Minimalny stres = maksymalna wydajność

Minimalny stres = maksymalna wydajność

Chcesz wiedzieć więcej, szukasz informacji na temat bezpłatnych badań? Wejdź na www.planujedlugiezycie.pl lub zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590. Infolinia jest czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.


Jesteś pracodawcą? Dbasz o zdrowie swoich pracowników? Weź udział w programie „PracoDawca Zdrowia”. Więcej informacji na stronie: www.planujedlugiezycie.pl, zakładka PracoDawca Zdrowia.


Chyba wszyscy przeżyli przynajmniej raz w życiu stresującą sytuację. Niewielka dawka stresu dodaje energii, działa wręcz motywująco na organizm. Jednak codzienne życie w biegu, niepewności, pod ciągłą presją nie sprzyja zdrowiu, wręcz przeciwnie. Stres osłabia odporność i może być przyczyną wielu chorób. Ponieważ przeciętny człowiek spędza jedną trzecią dnia w pracy, obowiązkiem każdego pracodawcy jest zniwelowanie czynników stresogennych. Każda choroba i czasowa niezdolność do pracy to nie tylko puste stanowisko, ale również w konsekwencji gorsza jakość wykonywanych zadań.

Zaczyna się niewinnie

Stres bywa czynnikiem mobilizującym do działania, wpływa na układ nerwowy. Powoduje produkcję adrenaliny, podnosi ciśnienie krwi oraz przyśpiesza akcję serca, podnosząc wydajność organizmu. Gorzej, jeśli stres to codzienny towarzysz życia. Spięty kark, zaciśnięte pięści i szczęki – to początek. Później utrata koncentracji, nagły spadek energii, osłabienie układu odpornościowego, a na końcu nawet cukrzyca, zapalenie jelita grubego czy zawał serca. Takie mogą być efekty przewlekłego stresu.

Badania dowodzą, że jakość pracy świadczonej przez pracowników o złym samopoczuciu jest niższa od jakości pracy świadczonej przez pracownika o pozytywnym nastawieniu i w dobrym stanie zdrowia. Oczywiście pracodawcy nie mogą odpowiadać za wszystkie czynniki powodujące stres, jednak mogą znacząco ograniczyć go w miejscu pracy.

Jak dbać o pracowników?

Stres prowadzi do obniżenia efektywności pracy. Wynikają z niego trudności z podejmowaniem decyzji, wolniejsze reakcje oraz brak zadowolenia z wykonywanych zadań. Jak nie dopuścić do takich sytuacji? Najważniejsza jest rozmowa i codzienna komunikacja. Przy czym komunikacja to nie monolog szefa, ale dialog. Należy dyskutować, pytać o zdanie, organizować spotkania lub anonimowe ankiety, aby pracownicy mogli swobodnie mówić o problemach. Kolejną ważną kwestią jest zapewnienie wsparcia. Zarówno na początku – np. pakiet powitalny i odpowiednie  wdrożenie do pracy na zajmowanym stanowisku, tak aby nowo zatrudniony mógł łatwo poruszać się w strukturach firmy – jak i w codziennej pracy. Prawidłowa komunikacja pozwoli szybko wychwycić problemy członków załogi i reagować na nie. Wartościowe z punktu widzenia pracownika jest także reagowanie na jego sukcesy. Kto nie chciałby dostać pochwały na forum publicznym?

Wszystkie te wskazówki dotyczą także zdalnego trybu pracy. Rozmowy telefoniczne, rozmowy wideo, mejle – technologia sprzyja komunikacji na odległość. Pracując stacjonarnie, warto rozważyć specjalne strefy dla pracowników. Popularne pokoje relaksu (z fotelami masującymi lub czasopismami) świetnie do tego się nadadzą. Co na 100% sprawdzi się w firmie? Nie ma jednego rozwiązania. Czasem wystarczy więcej zieleni, a czasem należy wygospodarować pokój dla dzieci, które rodzice zabierają ze sobą w sytuacjach wyjątkowych. Kluczem do niwelowania stresu są tutaj kontakt z pracownikami i odpowiadanie na ich potrzeby. W końcu to oni – pracownicy – są wartością każdej firmy.

Kampania społeczna „Planuję długie życie” realizowana w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030, finansowana ze środków Ministra Zdrowia

Wydanie: 2021, 48/2021

Kategorie: Zdrowie

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy