Klient, osoba bliska

Klient, osoba bliska

Co daje firmie oprogramowanie CRM? Coraz więcej firm uważa, że ich podstawowym dobrem są klienci, a nie produkty, technologia czy wewnętrzne procedury. Wymaga to jednak skorygowania strategii. Nowoczesnym informatycznym narzędziem do budowania i utrzymywania dobrych kontaktów z klientami jest oprogramowanie CRM (Customer Relationship Management). Celem zastosowania tego typu rozwiązania jest optymalizacja i pełne zharmonizowanie kontaktów z klientami, a tym samym pełne wykorzystanie potencjału posiadanej przez firmę bazy klientów. Serwisant – sprzedawcą CRM pozwala znacząco obniżyć koszty obsługi klientów, a zarazem umożliwia szybką identyfikację najlepszych z nich. Rozwiązanie to daje też szansę uzyskania lepszych wyników finansowych i zwiększenia zamówień od klientów. Jedną z cech systemu zarządzania relacjami z klientami jest jednolity sposób komunikowania się, mówienie z klientem jednym językiem, niezależnie od tego, czy kontaktuje się z nim przedstawiciel handlowy, czy techniczny specjalista przedsiębiorstwa. Dochodzi do tego, że serwisant, dokonując jakiejś naprawy u klienta, dzięki połączeniu z centralą firmy może sprzedać nowe urządzenia swemu właśnie serwisowanemu klientowi, korzystając z urządzeń przenośnych i jednej z funkcji oprogramowania CRM. System kuszenia klienta Wdrożenie nowoczesnego rozwiązania CRM sprawia, że tradycyjne działy sprzedaży, marketingu lub serwisu stają się zbędne. Mimo to klienci są lepiej poinformowani o produktach i usługach, mają do firmy większe zaufanie i czują się z nią silniej powiązani, bowiem decyzje, które podejmują, okazują się bardziej korzystne także dla nich samych. Klient włączony w tryby działania CRM staje się dla firmy obiektem uwielbienia, niemalże flirtu i w rzeczywistości nie może jej tak łatwo opuścić. Jednym z bardziej efektywnych i wydajnych narzędzi jest produkt my SAP Customer Relationship Management niemieckiego potentata SAP (zarządzanie relacjami z klientami). Jest to nowoczesne rozwiązanie informatyczne, oferowane obecnie wielu firmom. Z poszczególnych funkcji oprogramowania można korzystać za pomocą komputerów typu laptop, urządzeń przenośnych typu handheld i telefonów komórkowych obsługujących WAP. Do zalet my SAP CRM należą również m.in. możliwość efektywnej segmentacji klientów i podziału ich na grupy, zwiększenie dokładności prognoz rynkowych, wzrost lojalności i satysfakcji klientów oraz wydłużenie czasu współpracy z nimi, dokładniejsze wyprofilowanie oferowanych przez firmę produktów i usług, skrócenie czasu sprzedaży i zredukowanie kosztów tego procesu. Serce systemu W ramach systemu CRM w firmie powstaje nowoczesne Centrum obsługi klientów, zwane call center. Centrum starego typu ograniczało się jedynie do kontaktu telefonicznego, obecnie jest to zautomatyzowane i zinformatyzowane narzędzie kontaktów, które posługuje się wieloma mediami, reaguje natychmiast na wszystkie zapytania klienta, prowadzi rozmowy przez Internet, organizuje czaty z ekspertami, posiada przycisk do dzwonienia zwrotnego (call me back), obsługuje pocztę elektroniczną oraz VoIP, działa zresztą nie tylko na potrzeby sprzedaży, ale także marketingu i serwisu. Pakiet SAPphone steruje wszystkimi funkcjami telefonicznymi, przekierowuje rozmowy, umożliwia rozmowy konsultacyjne i konferencyjne, które przetwarzają się bezpośrednio na monitorze pracownika call center. Numer telefonu, który jako pierwszy został wybrany przez rozmówcę, jest również wyświetlany. W call center automatycznie dodaje się do bazy CRM nowe dane o kliencie i inicjowane przez niego kontakty. Rozmowy mogą być zresztą zapisywane automatycznie, aby nic z bogatego dorobku kontaktów firmy z jej klientem nie zostało zmarnowane. Także w przypadku zakupów dokonywanych przez Internet znajomość klienta nie ogranicza się tylko do jego danych osobowych i numeru karty kredytowej. Wiedza o nawiązanych kontaktach może także służyć samemu klientowi, który lubi wiedzieć, co się dzieje w danym momencie z jego zamówieniem. Zdarza się także, że klient zmieni zdanie i pragnie zmodyfikować zamówienie bądź nawet je wycofać. Rozwiązanie my SAP CRM uwzględnia te wszystkie możliwości. W call center pojawia się nierzadko także pytanie: „A może by tak sprzedać klientowi coś innego?”. Umożliwia to wbudowany w system mechanizm up-selling, który sprowadza się do krótkiej rozmowy: „Mamy obecnie dostępne w promocji produkty nowszej generacji, posiadające wszystkie cechy wybranego produktu z interesującymi dodatkami”. Generalnie każde zamówienie klienta może służyć jako szablon do tworzenia następnych. Efektywny Internet Koszt obsługi klienta za pomocą Internetu jest zawsze niższy niż

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2001, 48/2001

Kategorie: Kraj