Psychotest: Czy cały twój mózg pracuje dla ciebie?

Psychotest: Czy cały twój mózg pracuje dla ciebie?

Mózg. Najpotężniejsze narzędzie istniejące w przyrodzie. Czy wiesz, że najprawdopodobniej wykorzystujesz tylko ułamek jego możliwości? Naukowcy sądzą, że przeciętny człowiek uruchamia 2-3% swoich szarych komórek. Wszystko, co pamiętamy, magazynujemy w trzech rodzajach pamięci: obrazowej, krótkotrwałej i długotrwałej. Żeby nie zwariować, mózg zapisuje informacje wybiórczo, eliminując szum informacyjny, ale też często (z wielu różnych powodów) pomijając istotne dane. Stąd ubytki w wiedzy i kłopoty z przyswajaniem nowych informacji.
Lewa półkula – logiczna, analityczna, matematyczna i odpowiedzialna za mowę, częściej jest też aktywniejsza od prawej. Jej praca polega na poznaniu element po elemencie danego obiektu (to jak oglądanie róży płatek po płatku).
Prawa półkula – najczęściej mniej wykorzystywana, wiąże się z rytmem, kolorami, marzeniami, świadomością przestrzeni i łączeniem wrażeń, informacje odbiera obrazowo (widzi różę w całości, jako kwiat).
Zjawisko nagłego olśnienia, wglądu w naturę problemu i jego zrozumienia, a także przełomowe wynalazki i genialne odkrycia to efekt współpracy obu półkul. Chciałbyś, aby i tobie się przytrafiały? Sprawdź, czy też to potrafisz.

Postaw krzyżyk w odpowiednim polu

Tak
Nie wiem
Nie
1. Czy ukończyłeś już naukę?

2. Czy stresuje cię wykonywanie zadań (rozwiązywanie problemów)?

3. Czy lubisz rozwiązywać krzyżówki?

4. Czy słuchasz muzyki?

5. Czy masz wyczucie rytmu?

6. Czy w życiu codziennym barwy i kształty nie mają dla ciebie większego znaczenia?

7. Czy umiesz sobie wyobrazić ulubiony zapach?

8. Czy przed testem (trudnym zadaniem) potrafisz się zrelaksować?

9. Czy masz poczucie humoru?

10. Czy zazwyczaj działasz bez konkretnego celu?

11. Czy często myślisz, że nie dasz sobie rady i nie potrafisz czegoś dokonać?

12. Czy znasz i wykorzystujesz mnemotechniki (techniki szybkiego uczenia)?

13. Czy potrafisz wyobrazić sobie całość rozwiązywanego zagadnienia?

14. Czy posiadasz zdolności analityczne?

15. Czy czasami marzysz?

16. Czy stawiasz tylko na logikę?

17. Czy umiesz słuchać intuicji?

18. Czy zdarzyło ci się „przespać” z problemem, a rano znaleźć rozwiązanie?

19. Czy zdarzają ci się olśnienia?

20. Czy oprócz mózgu ćwiczysz też mięśnie?

Przyznaj teraz sobie po 1 punkcie za odpowiedzi „tak” w punktach:
3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20
oraz za odpowiedzi „nie” w punktach:
1, 2, 6, 10, 11, 16

Jeśli uzyskałeś od 15 do 20 punktów
Gratuluję! Wszystko wskazuje na to, że wykorzystujesz swój mózg optymalnie. Jesteś bystry i spostrzegawczy, lubisz gimnastykować zarówno logikę, jak i wyczucie smaku, poczucie piękna i zdolność do refleksji. Prawdopodobnie interesujesz się wieloma zjawiskami i dziedzinami wiedzy, być może próbujesz w nich swoich sił. Twoje hobby jest luźno związane albo w ogóle nie wiąże się z wykonywaną pracą (podjęta nauką). Lubisz gry słowne, łamigłówki i zagadki, a w testach na inteligencję wypadasz bardzo dobrze. Doskonaląc swój umysł, pamiętaj jednak, że do życiowego sukcesu potrzebna jest również inteligencja emocjonalna.

Jeśli uzyskałeś 8-14 punktów
Potrafisz myśleć i analizować, umiesz też wypoczywać i być może tworzyć. Prawdopodobnie dużo pracujesz lub uczysz się, jednak masz wrażenie, że mogłoby ci iść lepiej. Masz rację! Mózg to struktura w pewnym sensie zachowująca się jak mięsień – im bardziej go ćwiczysz, tym jest silniejszy, jednak możesz spowodować kontuzję i obniżyć wyniki. Nie zapominaj więc o przyjemnościach. Twoje wyniki świadczą o potencjale, a to najważniejsze.

Jeśli uzyskałeś mniej niż 8 punktów
Najprawdopodobniej w twoim mózgu panuje ścisły podział na logikę i sztukę, pracę i wypoczynek, ducha i materię. W dodatku najprawdopodobniej szlifujesz zdolności, a słabymi stronami swojego umysłu się nie interesujesz. Nic bardziej błędnego! Wiele badań pokazuje, że praca nad rozwijaniem zdolności i talentów niewykształconych pobudza cały mózg do większej aktywności i współpracy między półkulami. Najlepszym przykładem jest Albert Einstein. Znany jako genialny fizyk, grywał na skrzypcach, a jego pasją były gry wyobraźni. Swoje największe dzieło – teorię względności – najpierw sobie wymarzył, a później dopiero ubrał w stworzony „na miarę” aparat matematyczny.

Co zrobić, jeżeli wynik testu cię nie zadowala
Istnieją ćwiczenia fizyczne zwane kinezjologią edukacyjną, które zwiększają liczbę nowo powstających połączeń nerwowych między półkulami. Wiele z nich można znaleźć w Internecie. Oto kilka z nich:
1. Połóżmy jedną rękę na pępku, podczas gdy drugą ręką masujmy wgłębienia między pierwszym a drugim żebrem bezpośrednio pod obojczykiem, po lewej i prawej stronie mostka. Czynność ta wzmaga przepływ krwi przez tętnicę szyjną, przez co poprawia ukrwienie mózgu.
2. Bardzo prostym ćwiczeniem jest kreślenie w przestrzeni obiema dłońmi ósemek na linii wzroku.
3. Skuteczne są też ruchy naprzemienne, np. naprzemienne chodzenie w miejscu z dotykaniem prawym kolanem do lewego łokcia i prawym łokciem do lewego kolana. Aby skuteczność tego ćwiczenia była jak największa, ruchy naprzemienne powinny być wykonywane możliwie powoli, ponieważ sprzyja to świadomemu aktywowaniu układu przedsionkowego i płatów czołowych.
4. Inne ćwiczenie tego rodzaju to naprzemienne, równoczesne odchylanie lewej nogi i prawej ręki oraz prawej ręki i lewej nogi albo też naprzemienne dotykanie prawą ręką do lewej stopy i lewą ręką do stopy prawej.
Powodzenia!

Korzystałam z P.E. Dennison, G. Dennison, Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, opracowanie w Internecie autorstwa A. Foss

Wydanie: 2004, 35/2004

Kategorie: Kraj

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy