Daewoo idzie w górę
To był dobry rok dla firmy. Klienci mają coraz więcej zaufania do tych samochodów Końcówka roku na polskim rynku motoryzacyjnym była emocjonująca. Padł kolejny rekord wielkości sprzedaży nowych aut (ponad 620 tys.). I do ostatnich dni grudnia trwał wyścig pomiędzy Fiatem, a Daewoo. Różnica, z roku na rok coraz mniejsza, skurczyła się do rozmiarów niemal błędu statystycznego – jakieś tysiąc sztuk samochodów. Jeszcze jednak tym razem Daewoo-FSO musiało zadowolić się drugim miejscem. Żerańskie spółki triumfowały natomiast na innych motoryzacyjnych polach. Spółka Daewoo-Centrum otrzymała Złoty Cylinder – wspólną nagrodę Radia Kierowców oraz pism „Motor” i „Życie” – za bardzo atrakcyjne dla klientów warunki bezpłatnej obsługi serwisowej lanosa, nubiry i leganzy. Wielki sukces na Międzynarodowych Targach Motoryzacji w Poznaniu odniósł matiz. W plebiscycie Autopremiera 99, organizowanym przez Program Pierwszy Radia i pismo „Motor”, otrzymał Grand Prix. Matiz zwyciężył też w kategorii: ekonomia i zajął drugie miejsce w kategorii: promocja. Targowa ekspozycja Daewoo-FSO w Poznaniu należała zaś do efektownych – i zdobyła drugą nagrodę w konkursie na najciekawsze stoisko. Firma Daewoo-FSO wyróżniła się też dobrymi wynikami ekonomicznymi. W rankingu 500 prywatnych przedsiębiorstw produkcyjnych o najwyższych przychodach (przygotowanym przez miesięcznik „Home and Market”) zajęła drugie miejsce – również i w tej klasyfikacji, bardzo blisko za Fiatem. Miejsca na liście W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedawanych w roku ubiegłym w Polsce samochodów osobowych są cztery auta z Żerania. Drugie miejsce (za fiatem seicento) zajmuje matiz (64 tys. sprzedanych egzemplarzy), trzecie – lanos (52 tys ), siódme – tico (27 tys. sztuk), zaś dziesiątkę zamyka polonez (19 tys. sztuk). Czy pod koniec bieżącego roku czołówka tej listy wyglądać będzie podobnie? Pozycja matiza i lanosa wydaje się być niezagrożona. Podobnie jest i z tico. Wprawdzie nie brak opinii, że tico konkuruje z matizem, przez co sprzedaż obu tych modeli jest w sumie nieco mniejsza, niż mogłaby być. W istocie jednak, matiza wybiera trochę inna grupa klientów niż tico. Ci zaś nabywcy, którzy z tico przesiadają się do innego auta, raczej rzadko kupują właśnie matiza. Samochody te zatem nie „wycinają się” na liście sprzedaży i należy oczekiwać, że również w tegorocznym zestawieniu zajmą wysokie miejsca. Z polonezem jest już nieco inaczej. Trudno bowiem dziś powiedzieć, czy także za 11 miesięcy utrzyma się on w pierwszej dziesiątce. Jest to samochód starszej generacji niż trzy modele wymienione wcześniej. W ubiegłym roku liczba nabywców poloneza skurczyła się o 9 tys. (na liście modeli, które zanotowały największy spadek sprzedaży, przoduje fiat cinquecento). Jednak 19 tys. ludzi, którzy zdecydowali. się na zakup tego auta, stanowi grono nie do pogardzenia. Słabe i mocne strony poloneza są powszechnie znane, warto więc tylko przypomnieć, że w Polsce (a być może i na całym święcie) nie kupi się innego fabrycznie nowego auta takiej wielkości za tak niską cenę. Godna uwagi jest też powszechna dostępność tanich części zamiennych. Producent, oczywiście, bierze to wszystko pod uwagę – i wiadomo już, że polonez z powodzeniem wjedzie w trzecie tysiąclecie. W każdym segmencie Oczywiście, w Polsce, tak jak i w każdym innym kraju, najpopularniejszy jest segment aut małych i średnich. Jeszcze przez wiele lat do niego należeć będzie przyszłość. Daewoo- FSO obsadza jednak cały rynek motoryzacyjny. Każdy klient w Polsce może kupić samochód odpowiadający jego potrzebom i możliwościom. Warto tu wspomnieć, że w ubiegłym roku 136.0 klientów znalazła luksusowa leganza, a do naszej samochodowej rzeczywistości dostojnie wjechał też prestiżowy chairman. Lanosa z Polski mogą natomiast kupować już klienci z Unii Europejskiej. Pierwszą partię kilkuset tych pojazdów wysłano do Włoch. Do końca roku wyeksportowano do tego kraju prawie trzy tysiące aut. W planie produkcji Daewoo-FSO na rok przyszły istotną pozycję zajmują też samochody dostawcze, wytwarzane w zakładzie w Nysie. Citroeny są oczywiście, rozprowadzane w sieci sprzedaży należącej, do francuskiego koncernu, ale produkuje je Daewoo-FSO – i zwiększają one łączny, ilościowy wynik koreańskiej spółki. Jakość przede