Z Limy do Oroya Jakub R. Gomski W styczniu 1859 r. Ernest Adam Malinowski przedłożył władzom peruwiańskim niezwykle śmiały z inżynierskiego punktu widzenia pomysł transandyjskiej linii kolejowej, która miała połączyć gęsto zaludnione wybrzeże Pacyfiku z odciętym od niego łańcuchem niebotycznych Andów wnętrzem kraju, zasobnym we wszelkie bogactwa naturalne. Swój projekt zrealizował pod koniec lat 60. XIX w. W ten sposób powstała najwyżej na świecie położona linia kolejowa – na przełęczy Ticlio tory biegną na wys. 4818 m n.p.m., zaś najwyżej położony tunel zbudowano na wys. 4781 m n.p.m. Rekordem był też wiadukt w Verrugas, oparty na filarach, z których najwyższy miał wysokość 76,8 m, zaś dwa pozostałe 54,55 m oraz 44,5 m. Do dziś linia zaprojektowana i zbudowana przez Malinowskiego budzi podziw śmiałością rozwiązań inżynieryjnych, zaś sam Malinowski stał się bohaterem narodowym Peru. Udostępnij: Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie) Facebook Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X Kliknij, aby udostępnić na Telegramie (Otwiera się w nowym oknie) Telegram Kliknij, aby udostępnić na WhatsApp (Otwiera się w nowym oknie) WhatsApp Kliknij, aby wysłać odnośnik e-mailem do znajomego (Otwiera się w nowym oknie) E-mail Kliknij by wydrukować (Otwiera się w nowym oknie) Drukuj
Tagi:
Jakub R. Gomski









