Bolączki branży transportowej

Bolączki branży transportowej

W branży TSL wyraźnie można odczuć wpływ wojny na Ukrainie. Szacuje się, że przed wojną w transporcie zatrudnionych było ok. 100 000 obywateli tego kraju. Wniosek z tego jest prosty, na rynku brakuje ogromnej liczby kierowców, planowanie i realizacja zleceń staje się utrudniona. Problem ten dotyczy wielu krajów europejskich, a jego konsekwencją jest zwiększenie presji płacowej.

Zarobki polskich kierowców

Zarobki kształtowane są przez wiele czynników. W transporcie, jak w każdej innej dziedzinie, płaca zależy od posiadanych kwalifikacji, uprawnień, doświadczenia. Wpływ na nią ma rodzaj zawartej umowy, zakres obowiązków czy liczba wypracowanych nadgodzin. Na polskim podwórku płace mieszczą się w widełkach od 4350 zł do 6300 zł netto. Są to wartości średnie, obejmujące wszelkie należne dodatki. Podstawa wynagrodzenia robi już mniejsze wrażenie i waha się od 2200 do 2400 zł. Według danych z raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego w 2021 r. więcej niż połowa kierowców otrzymywała wynagrodzenie powyżej 6000 zł netto. Najmniej zarabia kierowca w transporcie lokalnym – 4500 zł, w przewozach krajowych do 5000 zł, a w międzynarodowych do 7000 zł. Zmieniające się przepisy, np. wprowadzony pakiet mobilności, wpłynęły pozytywnie na rozliczanie wynagrodzeń kierowców. Dzięki temu w transporcie międzynarodowym można wypracować wynagrodzenie powyżej 10 000 zł. Korzystniejsze pensje otrzymują kierowcy z własnym samochodem. Pozwala to pracodawcy zmniejszyć koszty powiązane z utrzymaniem taboru. Kierowca ma w takiej sytuacji możliwość wybierania współprac, które są dla niego bardziej opłacalne, natomiast sam ponosi koszty składek na ubezpieczenie zdrowotne, rentowe, emerytalne i wypadkowe.

Rodzaje zawieranych umów i benefity dla kierowców

Raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” informuje, iż w 2021 r. ponad 90% zawieranych z kierowcami umów to umowy o pracę. Własną działalność w tym czasie prowadziło 5,3%, a na zlecenie zatrudniano 3,4% kierowców. Ok. 22% kierowców może liczyć na dodatkowe korzyści proponowane przez pracodawcę. Należą do nich dodatkowe ubezpieczenia, szkolenia, dopłaty do dojazdów do pracy czy telefon służbowy także do celów prywatnych. Kierowcy w innych krajach europejskich mogą wypracować wynagrodzenie nawet kilkakrotnie wyższe od zarobków w Polsce. Dla przykładu w Niemczech już początkujący kierowca zarabia ok. 8000 zł, w Anglii doświadczeni pracownicy otrzymują do 15 000 zł, a w Szwecji 12-15 000 zł. Wpływ na wynagrodzenie mają, jak już wcześniej wspomniano, doświadczenie, podsiadane uprawnienia czy rodzaj wykonywanego transportu.

Po więcej informacji zapraszamy tutaj: https://www.ocrk.pl/ile-zarabia-kierowca-tira/.

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy