Rośnie popularność aut elektrycznych w Polsce

Rośnie popularność aut elektrycznych w Polsce

Choć daleko nam do zapowiadanego przez rząd miliona egzemplarzy, to nie sposób nie zauważyć, że liczba elektryków na polskich drogach wciąż rośnie. Statystyki z pierwszych miesięcy 2021 r. jednoznacznie udowadniają, że zainteresowanie samochodami z napędem elektrycznym jest coraz większe. Elektromobilność w Polsce – jak rozwija się ten trend? Jakie są prognozy na przyszłość? Sprawdźmy.

Więcej elektryków niż przed rokiem

Według raportu „Licznik Elektromobilności”[1] do końca kwietnia 2021 r. w Polsce zarejestrowano prawie 25,5 tysięcy elektrycznych aut osobowych. Przez pierwsze cztery miesiące bieżącego roku przybyło ich ponad 5 tysięcy – to wzrost o 137% w stosunku do analogicznego okresu z roku ubiegłego. Co więcej, tylko do końca kwietnia liczba nowych aut elektrycznych przewyższyła o ponad 1000 sztuk liczbę zarejestrowanych elektryków z całego 2019 r.!

Po polskich drogach jeżdżą głównie samochody elektryczne od dealerów – to prawie 75% rynku. Kolejne 25% to używane samochody sprowadzane z zagranicy. 71% aut kupowanych jest przez firmy, natomiast 29% przez osoby fizyczne[2]. Wśród pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) najwięcej jest tych marki Nissan, z kolei wśród hybryd plug-in (PHEV) – BMW.

Jednocześnie systematycznie, choć mniej dynamicznie, rozwija się infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych. Do końca kwietnia w Polsce było 1456 ogólnodostępnych stacji. Niedługo punkty te będą lepiej oznaczone – powstaje projekt nowych znaków drogowych wskazujących punkty ładowania elektryków oraz stacji paliw, na których można skorzystać z ładowarek.

Elektromobilność w Polsce wciąż w tyle

Według najnowszego badania opinii publicznej przeprowadzonego przez grupę analityczno-badawczą UCE RESEARCH chęć zakupu samochodu elektrycznego deklaruje ponad 60% Polaków. Więcej niż 50% kupiłoby auto, gdyby tylko kosztowało tyle, co model spalinowy. Z kolei co trzeci Polak nie czuje potrzeby posiadania auta elektrycznego.

Jak widać, elektromobilność w Polsce rozwija się coraz lepiej, jednak możemy zapomnieć o zapowiadanym przez rządzących milionie elektryków do 2025 roku. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli największą przeszkodę stanowi tu m.in. wciąż zbyt słabo rozbudowana infrastruktura oraz niewielkie wsparcie z zakresu finansowania zakupu aut. W związku z tym nadal pozostajemy w tyle względem innych europejskich krajów, które na ten cel co roku przeznaczają nawet po kilkanaście miliardów euro. W Polsce unijne środki na rozwój niskoemisyjnego transportu – ponad miliard euro – zostaną przeznaczone przede wszystkim na komunikację publiczną oraz budowę stacji dla autobusów.

Elektromobilność – światowe trendy

Na szczęście ogólnoświatowe dane dotyczące samochodów elektrycznych napawają optymizmem znacznie bardziej niż te dotyczące naszego podwórka. Liczba nowo zarejestrowanych elektryków w 2020 roku wzrosła o 43% w stosunku do roku poprzedniego. Z kolei ich udział w globalnej sprzedaży aut zwiększył się z 2,9% do 4,2% i to mimo niesprzyjających warunków wynikających z wybuchu pandemii. Łącznie na całym świecie w 2020 roku sprzedano 3,24 miliona samochodów typu BEV i PHEV.

Prym, jeśli chodzi o liczbę elektryków, wiodą Chiny (1,25 mln egzemplarzy), na drugim miejscu są Niemcy (395 tys. sztuk), a za nimi Stany Zjednoczone (328 tys. elektryków). Ogromną popularnością samochody elektryczne cieszą się w Skandynawii – w Norwegii elektryki stanowią aż 75% wszystkich aut.

Szacuje się, że w 2025 ceny pojazdów spalinowych i elektrycznych zrównają się, a do 2026-2027 roku produkcja elektryków będzie tańsza niż tradycyjnych samochodów spalinowych[3]. Wynika to przede wszystkim ze spadających kosztów produkcji akumulatorów. Dzięki temu do 2040 roku pojazdy elektryczne mają stanowić aż 58% rynku aut osobowych!

Trudno wyobrazić sobie, że Polska kiedykolwiek osiągnie taki poziom, jak chociażby nasz zachodni sąsiad (czyli prawie 400 tys. rejestracji rocznie). Nie możemy jednak nie zauważyć poważnych zmian: zainteresowanie autami elektrycznymi w kraju rośnie i wszystko wskazuje na to, że będzie coraz większe. Miejmy nadzieję, że pójdą za tym konkretne plany rządu, dotyczące chociażby wsparcia finansowania.

[1] Raport przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

[2] Raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

[3] Raport BloombergNEF „The Electric Vehicle Outlook”. 

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy