Romeo i Julia nad Motławą

Romeo i Julia nad Motławą

To dobry zwyczaj, że instytucje finansowe wspierają ważne imprezy kulturalne Chociaż tegoroczne wakacje odchodzą już w przeszłość, to mieszkańcy Trójmiasta oraz turyści, którzy spędzali urlop na Wybrzeżu, zapewne długo jeszcze będą wspominać VIII Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski, odbywający się na terenie trzech sąsiadujących ze sobą nadmorskich miast. Festiwal trwał ponad tydzień, w środku sezonu wakacyjnego, od 31 lipca do 8 sierpnia. Zorganizowała go gdańska fundacja Theatrum Gedanense. Bezpośrednio przed spektaklem litewskiego teatru z Wilna, który zakończył tegoroczny festiwal wystawieniem „Romea i Julii” w gdyńskim Teatrze Muzycznym, organizatorzy podziękowali sponsorom. Oficjalnym, Platynowym Sponsorem całej imprezy – platynowym, czyli najhojniejszym, ważniejszym od srebrnego i złotego – było w tym roku Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń SA. W stoczni i na scenie Przez dziewięć dni uczestnicy Festiwalu Szekspirowskiego mieli okazję oglądać przedstawienia przygotowane przez polskie i zagraniczne zespoły teatralne. Spektakle wystawiano nie tylko w miejscach do tego przeznaczonych, takich jak Teatr Wybrzeże i Opera Bałtycka w Gdańsku, sopocka Scena Kameralna czy Teatr Muzyczny w Gdyni. Słowa dramatów Szekspira rozbrzmiewały także w gdańskim kościele św. Jana, a także w halach nr 42 oraz 49 A dawnej Stoczni Gdańskiej – i było to niezapomniane przeżycie. – Zależy nam nie tylko na spełnianiu oczekiwań i potrzeb naszych klientów, lecz także na wspieraniu wartościowych inicjatyw, propagujących rozwój kultury i sztuki w Polsce. Jest to jednym z najważniejszych elementów działalności sponsorskiej, rozpoczętej przez Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń – powiedziała dr Grażyna Brocka, prezes Zarządu PTU SA. Specjalną atrakcją tegorocznego festiwalu był inauguracyjny pokaz dramatu „Ryszard III”, wystawionego przez zespół Teatru Nowego z Poznania, w reżyserii wybitnego twórcy, Janusza Wiśniewskiego. Spektakl ten został uhonorowany nagrodą Złotego Yoricka w konkursie na Najlepszą Inscenizację Szekspirowską w sezonie teatralnym 2003/2004. Wręczenie tego prestiżowego w świecie teatralnym trofeum odbyło się podczas inauguracji festiwalu, na scenie gdańskiego Teatru Wybrzeże. Wyróżnienie otrzymał zaś Teatr im. Bogusławskiego z Kalisza, który zaprezentował sztukę „Jak wam się podoba” w reżyserii Roberta Czechowskiego. Niezależnie od przyznanych nagród bardzo duże wrażenie wywarły też na widzach spektakle „Tytus Andronikus” i „Kupiec Wenecki” w reżyserii wybitnego mediolańczyka, Roberta Ciullego, wystawione przez niemiecki Theater an der Ruhr z Muelheim. Jak wam się podoba? Widzowie mieli co porównywać. Zaprezentowano na przykład trzy różne inscenizacje „Romea i Julii” (teatry z Wilna, Moskwy i rumuńskiego Sf. Georghe), aż czterokrotnie artyści i reżyserzy postanowili zainteresować się „Hamletem” (teatry z Erewania, Gdańska, Tallina i Santa Barbara). I tegoroczna, i poprzednie edycje festiwalu cieszyły się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Impreza ta już na trwałe wpisała się w letni krajobraz kulturalny Trójmiasta. Organizatorzy szacują, że przedstawienia teatralne oraz towarzyszące im wystawy, konferencje i spotkania z osobistościami ze świata kultury zgromadziły co najmniej kilkadziesiąt tysięcy osób. Historia festiwalu sięga 1993 r., kiedy zorganizowane zostały pierwsze Gdańskie Dni Szekspirowskie. Cztery lata później, w czasie obchodów tysiąclecia Gdańska, impreza ta przybrała obecny kształt, stając się Festiwalem Szekspirowskim. Jej ranga jest już uznana, na festiwal przyjeżdżają artyści prezentujący najwybitniejsze inscenizacje dzieł Szekspira w Polsce i za granicą. W tym roku Festiwal Szekspirowski miał bardzo bogaty program – zaprezentowano aż 15 przedstawień, przygotowanych przez zespoły teatralne z Armenii, Estonii, Litwy, Niemiec, USA, Rosji (przybyły dwa teatry – z Moskwy i Sowietska), Rumunii (skąd przyjechał teatr węgierski) i Polski (cztery teatry). Aktorzy grali w ojczystych językach. Jedną z imprez towarzyszących był spektakl „Postacie z Szekspira”, przygotowany przez studentów III roku warszawskiej akademii teatralnej, pod opieką Mai Komorowskiej. Elżbieta Wojnowska śpiewała sonety Szekspira w kościele św. Jana. Teatrolodzy z ośmiu państw zebrali się zaś na trzydniowej międzynarodowej konferencji „Gry w Szekspira dzisiaj – współczesna recepcja Szekspira w krajach nadbałtyckich”. Kiedyś tu grali Anglicy Instytucja organizująca festiwal – fundacja Theatrum Gedanense – powstała w 1990 r. Jej głównym celem jest zrekonstruowanie budynku dawnego teatru elżbietańskiego, jak się okazuje, pierwszego teatru publicznego na ziemiach polskich. Jednocześnie fundacja dąży do wzbogacenia krajobrazu kulturalnego Trójmiasta i stworzenia w Gdańsku międzynarodowego centrum

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2004, 37/2004

Kategorie: Kultura