Ćwierć wieku skandali

Ćwierć wieku skandali

Łódź Kaliska – jedna z najaktywniejszych grup artystycznych w Polsce świętuje jubileusz w Fabryce Trzciny

Jak świętować jubileusz, to porządnie. Zwłaszcza gdy się jest jedną z najaktywniejszych grup artystycznych w Polsce, w dodatku znaną z przekraczania granic i skandalizowania. W ubiegłym roku jej członkowie poruszyli nie tylko prawicowe gremia okładką „Playboya”, na której widniała naga modelka z orlimi skrzydłami, stylizowana na polskie godło. Przedtem było 25 lat równie głośnych happeningów, twórczości filmowej i sesji fotograficznych. Swoje ćwierćwiecze grupa Łódź Kaliska świętuje więc, organizując kolejne wystawy. Teraz przyszedł czas na Warszawę i Galerię Klimy Bocheńskiej w Fabryce Trzciny.
W 1979 r. grupę zawiązali w Darłowie – w atmosferze skandalu, a jakże – Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Andrzej Wielogórski, Andrzej Świetlik i Adam Rzepecki. Zaczęło się od happeningu „Przegrodzenie ulicy czarną wstęgą dla zrobienia zamieszania i odwrócenia uwagi w celu narzucenia białej płachty na grupę osób, skrępowania ich i walenia wszystkich po dupach”. Początkowo formacja neoawangardowa, już w latach 1980-1981 zmieniła swój program artystyczny na bardziej dadaistyczno-surrealistyczny, atakowała polską formację neoawangardy oraz ośmieszała absurdalność życia w PRL-u. Później, do 1988 r. Łódź Kaliska była składnikiem formacji Kultury Zrzuty, łączącej zainteresowania fotomedialne i konceptualne z dominującymi działaniami dadaistycznymi i skandalizującymi, często o charakterze pozaartystycznym – chciano połączyć twórczość z życiem. Od końca lat 90. ich styl fotografii pozostał groteskowy, sarkastyczny.
W 2003 r. grupa pokazała pierwsze prace, które miały wyrażać idee New Pop. Tym razem do tworzenia symboliczno-skandalicznych fotografii zaczęła wykorzystywać mechanizmy reklamy i nowoczesnych mediów. Na stronie internetowej grupy Marek Janiak tak pisze o nowej tendencji: „Sztuka Łodzi Kaliskiej obracała się dotąd tylko wokół jednego problemu – udręczenia jednostki przez kulturę, dlatego na niwie ciągłych nieporozumień ze społeczeństwem powstały: sztuka żenująca, sztuka bez skupienia, sztuka idiotyczna. Jednak od początku nowego tysiąclecia Łódź Kaliska uprawia nową sztukę – New Pop. New Pop to zerwanie z dotychczasową nihilistyczną tradycją i robienie wyłącznie tego, co się społeczeństwu podoba najbardziej. Zajmuje się ideą i promocją piękna, zmierza do trwałego spotkania sztuki wysokiej i popkultury, gdzie piękno nowego modelu Chryslera jest równoważne, a może nawet większe od piękna Nike z Samotraki”.
Na wystawie „Fabryka Lodów”, największej jak dotąd prezentacji Łodzi Kaliskiej w Warszawie, można zobaczyć zarówno prace reprezentujące New Pop, jak i starsze fotografie, obiekty, niezależne pisma artystyczne oraz filmy tworzone od lat 70.
kd

 

Wydanie: 07/2005, 2005

Kategorie: Kultura

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy