Przegląd Turystyczny

Świnoujście coraz większe Jest nie tylko znanym kąpieliskiem, ale i uzdrowiskiem Choć już jest jednym z największych miast woj. zachodniopomorskiego, ciągle się powiększa. Na skutek ustępowania morza w ciągu ostatnich 200 lat linia brzegowa przesunęła się o 1,5 km. Wyspy Miasto położone jest na 44 wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Kasibór. Pierwsza pełni funkcję centrum administracyjno-usługowego z dzielnicą nadmorską i obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Wolin o powierzchni 265 km kw. jest największą polską wyspą, a leżący na niej Warszów to dzielnica przemysłowa, gdzie znajdują się największe zakłady związane z gospodarką morską, węzły komunikacyjne, terminal promowy, dworzec PKP i PKS, dochodzi tu również droga międzynarodowa E-65. Kasibór stwarza doskonałe warunki do rozwoju agroturystyki, uprawiania wędkarstwa i sportów wodnych, jest też rajem dla ornitologów. Promy Terminal promów w Świnoujściu zapewnia stałe połączenia ze Szwecją i Danią. Promy przewożą pasażerów, samochody osobowe, ciężarowe i wagony kolejowe. Są też przeprawy promowe między Uznamem i Wolinem – to jedyny sposób przedostania się z wyspy na wyspę. Z Wybrzeża Władysława IV kursują statki wycieczkowe na Rugię do Sassnitz i do niemieckich miejscowości letniskowych Ahlbeck, Heringsdorf i Bansin. Atrakcje turystyczne Cudowne morskie kąpielisko i kurort mogą śmiało pochwalić się najszerszą plażą w Polsce, rozciągającą się na wyspach Uznam i Wolin, nieskażonym środowiskiem, wyjątkowym mikroklimatem, solankami i borowinami. Największą atrakcją jest położona na Wolinie najwyższa zabytkowa latarnia morska nad Bałtykiem (68 m wysokości). Na jej szczyt prowadzi ponad 300 stopni, a z tarasu widokowego podziwiamy panoramę miasta i okolic. Udostępniona zwiedzającym po remoncie, w sierpniu 2000 r. stała się znów nie lada atrakcją. W dawnym ratuszu ma swą siedzibę Muzeum Rybołówstwa Morskiego, gdzie można zobaczyć zbiory prezentujące historię rybołówstwa, stare przyrządy nawigacyjne oraz okazy fauny morskiej. Po obu brzegach Świny znajdują się zbudowane na miejscu dawnych fortyfikacji XIX-wieczne forty z zamkiem. Warte zobaczenia jest wnętrze kościoła Chrystusa Króla z XVIII w., wzniesionego na miejscu gotyckiej świątyni. Ze stropu zwisa drewniany model statku. Dużą wartość artystyczną przedstawiają witraże w neogotyckim kościele Matki Boskiej Stella Maris. Świnoujście jako miasto przemysłowe mogłoby być pozbawione skrawka zieleni, a tymczasem jest całkiem odwrotnie. Oprócz licznych pomników przyrody jest park zdrojowy z roślinnością śródziemnomorską i starodrzewem liczącym ok. 150 lat oraz Kasiborska Kępa. Utworzono tam rezerwat ornitologiczny z urządzeniami do obserwacji. Gnieździ się tu 150 gatunków ptaków, a dalszych kilkadziesiąt można obserwować w okresie jesienno-zimowym. Licznie występuje wodniczka, są też bieliki, kanie rdzawe i żurawie. Uzdrowisko Świnoujście znane jest też jako uzdrowisko. Leczenie naturalne (solanki i borowiny) wspomaga nowoczesna fizykoterapia m.in. schorzeń układu oddechowego, układu krążenia i nerwic sercowo-naczyniowych. Prym wiedzie Uzdrowisko Świnoujście posiadające osiem własnych obiektów, trzy zakłady przyrodolecznicze; wykonuje się tu ok. 47 tys. zabiegów miesięcznie. Joanna Kwiatkowska Informacje Urząd Miasta Świnoujście, Wydział Promocji i Turystyki, ul. Wojska Polskiego 1/5, 72-600 Świnoujście, tel./faks: (0-prefiks-91) 321-56-23, www.swinoujscie.pl, e-mail: promocja@um.swinoujscie.pl Centrum Informacji Turystycznej, Wybrzeże Władysława IV (przystań promowa), 72-600 Świnoujście, tel./faks: (0-prefiks-91) 322-49-99, e-mail: cit@um.swinoujscie.pl Baza Promów Morskich, ul. Dworcowa 1, tel: (0-prefiks-91) 321-61-40 Windsurfing dla wszystkich cz. II Żagiel, maszt i bom Ważnym elementem wyposażenia jest pędnik. Składa się z żagla, masztu, bomu oraz części łączących pędnik z deską. Najlepiej mieć kilka żagli, niestety, kosztują od 600-700 zł do kilku tysięcy. Dobrze więc wybrać taki żagiel, z którym będziemy mogli pływać zarówno przy słabym, jak i przy silniejszym wietrze. Istotne są odpowiedni maszt i bom, bo to one nadadzą właściwy kształt żaglowi. Na każdym żaglu znajdziemy informację, jakiej powinny być długości. Z kolei długość masztu można regulować tzw. przedłużką (kosztuje 200-400 zł). Żagiel na maszcie napina tzw. kielich, który wkładany jest do dolnej części masztu albo kończy przedłużkę. Ważne w maszcie są jego twardość, sprężystość i ciężar, określane w skali IMCS. Maszty kosztują ok. kilkuset złotych, podobnie jak bom.

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2002, 31/2002

Kategorie: Przegląd poleca