Artykuł sponsorowany
Faktury z odroczonym terminem płatności są powszechne w wielu branżach. Niestety, długie oczekiwanie na przelewy od kontrahentów utrudnia bieżące regulowanie innych zobowiązań finansowych przez przedsiębiorców. Jeśli klienci dodatkowo spóźniają się z płatnościami, rośnie ryzyko powstania zatorów płatniczych, które odbijają się negatywnie na całym rynku. Czy można temu zapobiec? Jednym z rozwiązań jest wykupywanie faktur przez firmy faktoringowe. Sprawdź, jak faktoring poprawia płynność finansową firm i wpływa korzystnie na relacje biznesowe.
Jak działa faktoring?
Faktoring polega na finansowaniu faktur z odroczonym terminem płatności. Firma faktoringowa (faktor) wykupuje nieprzeterminowane wierzytelności od przedsiębiorcy (faktoranta) i wypłaca mu zaliczkę faktoringową w wysokości od 70 proc. do 100 proc. wartości faktury. Co ważne, wypłata zaliczki następuje nawet w dniu wystawienia faktury, ale jej odbiorca zachowuje prawo do późniejszej płatności – w ciągu 30 czy 60 dni. W zależności od rodzaju usługi faktoringowej kontrahent realizuje przelew albo na konto dostawcy, albo firmy faktoringowej.
Faktoring sprawdza się w trudnych czasach dla przedsiębiorstw
Jak podaje PZF (Polski Związek Faktorów), rynek faktoringowy odnotował wzrost obrotów o niemal 5 proc. w 2024 roku – pomimo niepokojącej sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej. Przedsiębiorstwa, które stawiają czoła rosnącym kosztom zatrudnienia oraz coraz większym wydatkom związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, potrzebują wsparcia w zakresie utrzymywania płynności finansowej.
Długie oczekiwanie na przelewy od kontrahentów sprzyja zatorom płatniczym, które wywołują efekt kuli śnieżnej, czyli generują opóźnienia w płatnościach w kolejnych firmach. Niestety, faktury z odroczonym terminem płatności stanowią standard w wielu branżach, np. budowlanej, dystrybucyjnej, handlowej czy transportowej. Przedsiębiorcy często nie mogą zrezygnować z długich terminów płatności ze względu na ryzyko utraty klientów, którzy wybraliby konkurencję oferującą dogodniejsze warunki współpracy.
W tej trudnej sytuacji sprawdza się faktoring zapewniający szybki dostęp do gotówki, która byłaby zamrożona na wiele tygodni w fakturach. Dzięki usługom faktoringowym przedsiębiorcy mogą regulować bieżące zobowiązania finansowe – bez konieczności negocjowania krótszych terminów płatności z kontrahentami i korzystania z innych zewnętrznych źródeł finansowania.
Co więcej, faktoring wpływa korzystnie również na relacje między przedsiębiorcami a dostawcami produktów lub usług. Mowa o faktoringu odwrotnym, czyli finansowaniu faktur kosztowych. Firma faktoringowa opłaca faktury za zakupy dla firmy za klienta, który aktualnie nie dysponuje odpowiednimi środkami, ale nie może dłużej zwlekać z zamówieniem produktów, odnowieniem licencji na oprogramowanie czy pokryciem kosztów usługi świadczonej przez podwykonawcę. Dzięki faktoringowi odwrotnemu dostawca otrzymuje błyskawiczną płatność, a przedsiębiorca zwraca należność faktorowi w wyznaczonym terminie. To rozwiązanie sprzyja udzieleniu skonta (zniżki) przez dostawcę i wynegocjowaniu korzystniejszych warunków współpracy.
Jakie inne zalety ma faktoring?
Faktoring jawny, szczególnie bez regresu, sprawia, że kontrahenci stają się bardziej zdyscyplinowani pod kątem płatności. W tym modelu klienci wiedzą, że sprzedawca towarów lub usług dokonuje cesji wierzytelności na rzecz faktora. Jeśli faktoring jest świadczony w wariancie pełnym (bez regresu), firma faktoringowa przejmuje odpowiedzialność za niewypłacalność odbiorcy faktury. To oznacza, że dochodzi spłaty zadłużenia bez dodatkowego angażowania faktoranta (wystawcy faktury), który zachowuje zaliczkę faktoringową.
Co zrobić, jeśli umowa wyklucza cesję wierzytelności? W tej sytuacji przedsiębiorca może skorzystać z faktoringu cichego (tajnego), w którym kontrahenci nie są informowani o wykupieniu faktur przez firmę faktoringową. Można powiedzieć, że finansowanie odbywa się zakulisowo. Faktorant otrzymuje zaliczkę faktoringową i zwraca otrzymaną kwotę faktorowi, kiedy otrzyma płatność od odbiorcy faktury.
Usługi faktoringowe są doceniane także przez firmy sprzedające produkty i usługi na rynkach zagranicznych oraz uzyskujące przychody głównie z transakcji realizowanych za pomocą terminali płatniczych. Przedsiębiorstwo rozwijające się na arenie międzynarodowej może się wspierać faktoringiem eksportowym, a sieci sklepów stacjonarnych, stacji paliw czy punktów usługowych – faktoringiem z terminalem płatniczym.
Artykuł sponsorowany










Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy