Czy należy stworzyć strefy wolne od reklam?

Czy należy stworzyć strefy wolne od reklam?

PRO
Aleksander Krajewski, student architektury,
organizator akcji „Napraw Swoje Miasto” w Katowicach
Tak. Jestem przekonany, że przede wszystkim centrum miasta powinno być miejscem reprezentacyjnym, a turyści i stali mieszkańcy powinni się tutaj czuć dobrze. Dla przyjezdnych najważniejsze są zwykle pierwsze wrażenia. Centrum nie musi nawet mieć wybitnej architektury, ale powinno być przynajmniej czyste i schludne, aby wszystkim było tutaj przyjemnie. Tymczasem jeśli każda kamienica jest uwalana reklamami, które chaotycznie umieszcza się na elewacjach, wówczas to pierwsze wrażenie jest gorsze i wszystko wydaje się złe, brzydkie. Nasza akcja nie była krzykiem rozpaczy. Chcieliśmy skłonić do debaty na ten temat. Wiele osób podpisało się pod petycją, informację o akcji podały media, a teraz pokazujemy nakręcony wówczas film.

KONTRA

Piotr Skulski, Europejska Agencja Reklamowa
Nie. Jeśli władze miasta nie zapewnią swobodnego dostępu reklamodawcom, to po prostu wszyscy to boleśnie odczują. Zwłaszcza tzw. reklama zewnętrzna jest w wielu przypadkach niezastąpionym instrumentem informacji, np. o nadchodzących imprezach. Jeśli przygotowywana dużym nakładem sił impreza się nie sprzeda, ludzie nie przyjdą, to organizator więcej do tego miasta nie przyjedzie. Wielkie kampanie sobie poradzą, bo mają spore budżety reklamowe, np. na billboardy, spoty i wideoklipy, ale to nie dotyczy produktów kulturalnych ani akcji społecznych. Każda gmina powinna brać przykład z Wrocławia lub Warszawy, gdzie są specjalne słupy do rozklejania plakatów i afiszy. I takich miejsc powinno być jak najwięcej.

Wydanie: 2010, 30/2010

Kategorie: Pytanie Tygodnia

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy