Na każdą okazję
Daewoo – FSO wytwarza pełną gamę pojazdów użytkowych, odpowiednich i dla przedsiębiorców i dla turystów. Każdy znajdzie wersję odpowiednią do swoich potrzeb
Od paru już lat utrzymuje się wzmożone zainteresowanie samochodami typu kombi. To ogólnoświatową tendencja, będąca wynikiem dwóch niezależnych od siebie zjawisk. Z jednej strony – nieco spadła popularność trzy – lub – pięciodrzwiowych, jednobryłowych nadwozi typu hatchback, które miały łączyć zalety klasycznych, czterodrzwiowych limuzyn i, właśnie, wersji kombi.
W rezultacie oba te modele zaczęły wracać do łask. Z drugiej zaś strony — triumfy święcą rodzinne mini vany. Na fali ich sukcesów odżyła moda i na kombi, nieco podobne, ale z reguły tańsze i bardziej uniwersalne. Lepiej nadają się do przewożenia rodzin z dużymi bagażami, czy to na działkę, czy na dalekie urlopy, często są drugim samochodem w gospodarstwie domowym, osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą w nich przewieźć sporo towarów.
Kombi zawsze w modzie
A wydawało się już, że bezpowrotnie minęły czasy największej popularności kombi, takie jak np. w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych. Ten rodzaj nadwozia okazał się jednak ponadczasowy. Nic więc dziwnego, że i firma Daewoo – FSO wjedzie w dwudziesty pierwszy wiek także i modelami kombi.
Historia kombi na Żeraniu ma już prawie 35 lat. W 1965 r. powstało auto Warszawa 203 kombi. Jej następcą był polski fiat 125 p kombi, wytwarzany od 1972 do 1990 r. Potem – długo, długo nic, aż wreszcie pojawiła się nubira kombi.
Nubira kombi ma spokojną, klasyczną linię nadwozia z masywnym zderzakiem tylnym. Klamka piątych drzwi została zamontowana w uchwycie, stanowiącym jednocześnie oprawę oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Nietypowo rozwiązano usytuowanie spryskiwacza tylnej szyby, który został umieszczony w osi wycieraczki. Dzięki temu nie trzeba było wiercić dodatkowego otworu w nadwoziu. Bagażnik wersji kombi jest pojemny, podłoga znajduje się na poziomie zderzaka, co ułatwia załadunek. Bagażnik ma pojemność 550 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1850 litrów, co już daje duże możliwości transportowe. Kanapa jest dzielona w proporcji 4:6. Nubira kombi jest także dostępna w wersji cargo – van, którą można nabywać również w leasingu.
Najmłodsze kombi z Żerania to zarazem najstarszy z wytwarzanych obecnie modeli, czyli oczywiście – polonez kombi. Ta wersja oznaczała prawdziwą rewolucję w ponad dwudziestoletnich dziejach poloneza. Jak mówią konstruktorzy, łączy ona w sobie cechy pojazdu rodzinnego i użytkowego.
Nic się nie urwie
Poloneza kombi nie konstruowano od podstaw, jak w przypadku większości marek, których twórcy od razu przewidują powstanie wersji kombi. Zaprojektowano go na bazie czterodrzwiowego atu, a problemem konstruktorów było to, jak dokonać przebudowy, by uzyskać samochód funkcjonalny i ładny wizualnie. Wydaje się, że z tej próby wyszli obronną ręką. Dla zachowania harmonii obniżającej się górnej krawędzi okien drzwi bocznych z równą linią okien stałych, zastosowano manewr kolorystyczny – czarne pasy, przedłużające górną linię okien stałych ponad drzwi. Piąte tylne drzwi mają dosyć „kanciasty11 obrys, z przetłoczeniami, dającymi dwie poziome krawędzie. Dobrze pasują do linii nadwozia – i w konsekwencji uzyskano spójną stylistycznie całość.
Polonez atu zamienił się w kombi za sprawą użycia elementów kompozytowych z tworzyw sztucznych. Wykonano z nich płat dachu, ramki stałych okien oraz ściankę zewnętrzną i wewnętrzną tylnych drzwi. Konstrukcja tych elementów jest oparta na sztywnym stalowym szkielecie, tak by zachowane zostały wszystkie wymogi bezpieczeństwa, z których znane są polonezy. Tylna część nadwozia jest przyklejana do stalowej konstrukcji.
Ponieważ w wersji kombi wzrosło obciążenie tylnej osi, Wzmocniono półosie, a standardowe łożyska kulkowe zastąpiono stożkowymi, o dużej nośności. Zastosowano także mocniejsze tylne hamulce (dłuższe okładziny cierne szczęk oraz większe cylinderki hamulcowe, dzięki czemu znacznie wzrosła siła hamowania). Polonez kombi ma również mocniejsze, trzy- piórowe tylne resory oraz ogumienie o większej nośności.
Tylne siedzenie: auta można podzielić asymetrycznie w proporcjach 2:3. Pojemność bagażnika wynosi 450 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1540 litrów. Piąte, tylne drzwi można otworzyć do wysokości 182 cm, co ułatwia dostęp do przedziału bagażowego.
Wszystkie elementy konstrukcyjne poloneza kombi poddane zostały trudnym próbom praktycznym podczas testu na torze doświadczalnym w Wielkiej Brytanii, gdzie każdy z badanych polonezów przejechał dystans prawie 45 tys. kilometrów.: Wynik był bardzo pozytywny – mówiąc najprościej, nic się nie odkleiło, nie urwało ani nie złamało.
Roy bierze wszystko
Gdy już jesteśmy przy polonezie, to nie można nie zauważyć, że od samego początku działalności Daewoo – FSO, czyli od ponad trzech lat, firma przywiązuje dużą wagę do rozwoju produkcji samochodów dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Była to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Rozwijający się dynamicznie mały biznes potrzebował taniego i niezawodnego auta do przewozu towarów i osób. Niekwestionowanym liderem jest tu polonez truck, który zajmuje pierwsze miejsce najchętniej kupowanych w Polsce samochodów dostawczych. Jego udział w segmencie lekkich wozów dostawczych przekracza 40 proc.
Jedną z ważnych zalet tracka jest łatwość dostępu do najbardziej rozbudowanej w naszym kraju sieci serwisowej. Na jego popularność duży wpływ ma także dostępność rozmaitych wersji nadwoziowych. Obecnie polonezy tracki oferowane są w wersji standardowej (STD – model dwudrzwiowy, dwu- miejscowy ze skrzynią ładunkową o długości 2 m i całkowitej ładowności 1015 kg), wersji przedłużonej (LB – także dwa miejsca, skrzynia długa na 2,5 m o ładowności 950 kg.), oraz w najbardziej uniwersalnej – i coraz popularniejszej – wersji roy. Polonez roy jest wyposażony w pięcioosobową kabinę z czterema lub dwoma miejscami. Skrzynia ładunkowa ma zaś długość 180 i 200 cm, a ładowność, odpowiednio, 915 i 930 kg. To idealne auto dla rozmaitych ekip usługowych, bo pozwala na zabranie grapy pracowników wraz ze sprzętem i materiałami.
Polonezy w Katarze
Walory poloneza tracka zostały docenione także przez klientów za granicą. Najwięcej samochodów trafia do Europy Zachodniej, głównie na rynek włoski, gdzie truck należy do najchętniej kupowanych lekkich aut w tym segmencie rynku. Drugim pod względem wielkości sprzedaży europejskim odbiorcą są Węgry, a następnie Słowacja i Macedonia. Polonezy tracki z powodzeniem sprzedaje się w krajach Afryki i Ameryki Łacińskiej. Jeżdżą nawet po drogach tak egzotycznych państw, jak Wyspy Wanuatu i Katar.
Polonez truck łączy zalety auta osobowego z dużymi możliwościami transportowymi. Od siedmiu lat jest oferowany także z silnikiem dieslowskim, wersje benzynowe posiadają oczywiście katalizator i wtrysk paliwa. Tracki są praktycznie przez cały czas modernizowane. Pracę silnika poprawiła nowoczesna elektronika i wtrysk systemu Boscha, auto ma także hamulce Lucasa i wspomaganie kierownicy. Dostępna jest też wersja z klimatyzacją. W trackach zmieniono tył – zamontowano nowy zderzak oraz dodano boczne osłony poniżej skrzyni ładunkowej.
Najnowszą wersją tego samochodu jest polonez truck 2000, który pojawił się w sprzedaży od l października b.r. Truck na XXI wiek otrzymał wzmocniony tylny resor, co poprawiło wytrzymałość całej konstrukcji oraz stabilność i komfort jazdy. Zmienione zostało sprzęgło, dzięki czemu obniżył się poziom hałasu, zastosowano inne lusterko wsteczne. Skrzynkę ładunkową maluje się w kolorze nadwozia. Poloneza tracka 2000 można wyposażyć aż w osiemnaście rodzajów zabudowy, do praktycznie każdego rodzaju towarów.
Nie tylko na Żeraniu
Polonezy, przydatne w działalności gospodarczej, to nie tylko tracki. Głównym produktem spółki TongheUng – ZTS w Grójcu są wprawdzie siedzenia samochodowe, firma wytwarza jednak także polonezy cargo – van. (auta mają homologację na samochód ciężarowy), Polonez cargo – van ma ładowność 510 kg, można w nim m.in. transportować europalety. (Zakłady w Grójcu wytwarzają także polonezy – sanitarki),
W wersji cargo – van produkowany jest również lanos, wytwarzany na liniach montażowych warszawskiego zakładu. Szczególnym zainteresowaniem właścicieli drobnych firm cieszy się trzydrzwiowy lanos cargo – van, gdzie przy złożonych tylnych siedzeniach pojemność przedziału ładunkowego wynosi 960 litrów.
Warto tu dodać, że w dziedzinie samochodów użytkowych Daewoo od kilku lat współpracuje z Citroenem. W wyniku tego, w Zakładach Samochodów Dostawczych w Nysie produkowane są citroeny C – 15 oraz Berlingo. Citroen Berlingo może być wykorzystywany zarówno jako auto ciężarowe, jak i rodzinne. Ładowność samochodu wynosi 665 kg, a pojemność przedziału towarowego 665 litrów. Gdy jednak złożymy siedzenia, objętość rośnie aż do 2800 litrów.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy