Co daje firmie oprogramowanie CRM? Coraz więcej firm uważa, że ich podstawowym dobrem są klienci, a nie produkty, technologia czy wewnętrzne procedury. Wymaga to jednak skorygowania strategii. Nowoczesnym informatycznym narzędziem do budowania i utrzymywania dobrych kontaktów z klientami jest oprogramowanie CRM (Customer Relationship Management). Celem zastosowania tego typu rozwiązania jest optymalizacja i pełne zharmonizowanie kontaktów z klientami, a tym samym pełne wykorzystanie potencjału posiadanej przez firmę bazy klientów. Serwisant – sprzedawcą CRM pozwala znacząco obniżyć koszty obsługi klientów, a zarazem umożliwia szybką identyfikację najlepszych z nich. Rozwiązanie to daje też szansę uzyskania lepszych wyników finansowych i zwiększenia zamówień od klientów. Jedną z cech systemu zarządzania relacjami z klientami jest jednolity sposób komunikowania się, mówienie z klientem jednym językiem, niezależnie od tego, czy kontaktuje się z nim przedstawiciel handlowy, czy techniczny specjalista przedsiębiorstwa. Dochodzi do tego, że serwisant, dokonując jakiejś naprawy u klienta, dzięki połączeniu z centralą firmy może sprzedać nowe urządzenia swemu właśnie serwisowanemu klientowi, korzystając z urządzeń przenośnych i jednej z funkcji oprogramowania CRM. System kuszenia klienta Wdrożenie nowoczesnego rozwiązania CRM sprawia, że tradycyjne działy sprzedaży, marketingu lub serwisu stają się zbędne. Mimo to klienci są lepiej poinformowani o produktach i usługach, mają do firmy większe zaufanie i czują się z nią silniej powiązani, bowiem decyzje, które podejmują, okazują się bardziej korzystne także dla nich samych. Klient włączony w tryby działania CRM staje się dla firmy obiektem uwielbienia, niemalże flirtu i w rzeczywistości nie może jej tak łatwo opuścić. Jednym z bardziej efektywnych i wydajnych narzędzi jest produkt my SAP Customer Relationship Management niemieckiego potentata SAP (zarządzanie relacjami z klientami). Jest to nowoczesne rozwiązanie informatyczne, oferowane obecnie wielu firmom. Z poszczególnych funkcji oprogramowania można korzystać za pomocą komputerów typu laptop, urządzeń przenośnych typu handheld i telefonów komórkowych obsługujących WAP. Do zalet my SAP CRM należą również m.in. możliwość efektywnej segmentacji klientów i podziału ich na grupy, zwiększenie dokładności prognoz rynkowych, wzrost lojalności i satysfakcji klientów oraz wydłużenie czasu współpracy z nimi, dokładniejsze wyprofilowanie oferowanych przez firmę produktów i usług, skrócenie czasu sprzedaży i zredukowanie kosztów tego procesu. Serce systemu W ramach systemu CRM w firmie powstaje nowoczesne Centrum obsługi klientów, zwane call center. Centrum starego typu ograniczało się jedynie do kontaktu telefonicznego, obecnie jest to zautomatyzowane i zinformatyzowane narzędzie kontaktów, które posługuje się wieloma mediami, reaguje natychmiast na wszystkie zapytania klienta, prowadzi rozmowy przez Internet, organizuje czaty z ekspertami, posiada przycisk do dzwonienia zwrotnego (call me back), obsługuje pocztę elektroniczną oraz VoIP, działa zresztą nie tylko na potrzeby sprzedaży, ale także marketingu i serwisu. Pakiet SAPphone steruje wszystkimi funkcjami telefonicznymi, przekierowuje rozmowy, umożliwia rozmowy konsultacyjne i konferencyjne, które przetwarzają się bezpośrednio na monitorze pracownika call center. Numer telefonu, który jako pierwszy został wybrany przez rozmówcę, jest również wyświetlany. W call center automatycznie dodaje się do bazy CRM nowe dane o kliencie i inicjowane przez niego kontakty. Rozmowy mogą być zresztą zapisywane automatycznie, aby nic z bogatego dorobku kontaktów firmy z jej klientem nie zostało zmarnowane. Także w przypadku zakupów dokonywanych przez Internet znajomość klienta nie ogranicza się tylko do jego danych osobowych i numeru karty kredytowej. Wiedza o nawiązanych kontaktach może także służyć samemu klientowi, który lubi wiedzieć, co się dzieje w danym momencie z jego zamówieniem. Zdarza się także, że klient zmieni zdanie i pragnie zmodyfikować zamówienie bądź nawet je wycofać. Rozwiązanie my SAP CRM uwzględnia te wszystkie możliwości. W call center pojawia się nierzadko także pytanie: „A może by tak sprzedać klientowi coś innego?”. Umożliwia to wbudowany w system mechanizm up-selling, który sprowadza się do krótkiej rozmowy: „Mamy obecnie dostępne w promocji produkty nowszej generacji, posiadające wszystkie cechy wybranego produktu z interesującymi dodatkami”. Generalnie każde zamówienie klienta może służyć jako szablon do tworzenia następnych. Efektywny Internet Koszt obsługi klienta za pomocą Internetu jest zawsze niższy niż
Tagi:
Bronisław Tumiłowicz









