Naszych doręczycieli i okienek pocztowych nie powinni wyprzeć z rynku zagraniczni kurierzy ani dostarczyciele paczek Od 1 maja br. postępuje liberalizacja usług pocztowych. Poczta Polska, dawniej absolutny monopolista, od wielu lat jest stopniowo wypierana z segmentów rynku, na których dysponowała wyłącznością, bo światowi operatorzy zajmujący się dostarczaniem szybkich paczek, przesyłek kurierskich już zbudowali u nas swoje przyczółki. Jeszcze pięć lata i rynek zostanie w pełni zliberalizowany. Poczta Polska, nie tylko ze względów emocjonalnych, nie może z niego ustąpić. Jednak aby utrzymać wiodącą pozycję operatora narodowego, musi się stać bardziej konkurencyjna, prężna i nowoczesna. Z instytucji traktowanej jak urząd czy organ administracji państwowej przekształca się w podmiot biznesowy. Kolos z trąbką w herbie Czy zrealizowanie takiego strategicznego zamierzenia przyjdzie łatwo? Trzeba pamiętać, że Poczta Polska jest zaraz po PKP jedną z największych firm w Polsce. Zatrudnia blisko 100 tys. osób i ma w całym kraju ogromną sieć ponad 8,2 tys. placówek świadczących kilkaset rodzajów usług. Nie tylko pocztowych, lecz także handlowych, finansowych i ubezpieczeniowych. Ta wielka firma osiągała w dotychczasowych warunkach gospodarczych dobre wyniki finansowe – w roku 2003 przychody przekroczyły 6,2 mld zł. Warto, by utrzymała pozycję lidera w przyszłości. Jako państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej łączące ważną misję komunikacji międzyludzkiej z wymogami gospodarki rynkowej musi się do nich przystosować i właściwie zdefiniować swoje podstawowe zadania. Zgodnie z nową Strategią Rozwoju Poczty Polskiej, przyjętą przez Radę Poczty i zaprezentowaną kierownictwu Ministerstwa Infrastruktury, przedsiębiorstwo przyjmie strukturę organizacyjną opartą na czterech filarach biznesowych związanych z tradycyjnymi usługami pocztowymi, usługami finansowymi, logistycznymi, a także nowymi technologiami. Usługi pocztowe to listy, druki, sortownie, transport i listonosze. Usługi ekspresowe i logistyczne obejmują Pocztex, paczki, logistykę i transport lotniczy. Usługi finansowe to Bank Pocztowy, przekazy pieniężne, PTE Pocztylion, Pocztowy Fundusz Leasingowy, do tego fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia majątkowe i życiowe. Wreszcie obszar usług handlowych i nowych technologii zgrupuje takie podmioty jak Postdata, Direct Marketing, portal internetowy, e-mail, platforma e-commerce z podpisem elektronicznym, sprzedaż informacji gospodarczych i inne usługi handlowe. Znaczki papierem wartościowym Nowej strukturze organizacyjnej powinno sprzyjać funkcjonujące od 24 sierpnia 2003 r. nowe prawo pocztowe, które w sumie poszerzyło katalog uprawnień Poczty Polskiej. Z drugiej strony przedsiębiorstwo musi zdobyć u klientów miejsce w sytuacji ograniczania usług zastrzeżonych dotąd tylko dla Poczty jako operatora publicznego. Nikt nie odbierze jej prawa do wydawania znaczków pocztowych, które są w każdym kraju ważnym i mającym oficjalny prestiż papierem wartościowym, ale np. w dziedzinie listów i przesyłek konkurencja krajowa i zagraniczna będzie nieustannie deptać po piętach. Poczta Polska już rozszerzyła ofertę usługową, naśladując standardy Unii Europejskiej i wprowadzając nowoczesną przesyłkę priorytetową, nowy telegram oraz doręczanie przesyłek w soboty. Zmodernizowano ofertę handlową Poczteksu, obniżono ceny usług kurierskich i druków bezadresowych. Klienci Poczty Polskiej mogą korzystać z paczki priorytetowej i wpłaty „Standard”, coraz szerzej wykorzystuje się własną sieć komputerową WAN, a cała Grupa Kapitałowa Poczty Polskiej z wieloma podmiotami świadczącymi usługi finansowe, ubezpieczeniowe, emerytalne i handlowe umacnia swoją pozycję. Sytuacja jest jednak dynamiczna i konkurencja będzie odcinać poszczególne segmenty pocztowego węża. Wyścigi listów W przygotowaniu się na atak konkurencji pomogły Poczcie Polskiej wynegocjowane z Unią Europejską okresy przejściowe. Do końca 2005 r. np. nikt nie odbierze firmie przesyłek lżejszych niż 100 g. Od 1 stycznia 2006 r. Poczta Polska będzie zobowiązana do dalszej liberalizacji i zachowa tylko wyłączność na przesyłki 50-gramowe, zaś w roku 2009 usługi pocztowe zostaną w pełni otwarte dla wszystkich uczestników wolnego rynku. Do tego czasu narodowy operator musi się zrestrukturyzować i dokonać znacznej modernizacji. Atutem we wszelkich przetargach na usługi pocztowe będzie wysoka jakość oraz niska cena. Poczta Polska musi tak zmienić parametry funkcjonowania, aby zaproponować najbardziej konkurencyjne wskaźniki. W krajach Unii Europejskiej celem jest osiągnięcie wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek priorytetowych na terenie kraju (dzień po nadaniu) na poziomie 80%. Okazuje się,
Tagi:
Bronisław Tumiłowicz









