Przyjazny Internet

Przyjazny Internet

Blokady połączeń np. z wysoko płatnymi numerami 0700 założyliśmy sami i są one odblokowywane tylko na życzenie abonentów

Tadeusz Kostka, prezes zarządu Telefonii DIALOG SA

– Klienci korzystający z oferty internetowej Dialogu nie muszą się obawiać, że ich dziecko spowoduje gigantyczny rachunek telefoniczny albo będzie poprzez Internet docierać do treści dla niego szkodliwych. W jaki sposób udało się wam uczynić świat Internetu bezpieczniejszym?
– To nasz autorski pomysł, aby w wybranych, przeznaczonych dla dzieci i młodzieży usługach dostępowych wprowadzić system blokad i zabezpieczeń przed treściami niepożądanymi, stronami zawierającymi przemoc i pornografię. Dialnet Junior to dostęp w godzinach popołudniowych, opłacany ryczałtowo co miesiąc, skierowany do klientów indywidualnych, zaś Dialnet Szkoła to kompleksowe rozwiązanie łączące sprzęt i całodobowy dostęp do sieci, umożliwiające szkołom i placówkom oświatowym łatwą integrację własnej wewnętrznej sieci z zasobami Internetu. Nasi klienci wypowiadają się o tym pomyśle z dużym uznaniem. Zasada jest prosta. Sporządziliśmy listę stron www, które należy blokować. Ta lista jest na bieżąco aktualizowana, bo przecież w Internecie nieustannie pojawiają się nowe strony o zawartości niebezpiecznej dla młodych osób. Uzupełniamy ten spis również przy pomocy użytkowników, którzy zgłaszają na specjalny adres (blokadawww@dialog.net.pl) wykryte przypadki niezablokowanych niebezpiecznych stron www. Cieszę się, że taką działalność prowadzimy już od ponad dwóch lat – Junior i Szkoła były pierwszymi usługami tego typu na polskim rynku, a teraz znakomicie wpisują się w kampanie społeczne promujące zasady bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci.
– Czy chcecie również jakoś pomagać rodzicom i opiekunom?
– Na początku tego roku uruchomiliśmy – dostępną dla wszystkich, nie tylko dla abonentów Dialogu – witrynę edukacyjną www.junior.dialog.pl, poświęconą tematyce bezpiecznego korzystania z zasobów Intenetu. To naturalna konsekwencja naszych działań – pragniemy nie tylko dostarczać narzędzia, lecz także uczyć, jak z nich bezpiecznie korzystać. Witrynę podzieliliśmy na dwie główne części: dla dorosłych i dla dzieci. W części dla dorosłych można znaleźć pełne informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym użytkowaniem Internetu przez dzieci, porady psychologa oraz symptomy zagrożeń, na które powinno się zwracać uwagę, obserwując swoje dzieci. Celem części dla dzieci jest przede wszystkim zabawa połączona z nauką właściwych zachowań w sieci. Dziecko uczy takich zachowań Dialka – nowego mieszkańca krainy Internetu. Postać Dialka została wybrana z wielu propozycji graficznych podczas badań fokusowych przeprowadzonych wśród dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Zamieszczone w tej części gry i zabawy uczą właściwych zachowań podczas korzystania z podstawowych możliwości Internetu: chatu, poczty elektronicznej i stron www. Wszystkie treści oraz scenariusze gier dla dzieci były konsultowane z psychologiem dziecięcym.
– A jak chronicie klientów przed nieprzewidzianymi wydatkami przy płaceniu rachunków za telefon?
– Każdy klient Dialogu może skorzystać z ochrony, którą daje usługa blokady wybranych typów połączeń, np. międzynarodowych lub na telefony komórkowe. Wystarczy złożyć odpowiednie zlecenie w naszym TeleCentrum. Jednak najniebezpieczniejsze są połączenia z wysoko płatnymi numerami 0700, oferującymi usługi ze sfery rozrywkowej. Dlatego – aby podnieść bezpieczeństwo naszych klientów – odwróciliśmy sytuację. To my zablokowaliśmy wszystkim możliwość połączeń z tymi numerami – oczywiście bezpłatnie – i są one odblokowywane tylko na wyraźne życzenie abonentów. Dzięki temu liczba reklamacji związanych z nagłym, niekontrolowanym wzrostem rachunku zmalała praktycznie do zera.
– W jakich rejonach kraju klienci mogą korzystać z takich zabezpieczeń?
– Geografia naszych usług ma wyraźnie dolnośląskie korzenie. Pierwsze telefony Dialogu zadzwoniły sześć lat temu – w 1998 r. we Wrocławiu. Obecnie poza regionem dolnośląskim obejmujemy zasięgiem województwo lubuskie, a także aglomerację łódzką, region Bielska-Białej i region dawnego województwa elbląskiego. Od roku za pośrednictwem prefiksu 1011 jesteśmy dostępni na terenie całego kraju, dzięki umowie z TP SA obsługujemy połączenia międzymiastowe, międzynarodowe, do sieci komórkowych oraz tzw. wdzwaniany Internet. Z tych usług korzystają klienci w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Lublinie, Olsztynie i oczywiście w Warszawie.
– Usługi zwiększające bezpieczeństwo korzystania z Internetu przez dzieci mogą jednak na razie zamawiać wyłącznie klienci w rejonach, w których dysponujecie własną siecią.
-Tak. Jednak rozszerzenie naszej sieci na nowe rejony jest tylko kwestią czasu i oczywiście kapitału na rozwój. Dziś nie ma już ograniczeń obszarowych zapisanych w koncesji i każdy operator może wchodzić na obszar obsługiwany przez innego operatora. Sytuacja naszej spółki, dobre wyniki sprzedaży pozwalają utrzymywać stabilną dynamikę wzrostu na poziomie 14-15% rocznie. Przewidujemy, że nasza oferta zwiększy nie tylko zakres terytorialny, lecz także rzeczowy, bo rozwijamy nowe rodzaje usług. Stawiamy przede wszystkim na dynamiczny rozwój dostępu szerokopasmowego w technologii xDSL. Nasze usługi charakteryzują się najlepszym w Polsce stosunkiem szerokości pasma do ceny.
– A przyszłość?
– Dialog zakończył z wynikiem pozytywnym testy laboratoryjne usług multimedialnych, co umożliwia rozpoczęcie kolejnej fazy projektu, czyli pilotażu komercyjnej wersji takiej instalacji. Pilotaż z udziałem próbnej grupy abonentów Dialogu zostanie przeprowadzony jeszcze w tym roku. Docelowo klient Dialogu w ramach pakietu usług zwanego Triple Play będzie mógł skorzystać z usługi trzy w jednym, składającej się z połączeń głosowych, szerokopasmowego dostępu do Internetu i telewizji interaktywnej oraz wypożyczalni filmów (video on demand – wideo na żądanie).
– Wspomniał pan, że szerokopasmowy dostęp do Internetu oferowany przez Dialog jest stosunkowo tani.
– Tak. Oferujemy najwyższą w Polsce przepływność – 1 lub 2 Mb/s. Standardowa cena jest bardzo konkurencyjna, a teraz dodatkowo objęliśmy te usługi promocją: dla klientów, którzy podpiszą umowę do końca tego roku, opłata abonamentowa za usługę Dialnet DSL zostanie obniżona do 99 zł.


Usługi Dialnet Junior i Dialnet Szkoła zapewniają
* szybki i niezawodny dostęp do zasobów Internetu
* kontrolę płatności – opłata ryczałtowa
* system filtrujący treści (przemoc i pornografia)
* stałą aktualizację bazy stron niebezpiecznych
* adres, pod którym można zgłaszać własne propozycje stron do zablokowania: blokadawww@dialog.net.pl

Wydanie: 2004, 42/2004

Kategorie: Wywiady

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy