W jednej spółce

Choć Daewoo i Toyota to światowi konkurenci, na wyszkowskim gruncie mogą żyć zgodnie

Wygląda na to, że w Wyszkowie dojdzie do polsko-japońsko-koreańskiego współdziałania na niwie motoryzacyjnej. W tym niewielkim mieście istnieją zakłady ZENA Sp. z o.o., bardzo ściśle współpracujące z
Daewoo, które zajmują się przede wszystkim produkcją skrzyń biegów do samochodów osobowych polonez.
Niedawno do zakładów ZENA przyjechała delegacja koncernu Toyota Motor Corporation. Japońscy specjaliści zwiedzili firmę. Jak mówią szefowie wyszkowskiej spółki, interesował ich zwłaszcza przebieg montażu skrzyń biegów oraz organizacja procesów produkcyjnych. Wiele uwagi poświęcili też wydziałowi obróbki cieplnej, wyposażonemu w nowoczesne agregaty cieplno-chemiczne, sterowane komputerowo.

z nami zgoda

Japończycy nieprzypadkowo interesowali się organizacją pracy. Bardzo możliwe bowiem, że ZENA będzie wkrótce pracowała także dla Toyoty, będącej wielką konkurentką Daewoo. Goście z Toyoty wysoko ocenili organizację pracy w firmie oraz jakość i nowoczesność produkcji. Dobre wrażenia, wyniesione z wyszkowskiej spółki, wkrótce zapewne zaowocują konkretnymi ustaleniami, dotyczącymi współpracy kooperacyjnej. ZENA związana jest wprawdzie z koreańską grupą, ale kierownictwo spółki sprawują polscy menedżerowie, a przy taśmach stoją polscy robotnicy. Trwają zatem daleko zaawansowane koreańsko-japońsko-polskie dyskusje na temat uruchomienia w ZENIE procesów wytwarzania kilkunastu elementów do skrzyni biegów yarisa – najmniejszej toyoty. Wiadomo już, że strona japońska przedstawiła ofertę ulokowania w Wyszkowie tej produkcji, której zakres miałby być stopniowo rozszerzany, poczynając od 12 rodzajów części.
Wszystko wskazuje na to, iż na podzespołach do skrzyni biegów yarisa się nie skończy. Już bowiem uzgodniony został wstępny harmonogram współpracy, który obejmuje produkcję w zakładach ZENA także i innych komponentów do samochodów Toyoty.

Gdy poloneza zabraknie

Dla spółki ZENA bliska współpraca z Toyotą stanowi zadanie ambitne, ale zarazem i dużą szansę rozwoju na przyszłość. Polonez, samochód, którego produkcja trwa już 22 lata, kiedyś przecież będzie musiał zejść z linii produkcyjnych na Żeraniu. Z czasem przestaną być wytwarzane w Wyszkowie skrzynie biegów do tego auta. Kooperacji z japońskim koncernem sprzyja także to, że choć Toyota konkuruje z Daewoo, to jednak na polskim rynku yaris nie stanowi konkurencji dla żadnego wytwarzanego i sprzedawanego w Polsce modelu koreańskiego auta.
Jak widać, dwie firmy, współzawodniczące ze sobą na świecie, w Polsce mogą w jednej spółce żyć nadzwyczaj zgodnie, a nie tak jak Paweł i Gaweł.

Wydanie: 21/2000

Kategorie: Nowe Technologie

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy