Czym jest cykl życia produktu?

Czym jest cykl życia produktu?

Najpierw pojawia się pomysł, później dochodzi do jego analizy, a następnie próby wejścia z nim na rynek. Tak w dużym skrócie wygląda proces wprowadzania artykułu do sprzedaży. Okres, w którym produkt jest dostępny na rynku, nazywa się cyklem jego życia. Co warto o nim wiedzieć i z jakich faz się składa?

Co to jest cykl życia produktu?

Artykuły są dostępne na rynku przez różny okres. Jedne przez dziesiątki lat, inne szybko okazują się złym pomysłem i ekspresowo znikają z oferty. Cykl życia produktu oznacza czas jego obecności na rynku. Składa się z 4 etapów, chociaż niektórzy ekonomiści dzielą go na 6. Przeważnie wyróżniamy fazy wprowadzenia, wzrostu, dojrzałości i schyłku. Nie jest natomiast określone, ile trwają poszczególne etapy życia produktu. Poprzez jego rozwijanie czy działania marketingowe można wydłużyć fazę wzrostu czy dojrzałości. Nawet jeśli produkt zbliża się do schyłku, to podjęcie konkretnych działań może diametralnie odmienić sytuację. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym fazom. Więcej na ten temat przeczytać można tu: https://responsywnie.pl/fazy-cyklu-zycia-produktu/.

Fazy cyklu życia produktu

Bez względu na to, o jaki chodzi produkt, można wyróżnić 4 fazy cyklu jego życia, które odpowiadają etapom życia człowieka. W tym przypadku jednak firma może podjąć działania, dzięki którym nie nastąpi schyłek. Produkt ponownie może być rozwijany i wzbudzać zainteresowanie. Oto jak przebiegają poszczególne fazy cyklu życia produktu.

Wprowadzenie

Wprowadzanie wiąże się z wysokimi kosztami, gdyż trzeba inwestować w działania marketingowe, aby wypromować produkt, który jest nowością na rynku. Należy obserwować, jak radzi sobie na tle konkurencji. Sprzedaż na tym etapie może być jeszcze niewielka, natomiast to jest moment, w którym warto prowadzić badania, poznawać odczucia klientów co do produktu, aby doskonalić ofertę.
Wzrost

Efektem właściwie zrealizowanej pierwszej fazy działań powinny być dobre wyniki sprzedażowe, które firma odczuje na etapie wzrostu. Rosnąć powinny przychody i zyski. W tym czasie pojawić się mogą również zagrożenia. Możliwe, że konkurencja wprowadzi podobny produkt. Wtedy należy podjąć działania, dzięki którym Twój będzie jeszcze lepszy. Warto zaoferować coś nowego, aby pozytywnie zaskoczyć odbiorców. Trzeba brać pod uwagę wnioski klientów i wdrażać zmiany. Celem firmy powinno być jak najdłuższe utrzymanie etapu wzrostu sprzedaży.

Dojrzałość

Ta faza powinna oznaczać stabilizację. Nie trzeba wtedy tak intensywnie inwestować w działania marketingowe. Firma powinna mieć wielu klientów, którzy będą polecać jej ofertę. Warto proponować im coś ekstra, aby zachęcić do kolejnych zakupów. Na tym etapie konkurencja może być bardzo duża.

Schyłek

Większość produktów w końcu wypada z rynku. Może to wynikać z działań konkurencji, braku rozwoju albo po prostu znaku czasów. Doskonałym przykładem tego ostatniego są kasety VHS. W czasach ich popularności zapewne mało kto przypuszczał, że tak szybko zostaną wyeliminowane przez inne rozwiązania.

Cykl życia produktu – przykład

Może się wydawać, że okres życia produktu na rynku musi wynosić przynajmniej kilka miesięcy, jeśli nie lata. Praktyka pokazuje, że niektóre pomysły okazują się zupełnie nietrafione, nawet jeśli ich autorami są bardzo znane marki. W 1985 r. Coca-Cola ogłosiła zmienioną formułę swojego napoju, który nazwano nową Colą. Taka decyzja wynikała ze spadającego od lat udziału w rynku. Po wprowadzeniu produktu do obrotu firma odbierała nawet około 1500 skarg dziennie. Cykl życia tego produktu trwał 79 dni. Nie doszedł do fazy wzrostu ani dojrzałości, a Coca-Cola wróciła do starej receptury. Zatem nie jest powiedziane, że produkt musi przejść przez wszystkie etapy. Nie ma również gwarancji, że nowe pomysły odniosą sukces.

Fazy życia produktu są zagadnieniem wymagającym uwagi. Należy monitorować, co się dzieje z produktem, jakie budzi odczucia, jak rozwija się zainteresowanie nim. To podstawa do wydłużania okresu jego życia na rynku.

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja
Tagi: biznes, rynek

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy