Małopolski Urząd Marszałkowski wesprze dwie diecezjalne pielgrzymki 80 tys. złotych. Wszystko pod hasłem wydatków na promocję Pątnicy z Małopolski w czasie pieszej wędrówki na Jasną Górę, poza uczestniczeniem w tym wydarzeniu religijnym, dziękczynnym i pokutnym, mają obowiązek promowania piękna swojego regionu, za co dostają pieniądze od władz województwa. W 2009 r. Małopolski Urząd Marszałkowski dofinansował pielgrzymki idące w sierpniu na Jasną Górę kwotą 22 tys. zł, w tym roku pielgrzymka małopolska dostanie 50 tys. zł, tarnowska zaś 30 tys. Pielgrzymi w zamian za przyznane pieniądze w przerwach między codziennymi mszami, różańcami, godzinkami czy Aniołami Pańskimi, muszą realizować ustalenia umów zawartych między organizatorami a władzami województwa dotyczących „pakietu usług promocyjnych”. Wstępne propozycje w kwestii wykorzystania pielgrzymów do promocji regionu zgłaszają diecezje, potem Departament Promocji i Turystyki referuje sprawę na zarządzie województwa i po akceptacji przygotowywana jest umowa. Zakres usług W tym roku propozycja archidiecezji krakowskiej wpłynęła 18 stycznia. Organizatorzy pielgrzymki piszą: „Wdzięczni za udzieloną w 2009 roku pomoc przy organizacji pielgrzymki, serdecznie prosimy o ponowne zaangażowanie władz samorządowych województwa – kwotą w wysokości około 100.000 zł w przygotowanie i organizację kolejnej, jubileuszowej XXX Pieszej Pielgrzymki Archidiecezji Krakowskiej z Wawelu na Jasną Górę, która tradycyjnie odbędzie się w dniach 6-11 sierpnia br.”. Dalej jest informacja, że w pielgrzymce weźmie udział 8-10 tys. osób, w tym wiele z zagranicy, a więc jest to okazja do „doskonałej promocji województwa” poprzez umieszczenie logo Małopolski na 3 tys. plakatów pielgrzymkowych formatu B2, rozwieszonych w parafiach diecezji i wykorzystywanych podczas pielgrzymki, 5 tys. plakatów A4 rozesłanych do szkół, 15 tys. legitymacji pielgrzymkowych, 200 podręcznikach i materiałach duszpasterskich, 3 tys. informatorów pielgrzymkowych, polskich i włoskich, oraz na stronie internetowej pielgrzymki. Ale to nie wszystko. Przedstawiciele województwa będą mogli w czasie drogi wziąć udział w spotkaniach poświęconych zadaniom województwa. Marszałek lub jego przedstawiciele zostaną zaproszeni na uroczystość wyjścia i wejścia pielgrzymki. Metropolita krakowski, kard. Stanisław Dziwisz, specjalnie podziękuje wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób pomogli w organizacji pielgrzymki. Z diecezji tarnowskiej propozycje świadczenia usług promocyjnych nadeszły 17 lutego. Piesza Pielgrzymka Tarnowska wyruszy 17 sierpnia i potrwa do 25 sierpnia. „Zwracamy się z prośbą o dofinansowanie naszej pielgrzymki w wysokości 75.000 zł, co pozwoli nam dotrzeć z ofertą pielgrzymki do większej ilości mieszkańców, a co za tym idzie jeszcze w większym stopniu promować region małopolski, np. przez rozdanie pielgrzymom okolicznościowych smyczy z logo województwa do przypięcia legitymacji czy innych materiałów i wydarzeń promocyjnych jak np. konkurs piosenki pielgrzymkowej, na które na dzisiaj nie mamy jeszcze pieniędzy”. Organizatorzy tej pielgrzymki piszą: „W zamian za dofinansowanie kosztów organizacji tego przedsięwzięcia, zobowiązujemy się do promocji regionu” poprzez umieszczenie logo i pozdrowień marszałka dla pielgrzymów na 9 tys. śpiewników, logo na 9 tys. legitymacji, 2 tys. plakatów rozmieszczanych w szkołach i parafiach, na okładkach 1 tys. książek, na 60 samochodach pielgrzymkowych, na stronie internetowej pielgrzymki. Do tego wsparcie pielgrzymki przez urząd marszałkowski zostanie nagłośnione przez radio RDN Małopolska, Regionalną Telewizję Kablową i inne media. Na posiedzeniu Zarządu Województwa Małopolskiego 23 lutego br. dyrektor Departamentu Promocji i Turystyki, Elżbieta Kantor, przedstawiła korzyści, jakie Małopolsce przyniesie promocja na pielgrzymkach. W każdej z pielgrzymek weźmie udział ok. 10 tys. osób, w tej z Krakowa aż 2 tys. z zagranicy, z Tarnowa – 1 tys. cudzoziemców. Koszty pielgrzymki krakowskiej to 900 tys., pielgrzymki tarnowskiej – 457 tys. zł. Pierwsza prosi o wsparcie w wysokości 100 tys. zł, druga o 75 tys. zł w zamian za usługi promocyjne. Zarząd jednogłośnie zaakceptował propozycję promocji regionu na obydwu pielgrzymkach i sfinansowania jej z rezerwy budżetowej, zmniejszając kwoty do 50 tys. dla archidiecezji krakowskiej i 30 tys. dla diecezji tarnowskiej. Dyrektorka Departamentu Promocji i Turystyki została upoważniona do zawarcia umowy na „Pakiet promocyjny dla Województwa Małopolskiego podczas Trzydziestej Pielgrzymki” oraz na „Pakiet promocyjny dla Województwa Małopolskiego podczas Dwudziestej Ósmej Pielgrzymki”. Żadne wsparcie Tuż po posiedzeniu zarządu województwa na stronie internetowej Małopolskiego
Tagi:
Leszek Konarski









