„Przegląd” i telekomunikacja

Dlaczego telefon komórkowy

Dzięki niemu możemy nadać i odebrać faks, przeczytać pocztę elektroniczną, zrobić przelew…

Ponad sześć lat temu uruchomiono w Polsce pierwsze cyfrowe sieci komórkowe. Działająca od 1992 roku analogowa sieć nie zdobyła sobie nigdy większej popularności – głównie z uwagi na wysokie ceny. Podobną przyszłość wróżono wtedy technologii GSM – najwięksi optymiści zakładali, że do końca 2001 roku w Polsce będzie dzwonić nie więcej niż milion telefonów.
Życie zweryfikowało te prognozy. W pierwszej połowie bieżącego roku liczba telefonów komórkowych przekroczyła liczbę tych zwykłych, stacjonarnych. Obecnie używamy ponad 11 milionów telefonów przenośnych, z których większość zakupiliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat. Mały aparat stał się rzeczą osobistą.
Dzięki niemu możemy nadać i odebrać faks, przeczytać pocztę elektroniczną, sprawdzić stan konta bankowego, zrobić przelew. Według badań ARC, 90% użytkowników komórek uważa, że telefon powinien posiadać funkcje odbierania i inicjowania połączeń telefonicznych. Ciekawe, do czego używa go pozostałe 10%?
Nie sposób nie docenić użyteczności telefonii komórkowej w biznesie. Od kilku lat każdy z pracowników przebywający u klienta czy jadący samochodem na spotkanie jest dostępny i w każdej chwili można się z nim skontaktować. W wielu firmach połączenie ze służbową komórką jest tak samo niezbędne jak rozmowa przez telefon wewnętrzny. Dochodzi do tego nieustanna łączność pracownika z firmą. Odpowiednio wyposażony pracownik może w każdej chwili dołączyć się do firmowej sieci komputerowej, sprawdzić swoją pocztę elektroniczną, ściągnąć z sieci potrzebne mu dane, sprawdzić stan magazynu, uzupełnić kalendarz spotkań. Mobilne biuro staje się powoli rzeczywistością.
Operatorzy telekomunikacyjni coraz częściej szepczą magiczne słowo „konwergencja”. W sieci Plus GSM konwergencja stała się faktem – możemy już teraz zamówić komplet usług: telefony stacjonarne, komórkowe, dostęp do Internetu. Wszystko to otrzymamy od jednego dostawcy, kontaktować się będziemy z jednym specjalistą, otrzymamy stosowną obsługę i jakość świadczonych usług.
W dodatku prezentujemy najnowocześniejsze rozwiązania telekomunikacyjne pozwalające na efektywne wykorzystanie telefonii komórkowej w biznesie.
Redakcja


Kompleksowa oferta dla klientów biznesowych

Rozmowa z Leszkiem Hajkowskim, Dyrektorem Departamentu Klientów Kluczowych Polkomtel S.A.

Co Plus GSM może zaoferować klientom biznesowym?

Wśród wszystkich polskich operatorów Plus GSM ma najwięcej abonentów instytucjonalnych, zaufało nam najwięcej firm. Myślę, że jest to najlepsze potwierdzenie naszego profesjonalizmu. Jednocześnie cały czas staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom naszych klientów, oferując jak najlepsze usługi. Dla nas liczy się przede wszystkim jakość i cena.
W 12 regionach na terenie całego kraju pracuje kilkuset naszych własnych handlowców oraz przedstawicieli autoryzowanych partnerów. Staramy się otaczać fachową opieką wszystkich klientów instytucjonalnych, niezależnie od ilości posiadanych w Plusie telefonów. Każda oferta jest dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jest oczywiste, że klient często korzysta z dodatkowych usług, dlatego oczekuje rozwiązań dopasowanych do jego indywidualnych potrzeb. Wszystkim gwarantujemy najwyższy poziom usług w przystępnej cenie. Zaznaczam także, że każdy nasz klient może liczyć na wymierne oszczędności. Teraz, dzięki nowym usługom, mogą być one jeszcze większe.

Mianowicie…

Nowością jest telefonia konwergentna. Dotychczas byliśmy jedynie operatorem komórkowym, obecnie rozszerzamy także działalność w zakresie telefonii stacjonarnej. Na udostępnianym przez nas łączu ISDN, klientowi zostanie przydzielony zakres numeracyjny, uzyskany od Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty w ramach krajowego planu numeracyjnego, właściwego dla danej strefy geograficznej i dla sieci stacjonarnej. Inaczej mówiąc – klient otrzymuje standardowy numer miejski. Uzyskaliśmy zgodę na działalność telekomunikacyjną na obszarze całego kraju. Dla naszych klientów jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ oferowana przez nas usługa warunkuje korzystniejsze stawki za rozmowy do sieci komórkowych, a także za rozmowy lokalne, międzymiastowe i międzynarodowe. Klienci będą również mogli uruchomić darmowy numer kontaktowy, na wzór numerów 800 lub serwisów typu Premium Rate, dostępny zarówno z sieci komórkowej, jak i stacjonarnej.
Telefon stacjonarny i komórkowy u jednego operatora to chyba duża korzyść?

Jak najbardziej. Już wkrótce zaproponujemy unikalne usługi konwergentne, które realnie zmniejszą koszty. Jeśli klient zdecyduje się na numer komórkowy i stacjonarny w sieci Plusa, wówczas rozmowa „telefon stacjonarny Plusa -> telefon komórkowy Plusa” będzie traktowana jako połączenie wewnątrzsieciowe – co oczywiście łączy się z redukcją kosztów. Jeżeli dodatkowo dołączymy przykładowo pakiet „System Plus”, w którym połączenia mogą kosztować nawet 0,30 zł za minutę – nasza oferta z pewnością będzie konkurencyjna. Nie bez znaczenia jest fakt, że klient będzie otrzymywał tylko jeden rachunek, co z pewnością uprości prace księgowości u klienta. Już dziś w ofercie Plus GSM proponujemy unikalną usługę tzw. Strefę Biurową, która umożliwia klientowi tańsze połączenia pomiędzy oddziałami firmy i jej pracownikami. Cena minuty takiego połączenia nie przekracza kilkunastu groszy.

Nie będzie już nieprzyjemnych sytuacji, kiedy to okazuje się, że pracownik za dużo „wydzwonił” z służbowego telefonu?

Tego nie możemy zagwarantować, ale staramy się tak konstruować naszą ofertę, aby każdy z klientów uzyskał korzyści i jak największe oszczędności. Klientom pomagamy w prowadzeniu działalności, np. poprzez ułatwianie kontroli wydatków. Połączenia telefoniczne to często znaczne koszty. Jeżeli w firmie są dziesiątki, czy setki telefonów, to rachunki „rosną” w szybkim tempie. Proszę sobie przypomnieć, że jeszcze kilka lat temu, na początku telekomunikacyjnej rewolucji, telefony komórkowe były użytkowane jedynie przez kadrę zarządzającą w poszczególnych firmach. Były z reguły nieporęczne, duże gabarytowo. Dziś każdy pracownik posługuje się telefonem komórkowym. Dlatego reagując na potrzeby klienta, pomagamy mu zmniejszać koszty – jednym ze sposobów jest usługa „Plus Turbo”.

Na czym ona polega?

Telefon komórkowy – jak już wspomniałem – jest dziś urządzeniem bardzo popularnym. Obecnie pracownik nie musi już nosić dwóch telefonów: prywatnego i służbowego. Ma jeden, z którego korzysta w obu typach rozmów. Jak to jest możliwe? Korzystając z sieci Plus GSM, klient posiada dwa oddzielne i niezależne od siebie numery telefonów (jeden do użytku służbowego, drugi – do prywatnego). „Plus Turbo” to specjalna karta, która umożliwia korzystanie z obydwu numerów.

To faktycznie wygodne. Czy jednak ludzie łatwo się do tego przyzwyczają?

Nie będzie to łatwe. Zdajemy sobie z tego sprawę, jednak chcemy pokazać klientom, w jaki sposób można efektywnie wykorzystać nowoczesne technologie w zakresie telefonii mobilnej. Pokazać, że korzystanie z telefonów komórkowych nie musi być kosztowne, a może być nawet tańsze, niż korzystanie z telefonów stacjonarnych.

Równie trudno przekonać ludzi do elektronicznej, mobilnej bankowości?

Staramy się pomagać klientom w jak najszerszym zakresie. Polkomtel S.A. jest jedynym operatorem na polskim rynku, który w swojej ofercie prezentuje szeroką gamę produktów i usług z dziedziny bankowości mobilnej, m.in. we współpracy z Inteligo, PKO BP, Raiffeisen Bank Polska. Korzystając z telefonu działającego w sieci Plus GSM, ze specjalnej karty Plus Mega, można sprawdzić saldo rachunku, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej czy przelać pieniądze wcześniej wskazanemu odbiorcy. Wystarczy założyć konto w jednym ze współpracujących z nami banków i zostać naszym klientem.

Skąd pomysł, aby rozpocząć współpracę akurat z bankami?

Część pomysłów otrzymujemy od naszych klientów. Tak właśnie było w przypadku Inteligo. Przedstawiciele banku zwrócili się do nas z pomysłem na mobilne usługi bankowe. My mamy produkt – kartę SIM, którą można w odpowiedni sposób zaprogramować i wiemy, jak to zrobić. Po kilku miesiącach wspólnych prac powstała usługa bankowa.

Czy banki to jedyny wielki partner Plus GSM?

Nie. Współpracujemy z wieloma branżami. Podobnie było z usługami monitoringu. Duży klient zwrócił się do nas z problemem, my – mając odpowiednią technologię GPRS i odpowiedni sprzęt – zaproponowaliśmy rozwiązanie. Możliwość przetestowania naszej usługi w warunkach rzeczywistej pracy, powoduje, że następni klienci otrzymują produkt sprawdzony.
Z badań wynika, że abonenci coraz częściej wykorzystują także wszelkie usługi dodatkowe, transmisje danych. Czy tak jest także w sieci Plus GSM?

Ta ogólnoświatowa tendencja nie omija także i Plusa. Dziś telefony komórkowe to nie tylko rozmowy, ale przede wszystkim cała gama usług dodatkowych. Naszym klientom proponujemy wiele rozwiązań telekomunikacyjnych, pomagających skutecznie zarządzać przedsiębiorstwami. Klient biznesowy może otrzymać dostęp do profesjonalnych rozwiązań pozwalających zarządzać pracą w firmie. Nowe technologie, takie jak HSCSD i GPRS, gwarantują szybkie przesyłanie danych. Można także hurtowo wysyłać SMS-y, ewentualnie otrzymywać biznesowe serwisy informacyjne – SMS-em lub poprzez najnowszy nośnik informacji: MMS-y. Należy również pamiętać o możliwości wysyłania i odbierania faksów. Właściwie jest to już usługa standardowa, jednak czasami użycie faksu to jedyna droga przekazania informacji. Proponowana przez nas usługa Faks Plus pozwala na wysyłanie oraz odbieranie faksów za pomocą telefonu komórkowego połączonego z komputerem, ewentualnie z mobilnym aparatem faksowym. Dodatkowo, usługa ta pozwala na automatyczny odbiór faksów w specjalnej skrytce poczty głosowo-faksowej.

Faksy straciły popularność na rzecz Internetu…

Zgodnie z oczekiwaniami rynku, proponujemy także dostęp do Internetu – dzięki telefonom Plusa niemal z każdego punktu w kraju i zagranicą. Wystarczy telefon i przykładowo laptop. Klientów instytucjonalnych zainteresuje zapewne fakt, że oferujemy również dostęp do Intranetu, czyli zasobów danej sieci korporacyjnej. Dzięki tej usłudze, wzrasta mobilność pracowników – niezależnie od miejsca pobytu można w każdej chwili uzyskać dostęp do tych samych usług, zasobów i danych, zgromadzonych w sieci firmowej.

To chyba kosztowne?

Nie przy wykorzystaniu GPRS-u. Najważniejszą zaletą tej technologii jest możliwość nieponoszenia opłat za czas trwania połączenia. Opłaty naliczane są jedynie za ilość przesłanych danych.

Wspominał Pan wcześniej o konwergencji…

Tutaj też możemy pochwalić się sukcesami. W ramach pakietu usług oferujemy również dostęp do Internetu dla całych sieci, czyli łącza dzierżawione. Pomysł powstał na konkretne zapotrzebowanie – duża firma prowadząca budowy w całej Polsce potrzebowała, by każda budowa mogła mieć dostęp do Internetu. Nasi pracownicy zanalizowali potrzeby klienta i możliwości naszej firmy i… usługa gotowa.

I jest to oferta dla dużych firm?

W obecnej chwili tak. Tak jest z wieloma usługami. Początkowo mogą je wykorzystać większe firmy, niedługo będą dostępne także dla mniejszych.
Proszę pamiętać, że my sprzedajemy po pierwsze airtime, czyli czas połączeń radiowych, po drugie technologię. Im bardziej nasz klient jest wymagający, tym bardziej oferta sieci Plus GSM jest przeznaczona dla niego. Musimy zrozumieć sposób prowadzenia biznesu przez naszego klienta – nazywamy to partnerstwem, a skonstruowanie pełnej oferty będzie już tylko kwestią czasu.

Telefon komórkowy przestaje być już narzędziem dla wybranych…

… jest narzędziem codziennego użytku. Zadaniem kierowanego przeze mnie Departamentu jest dostarczanie nowych technologii GSM i wskazanie możliwości ich praktycznego zastosowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Nasza oferta gwarantuje klientom sprawne administrowanie łącznością mobilną wewnątrz firmy oraz znaczną redukcję kosztów.
Już niedługo rynek korporacyjny otrzyma nowe taryfy – „Lider”, skonstruowane tak, by ograniczać koszt prowadzenia biznesu. Wystarczy wykonać pierwszy krok, jakim jest dostęp do sieci Plus GSM.
Rozmawiał Maciej Bębenek


Firma pod nadzorem

System alarmowy jest bezpośrednio połączony z odpowiednim telefonem komórkowym lub modemem w sieci Plus GSM

Usługi z zakresu monitoringu przemysłowego, skierowane są przede wszystkim do firm, które w swojej działalności wykorzystują telemetrię i monitoring.
Najczęściej są one wdrażane i stosowane w takich sektorach jak energetyka, przemysł paliwowy, transport oraz meteorologia.
Firma ma możliwość budowania systemów nadzoru lub systemów telemetrycznych opartych na modemach GSM oraz GPRS. Możliwe jest budowanie stacji pomiarowych w trudno dostępnym terenie z automatycznym systemem powiadamiania osób odpowiedzialnych w razie awarii. Takie rozwiązanie gwarantuje niezależność, bezpieczeństwo oraz cyfrową jakość i szybkość połączeń. Projekty wprowadzane są indywidualnie, zgodnie z wymaganiami firmy oraz w porozumieniu z dostawcą urządzeń pomiarowych.
W przypadku, gdy przesyłanych jest niewiele informacji oraz gdy są one przesyłane stosunkowo rzadko, najczęściej stosowaną metodą przekazu są krótkie wiadomości SMS. System alarmowy jest bezpośrednio połączony z odpowiednim telefonem komórkowym lub modemem. W przypadku wystąpienia alarmu do centrum monitoringu wysyłany jest SMS, który po przetworzeniu przez komputer jest sygnalizowany dyżurnym. SMS zawiera w takim przypadku dokładne informacje o typie alarmu.
Zastosowanie technologii pakietowej transmisji danych GPRS umożliwia natomiast dwukierunkową komunikację z pełnym wykorzystaniem zalet sieci pakietowych IP. Dane są przesyłane bez zbędnych opóźnień.
Monitoring operacyjny polega przede wszystkim na stosowaniu i wdrażaniu instalacji w branżach, takich jak: ochrona mienia, usługi transportowe czy monitoring medyczny.
Ze względu na specyfikę poszczególnych branż parametry systemu dostosowywane są do indywidualnych oczekiwań oraz potrzeb firmy. Monitoring operacyjny umożliwia dostęp do informacji na temat aktualnej lokalizacji pracowników i sprzętu firmy, monitorowanie przebiegu trasy przesyłki, oszacowanie odległości i czasu pokonania trasy, koordynację ruchu personelu firmy oraz efektywne włączenie każdego pracownika firmy w obieg informacji. Ponadto system może pełnić funkcje automatycznego alarmu w przypadku włamania do pojazdu, budynku czy naruszenia zabezpieczeń dostępu do zasobów firmy.
Współczesna technika pozwala na utrzymywanie łączności w nieomal każdym punkcie globu. Połączenie niezawodnej łączności z systemami alarmowymi pozwala na stały nadzór nad cennymi ładunkami, samochodami oraz nad pracownikami wykonującymi zadania w terenie.
System składa się z kilku elementów. Nadajnik, zainstalowany w samochodzie, cały czas określa pozycję i przesyła ją do centrum monitoringu. Zastosowanie nowoczesnej technologii pakietowej transmisji danych GPRS pozwala na nieprzerwaną lokalizację pojazdu przy ograniczonych do minimum kosztach eksploatacji. Dzięki ciągłej kontroli można uzyskać niespotykany wcześniej poziom bezpieczeństwa i nadzoru.
Serwery systemu archiwizują wszystkie odbierane z pojazdów dane. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu właściciel samochodu może uzyskać informacje o jego pozycji, kierunku jazdy, prędkości, stanie paliwa, napięciu akumulatora itp. w określonym dniu, godzinie i minucie.
Kolejnym ważnym powodem zainstalowania systemu monitorującego mogą być np. kradzieże paliwa oraz tzw. „lewe” kursy, stanowiące coraz większe obciążenie finansowe dla firm posiadających pojazdy służbowe. Szczegółowa rejestracja trasy pojazdu, prędkości, poziomu paliwa, impulsów z tachografu i pracy silnika pozwala z niezwykłą precyzją odtworzyć wszystkie zdarzenia związane z użytkowaniem pojazdu.
Nadajnik umieszczony w pojeździe nieustannie przekazuje dane dotyczące poziomu paliwa oraz przejechanej trasy. Wszelkie anomalie pracy pojazdu (np. ubytek paliwa przy zgaszonym silniku) są automatycznie wykrywane i raportowane.
Dokładna rejestracja tras umożliwia szybkie wykrycie kierowców dorabiających np. dodatkowymi kursami. Rejestrowane na bieżąco parametry umożliwiają automatyczne rozliczanie rzeczywistej pracy wykonanej przez pojazd (pług śnieżny, śmieciarkę). Powiązanie wbudowanego układu nawigacji satelitarnej oraz licznika impulsów tachografu sprawia, że układ jest odporny na powszechnie stosowane przez kierowców oszustwa.
System zapewnia rejestrację każdego załadunku i wyładunku z uwzględnieniem dokładnego czasu i miejsca zdarzenia. Ewidencja przewożonego towaru może być na bieżąco przekazywana do centrali przedsiębiorstwa.
Jedno z rozwiązań wchodzących w skład Systemu Zarządzania Flotą Plus GSM, opracowane wraz z wybranym partnerem, dostępne jest w następujących wariantach:
Monitoring techniczny – usługa podstawowa obejmuje ciągłą rejestrację danych przekazywanych przez układ nadawczy zainstalowany w monitorowanym pojeździe na odpowiednim serwerze, dostęp do raportów za pośrednictwem serwisu www oraz wysyłanie (pocztą elektroniczną) zadeklarowanych zgłoszeń alarmowych.
Monitoring logistyczny – usługa opcjonalna obejmująca dostęp do serwera umożliwiający lokalizację pojazdów w czasie rzeczywistym oraz dostęp do tras archiwalnych z okresu ostatnich 30 dni.
Monitoring ochronny – obejmuje 24-godzinny nadzór nad pojazdem, podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku pozytywnej weryfikacji alarmu, powiadamianie wskazanych w umowie osób po otrzymaniu zgłoszenia alarmowego, koordynację działań interwencyjnych i powiadamianie właściwych służb np. policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego.
Użytkownik systemu otrzymuje program służący do wizualizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, obsługujący zarówno plany większych miast, jak i mapę Polski. Łączność programu z serwerem systemu lokalizacji realizowana jest za pośrednictwem sieci Internet. Dostęp do sieci może być zrealizowany w dowolny sposób – nie jest wymagany statyczny adres IP, a łącze o przepustowości 9,6 kbps jest wystarczające do lokalizacji kilkuset pojazdów. Funkcjonalność oprogramowania umożliwia płynne przeglądanie tras z wybranego dnia. Możliwe jest filtrowanie informacji według wybranego klucza, np. miejsca postoju, przekroczenia prędkości, zadziałania sygnału alarmowego i wielu innych. Na indywidualne zamówienie program może zostać wyposażony w moduł generowania raportów wg wzoru użytkownika.


Do banku przez telefon

Już nie musimy stać w kolejce do okienka. Wystarczy, że skorzystamy z „komórki”

Czy koniecznie musimy mieszkać blisko banku, żeby szybko wykonać operacje finansowe? Okazuje się, że nie. Plus GSM wspólnie z Raiffeisen Bank Polska S.A. przygotował dla swoich klientów nową usługę – bezpieczną i wygodną bankowość przez telefon komórkowy.
Usługa ta, nosząca nazwę „Bank w zasięgu”, przeznaczona jest dla klientów indywidualnych. Daje im możliwość skorzystania z szerokiej gamy usług bankowych i pozwala na dokonywanie operacji na kontach za pośrednictwem telefonu komórkowego.
Co trzeba w tym celu zrobić? Jak wyposażyć telefon, aby usługa „Bank w zasięgu” stała się dla nas codziennością?
Podstawową operacją jest wymiana dotychczasowej karty SIM w telefonie na nową kartę, zawierającą specjalne oprogramowanie – aplikację SIM Toolkit. Nowa karta wysyłana jest z Plusa do klienta pocztą kurierską. Warto podkreślić, że dotychczasowy numer telefonu komórkowego klienta pozostaje niezmieniony. Ci klienci, którzy dopiero zamierzają stać się użytkownikami sieci Plus GSM, mogą kupić kartę z odpowiednim oprogramowaniem razem z telefonem i abonamentem w specjalnej promocji Plus GSM.
Karta SIM Toolkit wyróżnia się tym, że do głównego menu telefonu komórkowego dodana została opcja o nazwie Plus Mega. W ramach tej opcji występuje pozycja RaiffeisenBank. Po odszukaniu wspomnianej pozycji klient podaje kod PIN (różny od standardowo używanego PIN-u do karty SIM), po czym na ekranie swojego telefonu zobaczy wyświetloną listę wszystkich dostępnych operacji i usług bankowych. Gdy już dokona wyboru odpowiedniej operacji, to zostaje ona przekazana do banku w postaci zaszyfrowanego SMS-a. Bank wykonuje zlecenie – i tą samą drogą przesyła do klienta potwierdzenie, będące dowodem zrealizowania zleconej przez niego transakcji. Wybierając z menu odpowiednie opcje, klient ma również możliwość nawiązywania połączeń z centrum telefonicznym banku oraz z firmą PolCard (na przykład, gdy zajdzie konieczność zastrzeżenia karty kredytowej).
Plus GSM pobiera opłatę w wysokości 1 zł za wymianę karty SIM. Bank natomiast nie wymaga żadnych opłat za korzystanie z usługi i jej uruchomienie. Klient ponosi jedynie koszt wysłania wiadomości SMS – czyli 50 groszy za dokonanie każdej dyspozycji.
Podstawą usługi „Bank w zasięgu” jest wspomniana już technologia SIM Toolkit. Umożliwia ona, stosunkowo prostym sposobem, rozszerzenie standardowego menu telefonu komórkowego o nowe pozycje. Zaletą całego systemu jest łatwość obsługi, szybkość wykonywania wszystkich operacji oraz ścisła kontrola ponoszonych kosztów. Łatwo je obliczyć, jeżeli wiadomo, iż jeden SMS to jedna dyspozycja – czyli 50 groszy plus VAT.
Możliwości technologiczne karty SIM Toolkit pozwalają użytkownikom na dokonywanie wielu operacji bankowych. Przede wszystkim za pośrednictwem telefonu komórkowego można założyć lokatę, spłacać kredyty, realizować przelewy z konta osobistego i konta lokacyjnego, spłacać zadłużenie na karcie.
Poza tym można uzyskać podstawowe informacje związane z posiadanymi przez siebie produktami bankowymi, takimi jak np. konto lokacyjne, konto osobiste, lokata terminowa, karta kredytowa, kredyt konsumpcyjny. Przykładowo, możemy się dowiedzieć, jaka część kredytu pozostała nam jeszcze do spłacenia i jakie jest jego oprocentowanie. Stosowne informacje zostaną wyświetlone na ekranie telefonu komórkowego.
Bezpieczeństwo dokonywania wszystkich transakcji zagwarantowane jest dzięki wielostopniowemu systemowi szyfrowania, który obejmuje: ochronę dostępu do menu bankowego, bezpieczeństwo transmisji danych, identyfikację numeru telefonu komórkowego, z którego klient przesyła wiadomość lub polecenie do banku czy potwierdzenie wykonania dyspozycji wysyłane do klienta przez bank.
Robert Widz z departamentu obsługi operacji bankowych bankowości detalicznej Raiffeisen Bank Polska S.A. uważa, iż w przyszłości może się okazać, że to telefon komórkowy będzie najważniejszym narzędziem kontaktów z bankami i dokonywania podstawowych operacji bankowych.
– Pomysł wykorzystania telefonów komórkowych do realizacji usług bankowych nie jest nowy. Liczba klientów posługujących się takimi urządzeniami jest duża i stale rośnie. Bankowość mobilna, „komórkowa”, nie jest alternatywą dla bankowości internetowej. Powiedziałbym raczej, że obie te usługi dobrze się uzupełniają. Zarówno dostępność telefonów komórkowych, jak i umiejętności posługiwania się nimi przez klientów, stwarzają nowe możliwości, których trudno nie brać pod uwagę. W Raiffeisen Bank ciągle pracujemy nad nowymi propozycjami dla naszych klientów – stąd właśnie współpraca z Polkomtel S.A. Nasza nowa, wspólna usługa „Bank w zasięgu”, uruchomiona na początku września, w swoich podstawowych założeniach miała być bardzo łatwa w użytkowaniu, tania, szybka i bezpieczna dla klientów. Mogę powiedzieć, że dzięki wybraniu odpowiedniej technologii, te zamierzenia udało się zrealizować i osiągnąć zakładane cele. Usługa działa w każdym miejscu, w którym działają telefony komórkowe, również i za granicą, zaś bank nie pobiera żadnych opłat ani za dostęp do konta, ani z tytułu realizowanych operacji. Pierwsze wrażenia z korzystania z nowego serwisu są, w mojej opinii, bardzo pozytywne. Niemniej jednak, najważniejsze i jednocześnie najtrudniejsze zadanie wciąż stoi przed nami. Trzeba przekonać klientów, że serwis „Bank w zasięgu” jest wygodniejszym i po prostu lepszym sposobem składania zleceń bankowych niż jakikolwiek inny, dostępny w tej chwili na rynku. Mam nadzieję, że uda nam się tego dokonać – mówi Robert Widz.
W naszym kraju już kilka banków oferuje operacje na kontach bankowych za pomocą telefonów komórkowych, przy wykorzystaniu technologii WAP. Usługi te, jak na razie, nie zyskały jednak dużej popularności, gdyż WAP jest powolny i dosyć kosztowny. Natomiast oferta przygotowana wspólnie przez Polkomtel S.A. i Raiffeisen Bank Polska S.A. pozwala na szybkie oraz tanie dokonywanie operacji, które są bardzo proste dla każdego, kto chociażby w podstawowym zakresie potrafi się posługiwać telefonem komórkowym.
Zdaniem Michała Kołodziejczyka z departamentu bankowości elektronicznej Raiffeisen Bank Polska S.A., nowa usługa stanowi rozwiązanie, które umożliwia dostęp do wszystkich najważniejszych usług bankowych praktycznie z dowolnego miejsca.
– Dzięki ofercie „Bank w zasięgu”, klienci mają bank rzeczywiście w zasięgu ręki. „Bank w zasięgu” polega na wprowadzeniu nowej aplikacji bankowej do karty SIM. Dzięki temu możliwa jest autoryzowana, bezpieczna, szybka i wygodna komunikacja z serwerami Raiffeisen Bank Polska przy użyciu szyfrowanych SMS-ów. Mogę zapewnić wszystkich klientów, że dzięki kodowaniu informacji wychodzącej z telefonu komórkowego i rozkodowywaniu jej dopiero wewnątrz banku (system point to point), a także dzięki dwustopniowym kodom bezpieczeństwa, używanym w zależności od rodzaju operacji, jest to całkowicie bezpieczny sposób przekazywania poleceń bankowi. Autoryzowanie zleceń dokonywane jest na podstawie numeru telefonu komórkowego, numeru karty SIM, szyfrów zapisanych wewnątrz aplikacji oraz specjalnych PIN-ów, znanych tylko klientowi. Oszczędność czasu, ogromna szybkość dostępu do usług bankowych, jaką stwarza program „Bank w zasięgu” to jedna z najważniejszych jego zalet. Jest to także usługa bardzo wygodna, która pozwala wykonywać rozmaite informacje bez ruszania się z miejsca, szukania dostępu do Internetu czy długich rozmów z operatorem. Uważam, że bankowość mobilna, z użyciem telefonu komórkowego, to następny krok w wykorzystaniu możliwości technologicznych, oferowanych przez branże telekomunikacyjne w najważniejszych sektorach usług finansowych – twierdzi Michał Kołodziejczyk.
– To już kolejne rozwiązanie oparte na tej technologii wdrożone przez Polkomtel – tłumaczy Paweł Pokojski, Kierownik Projektu w Plus GSM odpowiedzialny m.in. za wdrożenie wspólnego projektu z Raiffeisen Bank Polska. – SIM Toolkit to sprawdzona na kartach Plus Mega tania technologia przydatna do takich zastosowań, które wymagają szyfrowania przekazu lub lokalizacji: wszelakiego rodzaju usług finansowych czy ubezpieczeniowych, ale i poszukiwania najbliższego bankomatu lub oddziału banku. Na świecie wykorzystuje się ją np. do obsługi gier losowych i mobilnych transakcji giełdowych. Możliwości jest naprawdę bardzo wiele.
Do końca bieżącego roku można skorzystać ze specjalnej oferty Plus GSM i Raiffeisen Bank Polska. W tym celu należy założyć konto osobiste lub lokacyjne w banku i zakupić (lub wymienić dotychczas posiadaną) kartę SIM z aplikacją Raiffeisen. Po przelaniu na konto bankowe minimum 1000 zł oraz wykonaniu przynajmniej jednej operacji bankowej za pośrednictwem telefonu komórkowego, stan konta zostanie powiększony o 100 zł. Przy zakupie karty SIM sieci Plus GSM można też skorzystać z promocji na zakup nowoczesnego aparatu telefonicznego. Do dyspozycji jest pięć modeli firmy Nokia (3410, 3510, 5510, 6310i oraz najnowocześniejszy model 7650 z wbudowanym aparatem fotograficznym), Ericsson T39m, Siemens ME45 oraz SonyEricsson T68i. Dodatkowo, w pakiecie taryfowym „Często” otrzymamy 10 bezpłatnych minut miesięcznie przez półtora roku i możliwość połączeń z trzema wybranymi numerami w sieci Plus GSM w cenie 5 groszy za minutę. Wybierając pakiet taryfowy „Non Stop” przez najbliższe dwa lata, otrzymywać będziemy 15 dodatkowych bezpłatnych minut miesięcznie.
Andrzej Leszyk


Bezprzewodowy Internet

Przez telefon komórkowy można połączyć się z globalną siecią z prędkością niewiele ustępującą normalnym stacjonarnym modemom telefonicznym

Transmisja danych stała się usługą niezbędną do prowadzenia nowoczesnego biznesu. Możliwość sprawdzenia poczty elektronicznej, dostęp do zasobów Internetu czy do wewnętrznej sieci komputerowej przedsiębiorstwa jest już standardem wykorzystywanym przez wielu pracowników.
Podstawową ofertą sieci komórkowej jest możliwość podłączenia do Internetu. W sieci Plus GSM – jako jedynej w Polsce – można zastosować technologię połączeń modemowych HSCSD. Użytkownik może połączyć się z globalną siecią z prędkością niewiele ustępującą normalnym stacjonarnym modemom telefonicznym. Plus GSM udostępnił specjalny numer dostępowy (123) pozwalający na łączenie się z Internetem i taryfikowany według specjalnej, niższej stawki za każde rozpoczęte 30 sekund połączenia. Pamiętać należy, że korzystanie z numerów dostępowych innych operatorów jest obciążone wyższą opłatą, taka samą jak za połączenie głosowe do innych sieci.
Drugą metodą dostępu do Internetu jest połączenie z wykorzystaniem technologii pakietowej zwanej GPRS. Podstawową różnicą miedzy obiema technologiami jest sposób podłączenia do sieci i naliczania opłat. W HSCSD łączymy się w celu przesyłania danych i płacimy za czas połączenia, zaś w GPRS możemy być połączeni przez dowolny okres, zaś opłata jest naliczana jedynie za wielkość danych przesłanych z i do sieci (oddzielnie za dane odbierane i nadawane, zaokrąglana do 100 kB w każdej sesji).
Do połączenia komputera z Internetem potrzebny jest odpowiedni telefon. Obecnie w ofercie Plus GSM dostępne są m.in. telefony firm Nokia i SonyEricsson umożliwiające połączenie za pomocą podczerwieni (tzw. infrared, IF), specjalnego kabla do transmisji danych lub przy wykorzystaniu standardu Bluetooth. Szczególnie godna polecenia jest ta ostatnia metoda, gdyż umożliwia połączenie laptopa i komputera w sytuacji, gdy np. telefon znajduje się w teczce czy w kieszeni marynarki. Ważne jest jedynie, by odległość między obydwoma urządzeniami nie przekraczała 10 m.
Transmisja danych jest również możliwa między dwoma aparatami komórkowymi. W takim przypadku abonent otrzymuje kolejny, nowy numer telefoniczny wykorzystywany do połączeń modemowych. Obydwa aparaty biorące udział w transmisji muszą być podłączone do odpowiednio skonfigurowanych komputerów, zapewniających m.in. automatyczne odebranie połączenia. Taki dostęp jest często wykorzystywany w sytuacji, gdy administrator danych chce zapewnić bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa połączenia i obawia się transmisji danych przez publiczną sieć, jaką jest Internet. Niejednokrotnie łączność taka jest wykorzystywana przez firmy w celu zapewnienia łącz zapasowych na wypadek awarii.
Przedsiębiorstwa pragnące udostępnić swoim pracownikom mobilny dostęp do własnej sieci komputerowej mogą skorzystać z oferty Intranet. Użytkownicy mogą wówczas korzystać z sieci firmowej w dowolnym miejscu. Dostęp do sieci jest zabezpieczony zarówno po stronie operatora, jak i po stronie firmy. Ponieważ skorzystanie z oferty Intranet wymaga połączenia sieci firmowej z punktem dostępowym Plus GSM, połączenie obydwóch sieci jest dodatkowo zabezpieczone. Połączenia z siecią firmową mogą odbywać się zarówno w technologii HSCSD, jak i GPRS. Opłaty za takie połączenia są liczone w zależności od metody dostępu – w HSCSD za czas trwania transmisji, w GPRS za wielkość przesłanych danych.
W zależności od potrzeb i wymagań firmy można skorzystać z dostępu do różnych źródeł informacji, takich jak:
– bazy danych,
– konta pocztowe,
– serwery firmowe www,
– serwery aplikacji.

HSCSD
(ang. High Speed Circuit Switching Data – szybkie połączenie transmisji danych z komutacją łączy) to technologia pozwalająca na połączenie transmisji danych z prędkościami do 43,2 kbps (odbiór) i 14,4 kbps (nadawanie). Dla porównania modemy telefoniczne pracujące na linii stacjonarnej osiągają maksymalne prędkości 56,6 kbps (odbiór) i 28,8 kbps (nadawanie). W pojedynczym kanale transmisyjnym możemy przesłać maksymalnie do 14,4 kbps. HSCSD pozwala na łączenie kanałów (maksymalnie trzech) w celu zwiększenia prędkości transmisji.

GPRS
(ang. General Packet Radio Service) to technologia pozwalająca na transmisję danych w systemie pakietowym. Maksymalna prędkość transmisji jest uzależniona od sieci komórkowej oraz używanych urządzeń i docelowo będzie wynosić 176,2 kbps. Obecnie używane urządzenia pozwalają na maksymalne prędkości rzędu 53,6 kbps (odbiór) i 26,8 kbps (nadawanie). Szczególną zaletą GPRS jest sposób pobierania opłat – płacimy jedynie za wielkość danych wysłanych i odebranych, a nie za czas transmisji czy dołączenia do sieci. Pozwala to np. na wysyłanie czy odbieranie niewielkich pakietów informacji co pewien czas bez konieczności każdorazowego kończenia połączenia.


Poczta w kieszeni

Konto pocztowe sprzężone z aparatem komórkowym pozwala na szybszy dostęp do informacji

Poczta elektroniczna stała się niezbędnym składnikiem życia współczesnego „człowieka interesu”. Konto e-mailowe sprzężone z aparatem komórkowym pozwala zaś na szybszy dostęp do informacji.
Podstawowa funkcjonalność mobilnego konta e-mail to możliwość obsługi poczty elektronicznej przez pięć kanałów dostępu: przeglądarkę internetową, telefon komórkowy z funkcją WAP, SMS-y, program do obsługi poczty zainstalowany na komputerze oraz dostęp głosowy. W każdym przypadkach nowa wiadomość może być sygnalizowana za pomocą wiadomości SMS.
Przy użyciu wiadomości SMS możemy nawet odczytać naszą pocztę. Wystarczy odpowiedzieć na SMS powiadamiający o nadejściu poczty i za chwilę w odpowiedzi otrzymamy początek listu. Powtarzając tę operację, otrzymywać będziemy kolejne jego części.
Dość interesujący, szczególnie dla osób podróżujących, może być dostęp za pomocą przeglądarki WAP. Oczywiście, niezbędny będzie to tego telefon obsługujący tę technologię. Po połączeniu ze stroną wap.net.pl podajemy nazwę swojego konta i hasło i otrzymujemy dostęp do skrzynki zawierającej naszą pocztę.
Najciekawszą metodą jest wprowadzona kilkanaście dni temu możliwość odsłuchiwania e-maili. W tym celu dotychczasowi użytkownicy Plusnet powinni odwiedzić stronę www.plusnet.pl, zalogować się i w opcjach Ustawienia/Dostęp głosowy uaktywnić tę funkcję. Do korzystania z dostępu głosowego potrzebny jest numeryczny kod dostępu.
Nowi użytkownicy Plusnet wybierają samodzielnie kod dostępu głosowego podczas aktywacji usługi, na jednym z jej etapów w formularzu WWW. Obecni użytkownicy Plusnet otrzymują losowo wygenerowany kod dostępu podczas pierwszej operacji włączenia dostępu głosowego, poprzez menu Ustawienia, w zakładce „Dostęp głosowy”.
MB


Informator biznesowy MMS
– nowa usługa w sieci Plus GSM

Plus GSM wprowadził nową usługę multimedialną „Informator biznesowy MMS”. „Informator” jest serwisem adresowanym do wszystkich użytkowników sieci, którzy na co dzień zajmują się gospodarką i finansami, cenią mobilność oraz łatwy dostęp do rzetelnej, czytelnej informacji. W „Informatorze” informacje zgrupowane są w trzech kategoriach tematycznych: gospodarka, waluty oraz giełda.
Serwis gospodarczy zawiera przegląd prasy gospodarczej, informacje ogólne z rynków kapitałowych i finansowych, komentarze analityków i specjalistów do bieżących wydarzeń gospodarczych. Serwis ilustrowany jest atrakcyjnymi infografikami i zdjęciami. Aktualizowany jest raz dziennie o godz. 13.00.
Serwis walutowy to podsumowanie dnia na rynkach finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem walutowych. Najważniejsze dane liczbowe ilustrowane są czytelnymi wykresami. Serwis aktualizowany jest o godz. 18.00 – po zamknięciu giełdy.
Serwis giełdowy zawiera podsumowanie wydarzeń na rynkach kapitałowych w Polsce i na świecie, przedstawia główne indeksy giełdowe, kursy wybranych akcji, najważniejsze wydarzenia ze spółek notowanych na GPW oraz komentarze analityków. Zawiera również wykresy i infografiki. Aktualizowany jest około godz. 17.30 – po zamknięciu giełdy.
Dostęp do wybranych informacji jest bardzo prosty. Jednorazową informację MMS można uzyskać po wysłaniu SMS o treści „GIELDA”, „GOSPODARKA” lub „WALUTY” pod numer 7312 (koszt 3 PLN netto). Aby otrzymać informacje MMS przez siedem dni roboczych, należy wysłać SMS z treścią „GIELDA”, „GOSPODARKA” lub „WALUTY” pod numer 7915 (koszt 9 PLN netto).
„Informator biznesowy MMS” jest już piątym po „serwisie informacyjnym”, „serwisie sportowym”, „usłudze rozrywkowej – humor” oraz „pocztówkach” serwisem MMS w sieci Plus GSM.


Wizje przyszłości

Analitycy szacują, że w 2004 roku z telefonów komórkowych będzie korzystało 53% Polaków

Całkiem nowe usługi wprowadzane dziś, już jutro mogą się okazać przestarzałe. Spójrzmy chociaż na usługę SMS – obecnie tak bardzo popularną. Korzysta z nich większość użytkowników sieci. Również technologia EMS, podobna do SMS, pozwalająca na przesyłanie tekstu, dzwonków, prostych grafik oraz animacji staje się faktem – większość nowych telefonów pozwala z niej skorzystać. Jednak wobec udostępnienia najnowszej technologii MMS (ruchome obrazy, nawet klipy wideo i głos), EMS nie będzie miało czasu, aby podbić serca użytkowników.
Na razie jednak intensywnie promuje się przesyłanie multimedialnych wiadomości MMS.
Być może możliwość przesłania swojego e-zdjęcia ze szczytów polskich Tatr spowoduje, że MMS-y staną się tak samo popularne jak stare, poczciwe SMS-y.
Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu Polkomtel S.A. mówi, że MMS to z pewnością początek nowych, może jeszcze dziś niewyobrażalnych rozwiązań, oferujących równoczesny przekaz głosu, tekstu i obrazu. To niewątpliwie otwarcie nowego etapu w przekazie informacji.
Dariusz Boduch, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Produktów i Usług Polkomtel S.A. zwraca uwagę, że MMS, to już rozwiązanie trzeciej generacji. Wysłanie MMS-a wymaga tych samych czynności co popularny SMS, ale można już dołączyć zdjęcie do wiadomości tekstowej. Pierwszym krokiem umożliwiającym odbieranie takich multimedialnych wiadomości były telefony z kolorowym wyświetlaczem. Jesteśmy więc już w przedsionku łączności trzeciej generacji, która wyposaży człowieka w telefon z kamerą. Już widać na horyzoncie nową gamę usług – oglądanie filmów przez telefon komórkowy, przesyłanie dźwięków i obrazu. Pozwoli to już całkiem niedługo na bezpośrednią konsultację na odległość z ekspertem, np. z lekarzem, który na swoim wyświetlaczu odczyta podstawowe wyniki badań pacjenta, ciśnienie krwi, tętno, itd. Szef będący w podróży zobaczy obraz z kamer przemysłowych jego zakładu. Będzie mógł korzystać z serwisów informacyjnych, programów radiowych itp. Użytkownik telefonu komórkowego odbył już bardzo daleką drogę od prostego dodzwaniania się i rozmawiania. Nowe usługi i możliwości będą jednak jeszcze długo współistnieć razem z dotychczasowymi, które umożliwia technologia cyfrowa GSM.
UMTS nie spowoduje szybkiej śmierci GSM, tak jak pojawienie się GSM nie zamknęło natychmiast telefonii analogowej opartej na technologii NMT. W przypadku GSM, który proponuje wysoką jakość przekazu głosowego, wypieranie tej technologii może nawet potrwać dłużej.
Jeszcze niedawno nowością była na przykład możliwość identyfikacji numeru rozmówcy czy wysyłanie SMS-ów, dziś stało się to czynnością rutynową komórkowych rozmówców. Wkrótce standardem telefonów komórkowych będzie pakietowa transmisja danych GPRS, która umożliwia zdalny dostęp do poczty elektronicznej i Internetu.
Zapewne kołem napędowym telekomunikacji, w tym także telefonii komórkowej będzie sfera biznesu, dla której komunikacja, przepływ informacji i dokumentów jest działaniem newralgicznym. Nawet jeśli początkowo nowe generacje usług i technologii będą zbyt drogie dla indywidualnych użytkowników komórek, to z pewnością będą one funkcjonować i nieustannie się doskonalić w środowisku ludzi biznesu, dla których ponoszenie kosztów w celu pokonania konkurencji i uzyskania efektu rynkowego jest czymś normalnym i uzasadnionym. Nie ma więc obawy, że któraś z wymyślonych opcji zostanie odrzucona z powodu wysokiej ceny.
Katastrofiści będą zapewne ostrzegać przed ubezwłasnowolnieniem posiadaczy komórek, całodobową inwigilacją i kontrolą klientów sieci. Entuzjaści zwrócą uwagę na zwiększone poczucia bezpieczeństwa w teletransmisyjnym tłumie. Rozbudowane zostaną zapewne funkcje wideo, będzie możliwość identyfikacji osoby posługującej się telefonem, bo minikamera może zarejestrować czy to tęczówkę oka, czy odcisk linii papilarnych, choć ten ostatni już uważa się za łatwy do podrobienia. I oczywiście będzie się można posługiwać z wchodzącym już do użytku podpisem elektronicznym.

BT


Bezpłatny dodatek do „Przeglądu”

Wydanie: 2002, 43/2002

Kategorie: Przegląd poleca

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy