Na każdą okazję
Daewoo – FSO wytwarza pełną gamę pojazdów użytkowych, odpowiednich i dla przedsiębiorców i dla turystów. Każdy znajdzie wersję odpowiednią do swoich potrzeb Od paru już lat utrzymuje się wzmożone zainteresowanie samochodami typu kombi. To ogólnoświatową tendencja, będąca wynikiem dwóch niezależnych od siebie zjawisk. Z jednej strony – nieco spadła popularność trzy – lub – pięciodrzwiowych, jednobryłowych nadwozi typu hatchback, które miały łączyć zalety klasycznych, czterodrzwiowych limuzyn i, właśnie, wersji kombi. W rezultacie oba te modele zaczęły wracać do łask. Z drugiej zaś strony — triumfy święcą rodzinne mini vany. Na fali ich sukcesów odżyła moda i na kombi, nieco podobne, ale z reguły tańsze i bardziej uniwersalne. Lepiej nadają się do przewożenia rodzin z dużymi bagażami, czy to na działkę, czy na dalekie urlopy, często są drugim samochodem w gospodarstwie domowym, osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą w nich przewieźć sporo towarów. Kombi zawsze w modzie A wydawało się już, że bezpowrotnie minęły czasy największej popularności kombi, takie jak np. w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych. Ten rodzaj nadwozia okazał się jednak ponadczasowy. Nic więc dziwnego, że i firma Daewoo – FSO wjedzie w dwudziesty pierwszy wiek także i modelami kombi. Historia kombi na Żeraniu ma już prawie 35 lat. W 1965 r. powstało auto Warszawa 203 kombi. Jej następcą był polski fiat 125 p kombi, wytwarzany od 1972 do 1990 r. Potem – długo, długo nic, aż wreszcie pojawiła się nubira kombi. Nubira kombi ma spokojną, klasyczną linię nadwozia z masywnym zderzakiem tylnym. Klamka piątych drzwi została zamontowana w uchwycie, stanowiącym jednocześnie oprawę oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Nietypowo rozwiązano usytuowanie spryskiwacza tylnej szyby, który został umieszczony w osi wycieraczki. Dzięki temu nie trzeba było wiercić dodatkowego otworu w nadwoziu. Bagażnik wersji kombi jest pojemny, podłoga znajduje się na poziomie zderzaka, co ułatwia załadunek. Bagażnik ma pojemność 550 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1850 litrów, co już daje duże możliwości transportowe. Kanapa jest dzielona w proporcji 4:6. Nubira kombi jest także dostępna w wersji cargo – van, którą można nabywać również w leasingu. Najmłodsze kombi z Żerania to zarazem najstarszy z wytwarzanych obecnie modeli, czyli oczywiście – polonez kombi. Ta wersja oznaczała prawdziwą rewolucję w ponad dwudziestoletnich dziejach poloneza. Jak mówią konstruktorzy, łączy ona w sobie cechy pojazdu rodzinnego i użytkowego. Nic się nie urwie Poloneza kombi nie konstruowano od podstaw, jak w przypadku większości marek, których twórcy od razu przewidują powstanie wersji kombi. Zaprojektowano go na bazie czterodrzwiowego atu, a problemem konstruktorów było to, jak dokonać przebudowy, by uzyskać samochód funkcjonalny i ładny wizualnie. Wydaje się, że z tej próby wyszli obronną ręką. Dla zachowania harmonii obniżającej się górnej krawędzi okien drzwi bocznych z równą linią okien stałych, zastosowano manewr kolorystyczny – czarne pasy, przedłużające górną linię okien stałych ponad drzwi. Piąte tylne drzwi mają dosyć „kanciasty11 obrys, z przetłoczeniami, dającymi dwie poziome krawędzie. Dobrze pasują do linii nadwozia – i w konsekwencji uzyskano spójną stylistycznie całość. Polonez atu zamienił się w kombi za sprawą użycia elementów kompozytowych z tworzyw sztucznych. Wykonano z nich płat dachu, ramki stałych okien oraz ściankę zewnętrzną i wewnętrzną tylnych drzwi. Konstrukcja tych elementów jest oparta na sztywnym stalowym szkielecie, tak by zachowane zostały wszystkie wymogi bezpieczeństwa, z których znane są polonezy. Tylna część nadwozia jest przyklejana do stalowej konstrukcji. Ponieważ w wersji kombi wzrosło obciążenie tylnej osi, Wzmocniono półosie, a standardowe łożyska kulkowe zastąpiono stożkowymi, o dużej nośności. Zastosowano także mocniejsze tylne hamulce (dłuższe okładziny cierne szczęk oraz większe cylinderki hamulcowe, dzięki czemu znacznie wzrosła siła hamowania). Polonez kombi ma również mocniejsze, trzy- piórowe tylne resory oraz ogumienie o większej nośności. Tylne siedzenie: auta można podzielić asymetrycznie w proporcjach 2:3. Pojemność bagażnika wynosi 450 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1540 litrów. Piąte, tylne