco się komplikuje, co pokazują piosenki na temat programu 500+. Dance Express zwraca się wprost do pani premier: „Beti, strzeliłem dwa razy już, / gdzie moje 500+ na nowy wóz?”. Diskorolka: „Gdzie jest moje pincet złotych / Nie chcę chodzić do roboty. / Ej dziewczyno pokaż uda, / Obiecuję, że się uda”. SelfieBand: „Brać się chłopy do roboty / Czeka na was pięćset złotych / Niech kobiety rodzą dzieci, / Bo za dzieci pieniądz leci”. Ryszard Makowski wplótł nawet ten wątek w piosenkę o Euro: „Kraj sukcesy ma i 500+ jest, / to podniosły fakt, jak za Mieszka chrzest. / Duma wzbiera tak, że rozpiera aż. / No to po sto gram poszło nam na twarz”.

Strony: 1 2 3

Wydanie: 2016, 30/2016

Kategorie: Kultura

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy