W pandemii seniorzy nauczyli się wielu nowych rzeczy, ale ich poglądy polityczne nie drgnęły
Dr hab. Barbara Worek – Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
W artykule „Rozwój kompetencji dorosłych Polaków w warunkach pandemii COVID-19”, napisanym wspólnie z Jarosławem Górniakiem i Katarzyną Lisek, opublikowanym w raporcie „Bilans Kapitału Ludzkiego w latach 2019-2020”, stwierdza pani, że mimo tylu zgonów, rodzinnych tragedii i ogromnych kosztów, można mówić także o pozytywnych skutkach tej pandemii.
– Każdy kryzys jest bardzo bolesny, ponieśliśmy wielkie straty gospodarcze i społeczne, zmarło ponad 100 tys. osób. O tym wszystkim zawsze będziemy pamiętali. Ale każdy kryzys wywołuje też w społeczeństwie zmiany pozytywne. Powoduje otwarcie się na nowe możliwości, uczy myślenia, przyśpiesza nabywanie umiejętności korzystania z rzeczy, z których nie korzystaliśmy. Poddaliśmy badaniom aktywność edukacyjną seniorów w grudniu 2019 r. i w grudniu 2020 r., w czasie pandemii.
Czy w wyniku pandemii staliśmy się narodem mądrzejszym?
– Dużo nas pandemia nauczyła. Nasze badania wykazały na przykład, że pandemia znacznie przyśpieszyła proces cyfryzacji kraju. Pozostawanie w domu zmusiło seniorów do korzystania z internetu. Bardzo wielu dorosłych odkryło, że komputer czy smartfon może służyć do pozyskiwania wiadomości, do uczenia się czegoś nowego, nawiązywania kontaktów w sieciach społecznościowych, komunikowania się wideo za pomocą takich narzędzi jak WhatsApp czy Skype.
Zaobserwowaliśmy, że ogromne zmiany zaszły szczególnie w kontaktach ludzi starszych ze służbą zdrowia i z urzędami. Dużo więcej osób po 60. roku życia potrafi już skontaktować się z przychodnią przez internet, uzyskać receptę, załatwić sprawę w urzędzie. Najwyższy stopień aktywności edukacyjnej zauważyliśmy wśród kobiet po 60. roku, mających wyższe wykształcenie. One są zdecydowanie aktywniejsze niż mężczyźni. Ale i panie bez wyższego wykształcenia, kiedy przechodzą na emeryturę i mają już dorosłe dzieci, bardziej niż mężczyźni chcą się uczyć nowych rzeczy.
W raporcie przeczytałem, że 55% naszych seniorów nie chce się niczego uczyć, bo stwierdza, że są zbyt starzy na naukę. Czy to panią nie martwi?
– Bardzo mnie smuci taka postawa i warto dążyć do tego, aby uczenie się nie kojarzyło się tylko ze szkołą i osobami młodymi.
Cały tekst można przeczytać w „Przeglądzie” nr 27/2022, dostępnym również w wydaniu elektronicznym.
Dr hab. Barbara Worek – profesor w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w projektach badawczych dotyczących wykluczenia społecznego, rynku pracy i uczenia się przez całe życie.
Fot. archiwum prywatne
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy