Verdi przede wszystkim

Verdi przede wszystkim

Zagraniczne dokonania warszawskiego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

Ostatnie 12 miesięcy przyniosły nienotowaną dotąd aktywność pierwszej sceny operowej kraju za granicami Polski. Złożyły się na to m.in. dwukrotny pobyt zespołów Teatru Wielkiego w Chinach na Pekińskim Festiwalu Muzycznym, przedstawienia „Traviaty” Verdiego w 11 miastach Japonii, koncerty w Luksemburgu, występy na Cyprze z operą „Nabucco” Verdiego i baletem „Grek Zorba”, koncertowe wykonanie „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego na Festiwalu Europalia w Strasburgu, wreszcie „Madama Butterfly” Verdiego w kierowanej przez sławnego tenora Placido Domingo operze w Waszyngtonie.
Jak powiedział na konferencji prasowej dyrektor Teatru Wielkiego, Waldemar Dąbrowski, dobrą miarą powodzenia występów i koncertów zagranicznych jest ponowne zaproszenie naszych artystów w to samo miejsce, a tak się stało w każdym z omawianych przypadków. Np. na prestiżowym Pekińskim Festiwalu Muzycznym, na którym w październiku 2001 r. Teatr Wielki-Opera Narodowa pokazał „Nabucco” Verdiego pod batutą Jacka Kaspszyka i wykonał II Symfonię Gustawa Mahlera pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, zespół pojawi się kolejny raz w 2003 r. m.in. z dwiema polskimi operami – „Królem Rogerem” Szymanowskiego i „Diabłami z Loudun” Pendereckiego.
Podobny efekt przyniosła bardzo udana waszyngtońska premiera „Madamy Butterfly” (odwzorowanie spektaklu warszawskiego z zagranicznymi artystami) w reżyserii Mariusza Trelińskiego, ze scenografią Borisa Kudliczki i kostiumami Magdaleny Tesławskiej oraz Pawła Grabarczyka. Placido Domingo, dyrektor artystyczny oper w Waszyngtonie i Los Angeles, zaprosił już do USA warszawską realizację „Króla Rogera”, sam natomiast przybędzie do Opery Narodowej, aby zaśpiewać w „Otellu” Verdiego.
Warto dodać, że upowszechnianie osiągnięć polskiej sztuki i kultury za granicą jest jednym ze statutowych celów Fundacji „Opera”. To dzięki staraniom fundacji i zdobytym przez nią środkom możliwe były wyjazdy artystów polskich do Pekinu w 2000 i 2001 roku, a także do Londynu ze spektaklem operowym Roxany Panufnik „The Music Programme”.

 

 

Wydanie: 2001, 46/2001

Kategorie: Kultura

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy