Elektroniczny biznes

Jak można pomóc skomputeryzowanemu przedsiębiorcy? Jakie powinno być oprzyrządowanie komputerowe współczesnej firmy? Dziś trudno sobie wyobrazić firmę bez komputera. Instytucje regulujące działalność gospodarczą starają się skłonić przedsiębiorców do przejścia na komputerowy system rozliczania np. podatków, składek ubezpieczenia społecznego. O wpłaty za pośrednictwem łączy elektronicznych dopomina się coraz głośniej ZUS, coraz to więcej banków zachęca do szybszej i wygodniejszej obsługi w systemie łączności elektronicznej. Wielcy producenci oprogramowania biznesowego przygotowali wiele propozycji, by z pomocą mediów elektronicznych prowadzić w firmie marketing, sterować produkcją, sprzedażą, kontaktować się z partnerami i klientami. Nie ma już dziedziny, której nie dosięgłaby komputeryzacja. Tworzenie biura bez papieru Wszystkie czynności księgowe, finansowe, projektowe, które w tradycyjnej formie wymagały sporządzania wielu pism, zarządzeń, tabel, statystyk itp., można realizować bez użycia kawałka papieru i zapisywać w pamięci komputerowej. Rachunki, arkusze, faktury, polecenia przelewu, wyciągi, raporty, a nawet zestawienia i analizy można, oczywiście z użyciem drukarki, przelewać na papier i gromadzić w teczkach i segregatorach, ale nie jest to konieczne. Sprawnie działające łącza inter/intra-netowe wyślą nasze rachunki i oferty do tych odbiorców, którzy są podłączeni do sieci, ale połączą nas również z tymi, którzy dysponują jedynie telefonem, faksem albo adresem pocztowym. Współczesne elektroniczne książki telefoniczne (np. najnowsze wydanie Polskich Książek Telefonicznych na CD-ROM-ie, które mieści w sobie dane z kilkudziesięciu drukowanych tomów regionalnych książek telefonicznych, w sumie ponad 740 tys. abonentów) nie tylko pozwalają wyszukać w ciągu kilku sekund numer telefonu oraz adres i kod pocztowy dowolnej firmy w całym kraju, ale po kliknięciu myszą w odpowiednie okienko same połączą nas z wybranym numerem, albo i wydrukują naklejki, które można umieścić na zwykłej kopercie. Podgląd do banku Na razie tylko nieliczne banki uruchomiły usługi elektroniczne dla swoich klientów. Przeważnie oferują one sprawdzanie stanu konta, dokonywanie przelewów międzybankowych i płacenie składek ZUS oraz innych rachunków. Niektóre łączą korzystanie z dobrodziejstwa dostępu do własnego konta za pośrednictwem komputera z możliwością dokonywania zakupów w wybranym, wielobranżowym sklepie internetowym. Wówczas odpada część utrudnień związanych z płaceniem za towar, bo należności potrąca się bezpośrednio z konta, a nie za pośrednictwem karty kredytowej. Bardzo interesująco wygląda np. usługa oferowana małym i średnim firmom przez Raiffeisen Bank Polska SA. Bez konieczności udawania się do placówki banku można m.in. realizować płatności i pobierać wyciągi. Posiadacz pakietu R-Expres może w prosty sposób dysponować rachunkami bankowymi z domu lub firmy. Oferowany przez Bank pakiet oprogramowania pozwala na import zleceń płatniczych, wygenerowanych przez programy finansowo-księgowe lub kadrowo-płacowe, jeśli taką funkcję w programach zaimplementowano. Pozwala to na zaoszczędzenie czasu oraz pracy związanej z ręcznym wprowadzaniem dużej liczby zleceń płatniczych w R-Expres. Jeśli tylko firma dysponuje zwykłą, analogową linią telefoniczną i właściwym sprzętem komputerowym, (o wcale niewygórowanych parametrach technicznych): komputerem Pentium, systemem Windows 95/98 lub NT, modemem ze standardem AT (np. Microcom lub US Robotics), może zainstalować system bankowości elektronicznej o nazwie R-Express. Raiffeisen dostarcza każdemu klientowi bezpłatnie instrukcję i dwie dyskietki z programem do samodzielnej instalacji przez użytkownika systemu. Poprawna instalacja programu R-Expres trwa ok. 5 minut i jest nieskomplikowaną czynnością. W razie jakichkolwiek problemów związanych z instalacją oprogramowania czy też dalszym jego użytkowaniem klient może zawsze skorzystać z pomocy specjalistów z Banku. Do nawiązania pierwszego połączenia teletransmisyjnego między klientem a Bankiem potrzebna jest dyskietka z tzw. bankowym plikiem dostępu oraz startowy kod PIN, które to użytkownik systemu otrzymuje z Banku. W trakcie pierwszych połączeń użytkownik definiuje własny, przez siebie wymyślony kod dostępu (kod PIN), którego będzie używał w trakcie dalszej pracy z programem, po czym następuje automatyczne pobranie do R-Expres danych dotyczących udostępnionego rachunku. Od tej chwili system R-Expres jest w pełni gotów do użytkowania. Klient musi dobrze zapamiętać wymyślony przez siebie kod PIN, bo będzie mu on potrzebny za każdym razem, gdy zechce pobrać wyciągi z banku lub wysłać do banku dyspozycję płatności. Jeśli natomiast zapomni numer kodu lub przez pomyłkę trzykrotnie wpisze kod z błędem, to system sam zablokuje jego dostęp do banku. Tylko bezbłędne podanie tajnego – znanego tylko osobie pracującej z systemem –

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2000, 50/2000

Kategorie: Nowe Technologie