Premiera wydawnictw płytowych Warszawskiej Opery Kameralnej
- Festiwal Mozartowski w Warszawie 7 maja-10 lipca 2022
- To 31. edycja największego na świecie festiwalu poświęconego wyłącznie Mozartowi
- Gala Inauguracyjna – 7 maja 2022 w Filharmonii Narodowej
- W trakcie gali odbyła się premiera wydawnictw płytowych Warszawskiej Opery Kameralnej
- Początek Festiwalu Mozartowskiego zbiega się z premierą płyty „Uwertury” oraz inauguracją najnowszego cyklu wydawnictw płytowych Warszawskiej Opery Kameralnej – JAZZ z MACV
Festiwal Mozartowski rozpoczęła Gala Inauguracyjna w Filharmonii Narodowej. Tego dnia usłyszeliśmy uwertury Mozarta w wykonaniu Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej oraz program zatytułowany Jazz z MACV w wykonaniu Krzysztofa Herdzina.
Mozart – „Uwertury”
W pierwszej części zaprezentowane zostały uwertury Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wykonała Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej prowadzona od skrzypiec przez Radosława Kamieniarza.
Uwertury, zwłaszcza w dojrzalszych operach, skupiają w sobie najważniejsze muzyczne elementy pojawiające się później w trakcie całego dzieła. Orkiestra MACV, która posiada w swoim repertuarze przede wszystkim barokowe i klasyczne tytuły operowe, jest wyjątkowo predestynowana do przekazu owych niuansów operowej ekspresji. Zebranie niemalże wszystkich uwertur do dzieł scenicznych mistrza z Salzburga i chronologiczne ich uporządkowanie daje unikatową możliwość przekrojowego potraktowania tematu. Jest to swoista podróż w czasie, podczas której słuchacz towarzyszy Wolfgangowi w rozwoju jego twórczej osobowości.
Płyta CD „Uwertury” W.A. Mozarta dostępna jest już we wszystkich sklepach muzycznych i serwisach internetowych oraz na operakameralna.pl, natomiast już od 1 czerwca w przedsprzedaży także na płytach winylowych.
Cykl Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin
W drugiej części gali można było usłyszeć XVII koncert fortepianowy G-dur KV 453 W.A. Mozarta (z kadencjami jazzowymi K. Herdzina) oraz Chopiniana con delizia w wykonaniu Krzysztofa Herdzina oraz Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej.
Chopiniana con delizia powstała w 2009 r. na zamówienie akordeonisty Huberta Giziewskiego. Pierwotnie została rozpisana na dwa akordeony, klarnet i orkiestrę smyczkową. My dostajemy wersję smyczkową z fortepianem w roli głównej. Jeżeli w kadencjach u Mozarta Herdzin jedynie flirtował z przeszłością, tutaj twardo stąpa po ziemi. Jest rasowym jazzmanem, który buduje współczesną fantazję na tematy Chopinowskie. Jego erudycja nie zna granic: tu mazurek, tam etiuda. Herdzin wiąże motywy Chopina w trzyczęściowy błyskotliwy, salonowy cykl. Raz zainspiruje go rytm, innym razem ledwie kilkudźwiękowy motyw. Chopin, który lubił improwizować, byłby zachwycony. Dawne instrumenty MACV nadają całości miękkości i słodyczy.
Premiera płyty przewidziana jest na koniec czerwca.
Festiwal Mozartowski, powołany do życia w 1991 r., to fenomen w skali światowej. Na przestrzeni lat wykonano w jego ramach wszystkie dzieła sceniczne kompozytora. Warszawska Opera Kameralna była jedyną instytucją, która posiadała je w stałym repertuarze, wielokrotnie prezentując je poza granicami Polski i podbijając serca melomanów m.in. Japonii, Omanu, Libanu i niemal całej Europy
Więcej informacji, w tym program, oraz możliwość zakupu biletów i płyt: https://operakameralna.pl/
Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy