Telewizyjny supermarket

Telewizyjny supermarket

Potentaci polskiego rynku telewizyjnego walczą o widza, uruchamiając kolejne kanały tematyczne Rywalizacja na polskim rynku telewizyjnym w roku 2007 zapowiada się bardzo interesująco, szczególnie dla widzów, gdyż wraz ze wzrostem konkurencji na pewno spadną ceny. Czym jeszcze zaskoczą nas nadawcy w rozpoczynającym się roku? Z pewnością główną rolę odegrają kanały, w których widz zainteresowany konkretną problematyką będzie mógł oglądać wyspecjalizowane programy o każdej porze. Rywalizacja na tej płaszczyźnie rozpoczęła się już w 2006 r. wraz z wejściem TVN-owskiej platformy cyfrowej N oraz pojawieniem się nowych kanałów tematycznych. Kanały te nie są wprawdzie niczym nowym, lecz obecnie zaczynają powoli stawać się wizytówką każdego liczącego się nadawcy, a rywalizacja wśród nich jest równie zażarta jak między stacjami ogólnotematycznymi. Kanały tematyczne pojawiły się w naszym kraju wraz z telewizją satelitarną na początku lat 90. Jednak dopiero upowszechnienie telewizji kablowej spowodowało wzrost zainteresowania nimi ze strony szerszej publiczności. Stacje takie jak Eurosport, DSF, Sky News czy Cartoon Network od lat były zaliczane do ścisłej czołówki w swoich kategoriach tematycznych i szybko zdobywały kolejnych widzów. O ile śledzenie zmagań sportowych nie sprawiało zbyt dużych trudności, o tyle w przypadku programów informacyjnych bariera językowa stanowiła dość dużą przeszkodę w upowszechnianiu tych kanałów. Rozwój rynku telewizyjnego i pojawianie się na nim kolejnych nadawców komercyjnych wymuszały rozszerzanie oferty programowej. Widzowie w Polsce, podobnie jak w krajach zachodnich, stawali się coraz bardziej wybredni, a ich oczekiwania rosły wprost proporcjonalnie do poziomu rozwoju nowych technologii przekazu medialnego. Dość szybko dostrzeżono lukę rynkową oraz zwiększone zapotrzebowanie na programy nakierowane na ściśle wyprofilowanego odbiorcę. W dobie internetu dostęp do pożądanej informacji przełamał barierę czasu i miejsca. Chcąc utrzymać widzów, a wraz z nimi poziom zysków, telewizja musiała dostosować się do nowych reguł gry, mając oczywiście na uwadze ograniczenia technologiczne występujące w tym rodzaju mediów. Zgodnie z zasadami gospodarki wolnorynkowej, w której popyt wymusza podaż, nadawcy postanowili dostarczyć klientowi poszukiwany produkt. Główni gracze Dystrybucja kanałów tematycznych odbywa się poprzez sieci telewizji kablowych oraz platformy cyfrowe. Według szacunków, z ich usług korzysta w Polsce 5-6 mln abonentów. Większość z nich ma jednak najtańsze, standardowe pakiety programowe. Inną cechą charakteryzującą polski rynek jest to, że tylko w 3% gospodarstw domowych są telewizory przystosowane do odbioru telewizji wysokiej rozdzielczości (HD). Stan ten z całą pewnością będzie się zmieniał wraz z obniżką cen sprzętu RTV. Obecnie to właśnie koszty są główną barierą dla rozwoju kanałów tematycznych i nowych technologii przekazu telewizyjnego. W ofercie nadawców pojawiają się zarówno operatorzy platform cyfrowych, proponujący nawet kilka własnych kanałów, jak i mniejsi gracze, którzy emitują konkretną stację, np. Animal Planet czy Disney Channel. Są to jednak stacje obcojęzyczne, które tylko spolszczają swój program. Pojawienie się platformy cyfrowej N, nadającej program HD, nie uszczupliło stanu posiadania innych nadawców. Może to wynikać z faktu, iż klientowi zaproponowano nowatorskie rozwiązanie, jakiego do tej pory nie oferowali mu inni dostawcy. To właśnie rozwój platform cyfrowych w dużej mierze przyczynia się do pojawiania się nowych kanałów, głównie tematycznych. Ich udział w ogólnym rynku stacji telewizyjnych jest na razie niewielki. Ciężko jednak porównywać te wyniki z wynikami osiąganymi przez stacje ogólnotematyczne, a wpływa na to przede wszystkim ich specjalistyczny charakter, przez co krąg odbiorców jest dużo węższy. W przypadku najpopularniejszego z nich, TVN 24, udział ten wynosi 2,5%. Jego właściciel – ITI – który w swojej ofercie ma aż dziewięć kanałów tematycznych, pozostaje tu zdecydowanym liderem. To właśnie ta spółka jako pierwsza wprowadziła stację nadającą prawie wyłącznie program informacyjny 24 godziny na dobę. Mimo wysokich nakładów, jakich wymagała ta inwestycja, przedsięwzięcie można uznać za sukces. Stacja ta jest również dostępna za pośrednictwem czołowej polskiej platformy cyfrowej CYFRA+, gdzie według danych Grupy TVN, okazała się najpopularniejszym płatnym kanałem, plasującym się bezpośrednio za głównymi polskimi programami bezpłatnymi. Mimo to ITI zdecydowało się na uruchomienie w 2006 r. własnej

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 01/2007, 2007

Kategorie: Media