Zakup używanego samochodu – poradnik iParts.pl. Jak prawidłowo określić, które części należy wymienić w pierwszych dniach po transakcji?

Zakup używanego samochodu – poradnik iParts.pl. Jak prawidłowo określić, które części należy wymienić w pierwszych dniach po transakcji?

Rynek samochodów używanych kwitnie. Polacy bardzo chętnie i często kupują auta z drugiej ręki, kierując się przede wszystkim ich wyraźnie – w porównaniu z nowymi – niższą ceną. Czy jednak zakup używanego auta na pewno oznacza mniejsze wydatki? Na jakie koszty powinien być przygotowany każdy, kto wybiera tę właśnie opcję? Co może wpłynąć na opłacalność zakupu i jakie wydatki koniecznie trzeba doliczyć do ceny używanego auta?

Uszkodzenia nie zawsze muszą zniechęcać do zakupu samochodu. Wystarczy wiedzieć, co można łatwo wymienić

Załóżmy, że mając dość swojego starego samochodu, postanowiliście kupić nowy. Nowy, lecz ze względów finansowych najbliższa Waszemu sercu będzie opcja z autem używanym w roli głównej. Wchodzicie więc na jeden z portali aukcyjnych pełen ogłoszeń motoryzacyjnych, wynajdujecie w nim samochód, który spełnia Wasze oczekiwania i po krótkiej rozmowie z właścicielem umawiacie się na obejrzenie auta.

Do takiego spotkania powinniście przystępować z dość dobrze już znaną „listą kontroli” zawierającą to, co koniecznie musicie sprawdzić. Na tej liście znajdziecie m. in. punkty, które mogą Wam wiele powiedzieć o tym, jakiego rodzaju wydatki czekają Was zaraz po zakupie. I właśnie tymi punktami pragniemy się zająć. Bo jak prawidłowo oszacować wysokość kosztów doprowadzenia wybranego auta używanego do stanu faktycznej używalności? W jakiej sytuacji możecie pozwolić sobie na zakup auta, mimo oznak uszkodzenia jego poszczególnych elementów?

Opona prawdę Wam powie. Na co zwracać uwagę, aby właściwie ocenić stan opon i całego samochodu?

Rzeczą, na którą powinniście zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, jest stan opon. Nawet jeśli będą w bardzo złym stanie, nie oznacza wcale, że musicie rezygnować z zakupu. Powinniście natomiast przygotować się na ich natychmiastową wymianę, czyli również doliczyć sobie ich koszt do ceny auta. Sprawdzenie ich stanu może Wam się przydać jeszcze na etapie negocjacji ceny, w końcu zakup nowego kompletu ogumienia to nie jest taki znowu mały wydatek. Co w przypadku opon powinniście koniecznie sprawdzić?
stopień zużycia bieżnika – jeśli zużycie jest bliskie poziomu granicznego, opony nadają się do wymiany;
ogólny stan opon – szukajcie wszelkich pęknięć, wybrzuszeń, przetarć i oznak parcenia;
data produkcji – ważny szczegół, przez wielu pomijany. Każda opona posiada określoną żywotność bez względu na to, czy była używana, czy też nie. Jeśli opony w upatrzonym przez Was aucie mają powyżej 10 lat, czeka Was ich wymiana.

Oglądając opony, zwróćcie uwagę również na to, czy są starte równomiernie. Wszelkie odchylenia w tym elemencie mogą świadczyć chociażby o niewłaściwej geometrii kół. Ogólny stan opon wiele mówi także o stylu jazdy dotychczasowego właściciela auta. Jeśli natraficie na auto z w miarę nowymi oponami wyglądającymi jak po dwukrotnym przejechaniu całej Syberii, możecie śmiało zacząć podejrzewać, że nie tylko opony w tym samochodzie są już mocno zużyte.

Wiele zależy od stanu karoserii. W których przypadkach korozja nadwozia jest do przyjęcia, a kiedy oznacz naprawdę spore wydatki?

Obowiązkowym punktem oględzin przed kupnem samochodu używanego jest karoseria. Na ten temat można mówić długo i obszernie, my jednak skupmy się wyłącznie na korozji. Dlaczego? Ponieważ korozja konkretnych elementów karoserii to jasny sygnał dla kupującego, na jakie dodatkowe koszty musi się przygotować. I tak:
• jeśli korozja pojawia się na elementach wymiennych, jak np. maska czy na przednich błotnikach, weźcie to pod uwagę i doliczcie do ceny auta, jednak nie musicie od razu rezygnować z zakupu;
• jeśli jednak korozja obejmuje niewymienne elementy karoserii, musicie przygotować się na poważne prace blacharskie. A „poważne”, oznacza również „drogie”. Tu już wszystko zależy od Waszej decyzji i ostatecznej ceny auta.

Oglądając samochód pod kątem ewentualnych napraw i wymian poszczególnych jego elementów, pamiętajcie, że nie jesteście skazani jedynie na wybór pomiędzy tanimi częściami ze szrotów a drogimi z ASO. Wiele części, nawet do tych mało popularnych modeli, znajdziecie w dobrych sklepach internetowych. Przykładem choćby nasz iParts.pl, gdzie czeka na Was ponad 2 mln części do samochodów różnych modeli i marek z całego świata.

Hamulce, rozrząd, akumulator. Gdzie jeszcze powinniście szukać źródeł czekających Was wkrótce wydatków?

Oglądając auto z boku i od spodu zwróćcie koniecznie uwagę na stan jego hamulców. Nierzadko bywa tak, że właściciel zdecydowany na sprzedaż samochodu celowo odkłada wymianę tarczklocków hamulcowych, a stanem elastycznych i sztywnych przewodów nie przejmuje się już wcale. Pamiętajcie o tym nie tylko ze względu na Wasze bezpieczeństwo, ale też na ewentualne koszty. O ile bowiem wymiana klocków mogłaby być zalecana po zakupie używanego auta tak czy inaczej, o tyle tarcz już niekoniecznie. Może się jednak okazać, że tarcze powinny być wymienione już dobrych 20 tys. km temu, jednak dotychczasowy właściciel auta postanowił zepchnąć ten wydatek na nowego właściciela, czyli na Was.

Na co jeszcze powinniście zwrócić uwagę? Co, oprócz wymienionych już elementów, może być konieczne do wymiany zaraz po zakupie auta, wpływając tym samym na koszty całej inwestycji?
1. Lampy – często pomijany element przy ocenie stanu auta, a może się okazać, że ich stan wyklucza już jakiekolwiek czyszczenie i niezbędna będzie wymiana.
2. Rozrząd – wymianę całego zespołu paska rozrządu powinniście wliczyć sobie w cenę auta bez względu na jego stan. Tu nie ma miejsca na oszczędności. Kupując używany samochód, zawsze należy wymienić cały ten podzespół.
3. Tłumik – przy okazji oglądania podwozia, zwróćcie uwagę na jest stan. Jeśli okaże się skorodowany, dopiszcie wymianę tłumika do listy „serwisu pozakupowego”.
4. Akumulator – sprawdźcie stan baterii samochodowej, ze szczególnym uwzględnieniem klem. Jeśli klemy okażą się zaśniedziałe i zabrudzone, wymiana akumulatora może okazać się konieczna znacznie szybciej, niżbyście tego chcieli.

Na koniec mała ciekawostka, którą nie każdy kierowca zna, a każdy kupujący auto używane powinien poznać. Chodzi o korek wlewu do zbiornika na olej silnikowy. O tym, że olej – jak i wszystkie pozostałe płyny eksploatacyjne – należy zaraz po zakupie auta używanego wymienić, pisaliśmy w jednym z poprzednich poradników iParts.pl. Tym razem jednak mamy dla Was inną podpowiedź. Zanim jeszcze dokonacie zakupu auta, odkręćcie korek wlewu i obejrzyjcie go dokładnie. Jeśli na jego wewnętrznej stronie olej będzie przypominał czarny majonez, to znak, że albo auto bardzo długo stało (to możecie zweryfikować łatwo u sprzedawcy), albo ma jakiś poważny problem z silnikiem. A taki problem to już naprawdę niebagatelne wydatki.

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy