Nauka na raty

Licencjat, potem magister – już niedługo taki system studiowania będzie obowiązkowy

Projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym przygotowany przez zespół przy prezydencie RP przewiduje, że studia będą obowiązkowo podzielone na licencjackie i magisterskie. Ale już dziś licencjat ma swoich zwolenników. I przeciwników.
– Licencjat na pewno nie jest studiami gorszej kategorii – uważa Jan Rosek prowadzący licencjackie studia informatyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. – W ciągu trzech lat studenci mają 1320 godzin zajęć, matematyka to 430 godzin. Uczą ci sami wykładowcy co na studiach magisterskich, więc poziom nie jest niższy.
Choć nauka nie jest tania (semestr kosztuje ok. 2 tys. zł), przybywa amatorów licencjatu. Edukacja najczęściej trwa trzy lata, prowadzona jest w systemie wieczorowym i zaocznym. Studia licencjackie oferuje już ponad 560 kierunków na uniwersytetach, politechnikach, w akademiach medycznych, szkołach handlowych i akademiach wychowania fizycznego. Można już składać dokumenty, ostateczny termin to połowa września.
– Rok temu zainteresowanie naszym licencjatem było ogromne – mówi Jerzy Zamuszko, sekretarz komisji rekrutacyjnej Akademii Muzycznej w Łodzi. – I choć to dopiero początek przyjmowania zgłoszeń, i tak już robi się gorąco. W zeszłym roku przyjęliśmy 30 osób. W tym roku będzie podobnie.
W Akademii Ekonomicznej w Poznaniu na licencjacie z zarządzania i marketingu przewidziano 600 miejsc. – Takie są zapotrzebowania rynku – wyjaśnia Marlena Chomska, rzecznik prasowy uczelni.
W Poznaniu od tego roku licencjat będzie trwał pół roku dłużej. Chodzi o to, żeby zrealizować program, który nie może być mniejszy niż 60% studiów dziennych.
Zdaniem Marleny Chomskiej, stopniowy system edukacji jest sensowny. Można przeszkolić więcej osób, a w konsekwencji daje się im możliwość wyboru: chcesz się uczyć dalej, droga wolna. Ale zawsze masz już podstawy. Coraz więcej władz uczelni podziela ten pogląd. Akademia Medyczna w Bydgoszczy ma dwa kierunki licencjackie z biotechnologii, dzienne i wieczorowe. Na Wydziale Farmaceutycznym w systemie dziennym i licencjackim można studiować analitykę medyczną. A na Wydziale Nauki o Zdrowiu na 17 kierunków aż dziewięć obejmuje studia licencjackie.
Nowy pomysł ma Instytut Filologii Słowiańskiej Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach. W roku akademickim 2003/2004 przeprowadzi rekrutację na wieczorowe płatne studia dwukierunkowe: dziesięciosemestralne magisterskie ze specjalnością filologia rosyjska i dziewięciosemestralne licencjackie z filologii angielskiej. Można po nich uczyć języka rosyjskiego na wszystkich poziomach oraz angielskiego w szkole podstawowej i gimnazjum.
Licencjat ma także przeciwników. Niektórzy absolwenci uważają, że program jest nierównomiernie rozłożony i najcięższe egzaminy przypadają na zakończenie studiów, gdy trzeba także przedstawić pracę pisemną. Poza tym wielu osób nie stać na opłaty na kolejnych, magisterskich semestrach. Są też rozczarowani – bywa, że po danym licencjacie można zdawać tylko na dwa, trzy kierunki. Nie ma pełnej wolności wyboru.
Wykładowcy okazują mniej sceptycyzmu. – Nasi absolwenci są specjalistami w tworzeniu baz danych, sieci komputerowych. Mogą skończyć dodatkowo studium pedagogiczne i uczyć informatyki w szkołach. A dla najlepszych jest możliwość kontynuowania na studiach dziennych magisterskich trwających trzy lata – zapewnia Jan Rosek. – Decyduje się na nie co trzecia osoba. Pozostali wybierają pracę lub zdają na całkiem nowy kierunek.
Wykładowcy przekonują też, że na rynku pracy ważna jest asekuracja. Licencjat daje przygotowanie do zawodu, potem można popracować, wreszcie zdobyć tytuł magistra. Taki etapowy system kształcenia jest skuteczniejszy, bo nie zamyka nikomu drogi rozwoju, daje możliwość wyboru.


Licencjat – za i przeciw
Za:
– intensywny tryb nauki
– nastawienie na pracę w konkretnym zawodzie
– możliwość zrobienia tytułu magistra
– dobre przygotowanie przed pisaniem pracy magisterskiej
– możliwość szybkiego dokształcenia się w nowym zawodzie

Przeciw:
– tytuł licencjata nie zawsze jest ceniony przez pracodawców
– podział studiów
– dość wysokie czesne


Gdzie szukać informacji?
www.matura.pl
www.matura.interia.pl
www.studiuj.pl
www.pomaturze.pl
I na stronach wszystkich krajowych uczelni

 

Wydanie: 2003, 27/2003

Kategorie: Przegląd poleca

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy