Eko-informacje

Z misji podwodnej u wybrzeży Florydy wrócili biolodzy, którzy badali brązowe, szybko rozmnażające się glony z gatunku Dictyota menstrualis – informuje serwis „National Geographic”. W ciągu ostatnich 15 lat zarosły one wody wokół Florydy, wysp Bahama i Karaibów oraz tamtejsze rafy koralowe. W niektórych miejscach zajmują od 30 do 70% powierzchni raf i morskiego dna, pokrywając je grubą, gąbczastą powłoką. Mimo iż glon ten jest „miejscowy”, uczeni nie wiedzą, dlaczego od końca lat 80. tak silnie się rozplenił. Zauważyli jednak, że w 1983 r. znikło z tamtejszych wód 95% żarłocznych jeżowców z gatunku Diadema antillarum, które skutecznie oczyszczały rafy. Zniknięcie jeżowców otworzyło drogę do ekspansji Dictyota menstrualis. Zakończona przed kilkoma dniami wyprawa miała na celu zbadanie przyczyn rozrostu glonów. Prowadzący badania Kevin Beach z Uniwersytetu Tampa na Florydzie podejrzewa bowiem, że ich wzrost stymulują zanieczyszczenia spływające z pobliskich terenów. „Na pierwotnej rafie nie ma wielu glonów, bo brak tam potrzebnych im użyźniaczy”, wyjaśnia Beach, który, chcąc sprawdzić tę hipotezę, wyruszył do florydzkiego laboratorium Aquarius, znajdującego się 18 m pod wodą i oddalonego od brzegu o 5,5 km. Biolodzy zauważyli, że glony są delikatne i łamliwe, ale zarazem niezwykle żywotne. Jeśli oderwie się jeden kawałek rośliny, w ciągu kilku godzin osiada on na koralu, gąbce czy piasku i zapuszcza korzenie. Im więcej kawałków oddziela się od krzaczka, tym szybciej kolonia się rozprzestrzenia. Do wycieczek do lasu i korzystania z urządzeń przygotowanych tam przez leśników specjalnie dla uczniów zachęca dyrektor generalny Lasów Państwowych, Konrad Tomaszewski. Lasy Państwowe otworzyły nową ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie Garwolin (woj. mazowieckie). Przy ścieżce oznaczonej tablicami z informacjami o lesie i przyrodzie leśnicy ustawili pojemniki pozwalające na segregację śmieci. Przygotowali też zadaszenie, gdzie uczniowie podczas lekcji mogą schronić się przed deszczem lub odpocząć po przejściu całej ścieżki. Jest też miejsce na ognisko. W ocenie dyrektora, las jest najlepiej wyposażoną salą lekcyjną. Tomaszewski jest zdania, że baza, jaką oferują Lasy Państwowe nauczycielom i uczniom, znacznie wyprzedziła tzw. międzyprzedmiotowe ścieżki nauczania wprowadzone wraz z reformą oświaty. Leśnicy opracowali także przykładowe scenariusze lekcji przedmiotów przyrodniczych. W polskich lasach jest kilkaset obiektów, które służą edukacji – 11 Leśnych Kompleksów Promocyjnych, Ośrodki Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, ścieżki edukacyjne, izby dydaktyczne i muzea leśne. Leśne Kompleksy Promocyjne obejmują najcenniejsze tereny leśne w kraju: Bory Tucholskie, Lubuskie, Lasy Birczańskie, Gostynińsko-Włocławskie, Puszcze: Białowieską, Kozienicką, Bukową i Goleniowską, Lasy Janowskie, Oliwsko-Darżlubskie, Rychtalskie i Beskid Śląski. Share this:FacebookXTwitterTelegramWhatsAppEmailPrint

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2001, 42/2001

Kategorie: Ekologia