„Fronda” Tadeusza Mazowieckiego i Janusza Zabłockiego z PAX
W 1955 r. doszło w PAX-ie do pierwszego dużego rozłamu. Przeciwko Bolesławowi Piaseckiemu wystąpili młodzi działacze katoliccy z Tadeuszem Mazowieckim i Januszem Zabłockim na czele. W odpowiedzi obaj zostali pozbawieni funkcji organizacyjnych i zawieszeni do czasu przeprowadzeni samokrytyki, której notabene nigdy nie złożyli. Grupa nieposłusznych, która przeszła do historii pod nazwą „Frondy”, zaktywizowała się po Październiku 1956 r. Już 22 października jej członkowie wydali oświadczenie, w którym poparli przemiany polityczne, demokratyzację i zerwanie ze stalinizmem. Z inicjatywy Mazowieckiego postanowili powołać także Komitet Obecności Katolików, a kilka dni później po rozmowie z Władysławem Bieńkowskim, wówczas jednym z najbardziej zaufanych ludzi Władysława Gomułki, powołali do życia Ogólnopolski Klub Postępowej Inteligencji Katolickiej. W deklaracji ideowej, popierając nowe władze partii i państwa, upomnieli się jednocześnie o powrót prymasa Wyszyńskiego do Warszawy i zasugerowali zmniejszenie wpływów PAX-u.
Władze przyjęły powstanie nowej organizacji z zadowoleniem; przejawem tego było przyjęcie przez Gomułkę założycieli Klubu. Jerzy Zawieyski tak opisał spotkanie z I sekretarzem KC PZPR w swoim dzienniku: ” (Gomułka) Prosił, by pomóc rządowi w uspokojeniu i uśmierzeniu nieobliczalnych wystąpień. Powitał z uznaniem naszą gotowość współdziałania w odbudowie Polski i zaznaczył, że na takim współdziałaniu w odbudowie Polski bardzo mu zależy. Jeszcze raz podkreślił, że socjalizm powinni budować wszyscy, cały naród, a więc i katolicy, nie tylko komuniści”.*¹
Atmosfera odwilży i entuzjazmu sprzyjała takim inicjatywom. W ciągu kilku miesięcy powstało 11 klubów terenowych, zaś w lutym 1958 r., choć sytuacja już była dużo gorsza dla tego rodzaju inicjatyw, wyszedł pierwszy numer miesięcznika “Więź”, z Tadeuszem Mazowieckim pełniącym funkcję redaktora naczelnego.
Jak pisze historyk tego ruchu – Andrzej Friszke, to środowisko było uważane za grupę o wyraźnie lewicowym zabarwieniu i to zarówno w sensie społecznym, jak też miejsca Kościoła w świecie.
Poniżej publikujemy materiały ukazujące genezę tego ruchu. Pochodzą one ze zbiorów Archiwum Dokumentacji Historycznej PRL.
Warszawa, 11 stycznia 1957 r.
Ściśle tajne
Do Komitetu Centralnego PZPR
na ręce I-go
Sekretarza KC PZPR
Ob. Władysława Gomułki
Warszawa
Niżej podpisani, reprezentujący szersze środowisko skupiające ponad trzydziestu katolickich publicystów, młodych pisarzy, naukowców oraz działaczy społecznych zwracają się o pozwolenie na wydawanie tygodnika lub innego rodzaju pisma periodycznego. (…)
Jesteśmy grupą ludzi, którzy w minionym okresie Polski Ludowej nie milczeli, lecz zajmowali postawę zaangażowania społecznego, którzy szukając form równoczesnej służby katolicyzmowi i socjalistycznym rozwiązaniom ustrojowym znaleźli się w Pax-ie. Na przestrzeni lat, żądając od kierownictwa PAX konsekwencji wobec głoszonych zasad, w szczególności zaś protestując przeciw antydemokratycznej linii mafijnej grupy B. Piaseckiego, zostaliśmy – część z nas w połowie roku 1955, inni później – pozbawieni możności wyrażania swych poglądów oraz jakichkolwiek realnych praw do tych form wydawniczych i prasowych. Nasze pisma z roku 1955 do KC, w których dawaliśmy wyraz swemu niepokojowi z powodu kierunku rozwoju PAX-u i monopolizowania przezeń ruchu katolickiego oraz postulowaliśmy stworzenie możliwości działania katolików o postawie prawdziwie postępowej w odrębnym środowisku – pozostały w ówczesnych warunkach bez rezultatu.
Obecnie w życiu publicznym kraju istnieją dwa zasadniczo nurty społecznej działalności katolików /nie licząc PAX-u/. Jeden z nich wyraża Ogólnopolski Klub Postępowej Inteligencji Katolickiej pod przewodnictwem Jerzego Zawieyskiego, drugi – Tymczasowy Komitet Porozumiewawczy Działaczy Katolickich z J. Frankowskim na czele.
Swoje miejsce określiliśmy w tym nurcie, który krystalizuje się wokół Ogólnopolskiego Klubu Inteligencji Katolickiej. Niektórzy z nas są współzałożycielami tego ośrodka i znajdują się w jego zarządzie.
Perspektywę naszej pracy wiążemy z tym właśnie nurtem ze względów zasadniczych, ponieważ opiera on AAAswoje stanowisko na pryncypialnych podstawach ideowo-moralnych i cieszy się sprawdzonym autorytetem w szerokich kołach społeczeństwa katolickiego w Polsce. Równocześnie nie wyklucza to, lecz przeciwnie – zakłada dyskusje i swobodne ścieranie się poglądów wśród katolików. Nasza postawa ideowa wyraża się w ustosunkowaniu się do programu VIII plenum nie tylko z pozycji polskiej racji stanu, ale z pozycji uznawania za słuszne socjalistycznych rozwiązań ustrojowych i głębokiego ideowego związania się ze sprawą socjalizmu. Stawiamy sobie za zadanie przyczynianie się do łączenia tego kapitału społecznego zaufania, jaki reprezentują autorytatywne środowiska katolickie, z zaangażowaniem w kierunku pogłębiania i konkretyzowania poparcia udzielonego linii nowego kierownictwa partii i narodu.
Wychodząc z oceny obecnej sytuacji w społeczeństwie katolickim, sądzimy, że zarówno istniejący stan rzeczy, jak i długofalowa perspektywa uzasadniają potrzebę pracy pisma, które przyczyniałoby się do przekształcania stosunku katolików do socjalizmu ze stosunku opartego o przesłanki realizmu politycznego w stosunek oparty na głęboko przeżytym wyborze ideowym.
Jest rzeczą zrozumiałą, że zadania tego nie może spełniać prasa PAX-u, który nie posiada obecnie już żadnego kredytu zaufania w świadomych środowiskach katolickich, ani też nie reprezentuje rzeczywiście postępowego stanowiska, osłaniając to frazeologią i ruchliwością swego aparatu.
Z drugiej strony, podjęcie tego zadania nie zawsze zmieścić się może w profilu “Tygodnika Powszechnego”, nie mówiąc o pismach kościelnych.
Przedstawiając naszą prośbę o wyrażenie zgody na założenie przez nas pisma, przychodzimy ze świadomością całej złożoności sytuacji, ogromu trudności i wagi zadań, jakie obecnemu kierownictwu narodu i partii wypadło realizować. Chcemy właśnie poprzez pismo przyczyniać się do rozwiązywania tych zadań. W szczególności polityczną funkcję pisma widzimy przez podjęcie przez nie następujących zadań:
a/ Oddziaływanie na rozbudzone przełomem październikowym siły w ruchu katolików w kierunku konstruktywnego umacniania i rozwijania demokracji socjalistycznej. Pragniemy przeciwdziałać wszystkim tym postawom, gdzie pojmowanie procesu demokratyzacji podważa polską rację stanu, stanowiskom traktującym ten proces jako odwrót od socjalistycznych założeń ustrojowych i socjalistycznej perspektywy rozwojowej Polski.
Chcemy doprowadzać do rozumienia demokratyzacji jako procesu organicznego, który tworzy się poprzez coraz lepsze, konkretne rozwiązania społeczne i gospodarcze. Uważamy za słuszne we właściwy sposób umacniać rozumienie przez katolików, mimo różnic światopoglądowych, kierowniczej roli partii, jako nakazu polskiej racji stanu i warunku dalszego rozwoju demokracji socjalistycznej.
b/ Umacnianie tolerancji, jako podstawy wzajemnych stosunków między ludźmi różnych światopoglądów oraz zasady życia społecznego regulującej postępowanie organów państwa. Uważamy za słuszne przeciwdziałać przeradzaniu się różnic światopoglądowych w antagonizmy społeczne /szczególnie w odniesieniu do spraw wychowania młodzieży/, pragniemy współtworzyć w społeczeństwie polskim kulturę współżycia światopoglądowego.
c/ Formułowanie i upowszechnianie współczesnej treści patriotyzmu polskiego.
Uważamy za konieczne przeciwdziałanie wszelkiego rodzaju szowinizmem. Chcemy umacniać rozumienie sojuszu z ZSRR jako nakazu polskiej racji stanu. Chcemy przeciwdziałać wszelkim przejawom antysemityzmu. Uważamy za potrzebną walkę nie o chwilową, ale o trwałą i aktywną dojrzałość i odpowiedzialność społeczno-polityczną wszystkich demokratycznych i postępowych sił narodu.
Zwracając się o wyrażenie zgody na założenie przez nas pisma, wychodzimy z założenia, że powyższe zadania mogą być realizowane w sposób właściwy i skuteczny jedynie w oparciu o szeroki i trwały związek z autentycznymi środowiskami katolickimi. Praca w kierunku pogłębiania zaangażowania katolików w socjalizm musi być prowadzona od nowa, odrzucając konsekwentnie błędy i sprzeniewierzenia doktrynalne i społeczne, jakich dopuścił się PAX. Jesteśmy przekonani, że tylko w oparciu o zasady uczciwości ideowej i zaufania społecznego można doprowadzić do likwidacji skutków kompromitacji postępowej myśli społecznej wśród katolików i zapewnić jej rozwój i skuteczne oddziaływanie.
Przyznane nam pismo stałoby się trybuną dla lewicowego ruchu intelektualnego, publicystyki i twórczości artystycznej oraz ważnym instrumentem w dyskusji z innymi katolikami. Tworząc je, pragnęlibyśmy zużyć posiadane możliwości oddziaływania, aby pogłębiać wśród katolików rozumienie perspektywy socjalistycznego rozwoju Polski.
Andrzej Krasiński
Jerzy Krzysztoń
Tadeusz Mazowiecki
Janusz Zabłocki
Biuro Prasowe
Komitetu Centralnego PZPR
na ręce t. Artura Starewicza
w miejscu
Nawiązując do przeprowadzonej w dniu 15.ll.br. rozmowy załączamy przy niniejszym odpis złożonego w Urzędzie Wydawnictw Przemysłu Poligraficznego i Księgarstwa wniosku o zezwolenie na wydawanie miesięcznika oraz prosimy o wyrażenie dla tego wniosku aprobaty i poparcia.
Nasze stanowisko ideowo-polityczne określiliśmy najogólniej w piśmie skierowanym w dniu 8 stycznia br. na ręce I-go Sekretarza KC, a także w piśmie do Rady Redaktorów przy Biurze Prasowym KC z dnia 22 stycznia br.
Miesięcznik nasz widzimy jako pismo społeczno-kulturalne podejmujące w sposób konkretny i żywy problemy współczesności, które ze względu na swoją wagę domagają się ustawienia w centrum zainteresowań środowisk katolickiej inteligencji. Miesięcznik stałby się czynnikiem dyskusji wewnętrzno-katolickiej, umożliwiającej przez swobodną wymianę poglądów i argumentów przeciwdziałanie ciążeniu konserwatyzmu społecznego na postawę katolickiej inteligencji. Byłby on w szczególności instrumentem naszego oddziaływania ideowego wewnątrz tego nurtu życia katolickiego, w którym bierzemy udział tj. nurtu wyrażanego przez Ogólnopolski Klub Postępowej Inteligencji Katolickiej z Jerzym Zawieyskim na czele. (…)
*¹ Fragmenty “Dziennika” J. Zawieyskiego (oraz foto) za: A Friszke, Oaza na Kopernika. Klub Inteligencji Katolickiej 1956-1989, Warszawa 1997.
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy