Nord VPN, serwis zapewniający ochronę danych użytkowników podczas korzystania z internetu, przeprowadził badanie, z którego wynika, że każdy Polak spędza 23 lata, 5 miesięcy i 16 dni swojego życia online. Biorąc pod uwagę średnią długość życia, która w Polsce wynosi 77,8 lat, internet pochłania jego prawie jedną trzecią.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 23-30 sierpnia 2021 r. Grupą docelową badania byli mieszkańcy Polski w wieku 18-74 lat.
Z badania wynika, że w typowym tygodniu Polacy korzystają z internetu prawie 51 godzin. Z tych 51 godzin ok. 16 godzin spędzają na pracy, a pozostałe niecałe 35 godzin na różnych innych działaniach online. Największą ilość czasu – 7 godzin i 4 minuty tygodniowo – Polacy spędzają na platformach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter). Tylko godzinę mniej – 6 godzin i 2 minuty tygodniowo – oglądają filmy, np. na YouTubie.
Kolejne 4 godziny i 38 minut tygodniowo badani przeznaczają na oglądanie internetowych programów telewizyjnych i filmów (np. na Netfliksie czy HBO), a 3 godziny i 20 minut spędzają, słuchając muzyki na Spotify, Amazon Music, Deezer i innych podobnych platformach.
3 godziny i 18 minut tygodniowo Polacy przeznaczają na zadania życia codziennego, takie jak bankowość internetowa, 2 godziny i 49 minut na szukanie informacji, a pozostałą 1 godzinę i 44 minuty na zakupy online.
Z badania wynika także, że co trzeci Polak (35,3%) nie wyobraża sobie dnia bez internetu.
(Nie)poufne dane
Jak mówi ekspert ds. prywatności cyfrowej w NordVPN Daniel Markuson, w internecie łatwo o kradzież poufnych danych. Polacy najczęściej ujawniają m.in. imię i nazwisko (82,2%), datę urodzenia (74,9%), pełny adres (62,9%), zawód (36,8%), ale również numer PESEL (24,5%) oraz dane konta bankowego (22,4%), co może być szczególnie niebezpieczne.
„Dzisiaj większość naszego życia może być prowadzona online: od dokonywania płatności po zapewnianie sobie rozrywki za pomocą programów telewizyjnych i gier. I dlatego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na zagrożenia online. Spersonalizowane wiadomości tworzące poczucie nagłości, podejrzany lub nieznany nadawca, używanie niepoprawnego języka, niepewne załączniki i linki – to pierwsze oznaki oszustwa, na które należy uważać. Otwieraj tylko załączniki od osób, którym ufasz, a jeśli masz jakieś wątpliwości – nie wahaj się omówić sprawy ze swoimi kolegami i przyjaciółmi” – ostrzega Daniel Markuson.
fot. Firmbee.com/Unsplash
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy