Encyklopedia jak podręcznik

Encyklopedia jak podręcznik

Przeznaczone nie tylko dla uczniów, studentów i nauczycieli encyklopedie WSiP cieszą się stałym zainteresowaniem na rynku czytelniczym. Nie dziwi więc, że to szacowne wydawnictwo skierowało do sprzedaży, kolejną, czwartą już edycję encyklopedii historycznej. Składa się na nią 2,5 tys. haseł, 1,4 tys. fotografii i 150 map
Czym się ona różni od poprzednich? Przede wszystkim układem. Redaktorzy encyklopedii zrezygnowali z gniazdowego układu haseł na rzecz najbardziej przejrzystego, bo alfabetycznego. Doszły też nowe hasła, a wiele poprzednich uzupełniono o wyniki najnowszych badań naukowych. Autorzy haseł to uznani historycy, a nad całością pieczę mieli dwaj cenieni naukowcy, Andrzej Friszke i Eugeniusz Cezary Król. Obaj dobrze wywiązali się ze swego zadania, trudno mieć większe uwagi o zawartości haseł, być może dlatego, że redaktorzy przyjęli za cezurę wydarzenia do 1989 r. Hasła biograficzne obejmują też współczesnych, którzy byli najbardziej czynni przed tą datą.
Trzeba również docenić decyzję twórców encyklopedii, że na jej zawartość składają się głównie hasła dotyczące historii państw naszego kontynentu. To oraz inne hasła rzeczowe, jak również liczne tabele pozwalają stwierdzić, że w ręce czytelników trafia swoisty podręcznik historii, ułożony jednak według wzorca encyklopedycznego.

Historia. Encyklopedia szkolna WSiP, wydanie czwarte, zmienione i rozszerzone, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004

PD

Wydanie: 2004, 49/2004

Kategorie: Książki

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy