Ankieter wspomaga rynek

Ankieter wspomaga rynek

Rozmowa z Janem Garlickim, prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii – W połowie października w Warszawie odbędzie się Kongres Badaczy Rynku i Opinii. Jak wygląda dziś polski rynek badawczy? – Obecnie działa w Polsce ponad 50 agencji badawczych, z czego ok. 35 ma stabilną pozycję. Część z nich to agencje sieciowe, które swoje przedstawicielstwa mają w wielu krajach. Jednak dwie trzecie rynku to firmy krajowe. Branża rozwija się bardzo dynamicznie. Szczególnie w okresie 1993-99 obroty i wydatki na badania wzrosły kilkakrotnie. Pojawiają się nowe metody badawcze: coraz częściej stosuje się wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo, ankiety on-line, wywiady bezpośrednie wspomagane notebookami lub laptopami, rozwijają się metody opracowywania danych. – Jaka jest jakość polskich badań w porównaniu z pracami bardziej doświadczonych w branży firm zagranicznych? – Nie odbiega ona od standardów europejskich. Mamy 12 lat doświadczeń i dobrze wykwalifikowaną kadrę: socjologów, psychologów społecznych, absolwentów kierunków zarządzania i marketingu. W Polsce istnieją dwa podmioty zrzeszające badaczy: Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, skupiające osoby indywidualne, zajmujące się badaniami i Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku, która zrzesza pracodawców. Obie tworzą standardy

Cały tekst artykułu można przeczytać w elektronicznej wersji "Przeglądu", która jest dostępna dla posiadaczy e-prenumeraty lub subskrypcji cyfrowej.
Wydanie: 2001, 40/2001

Kategorie: Kraj