Rower szosowy vs rower gravel – który sprosta twoim oczekiwaniom?

Rower szosowy vs rower gravel – który sprosta twoim oczekiwaniom?

Lubisz dużą prędkość, cenisz dynamiczną jazdę i chcesz zainwestować w dobry rower? Aby czerpać jak największą przyjemność z pokonywania kolejnych kilometrów, trzeba wybrać odpowiedni rodzaj jednośladu. Jaki? W tym artykule przedstawimy Ci przeznaczenie i cechy charakterystyczne, jakie oferują rower szosowy i gravelowy – bo to właśnie te dwa typy pojazdów najlepiej sprawdzą się na tym rodzaju nawierzchni!

Rower szosowy – zalety i wady

Szosówki to typowe rowery kolarskie z charakterystyczną kierownicą typu baranek i ultrawąskimi oponami. Głównym założeniem jest to, aby konstrukcja była jak najlżejsza, dlatego rama często wykonana jest z aluminium lub włókna węglowego, podobnie jak wysokiej klasy osprzęt.

Zazwyczaj w tych jednośladach wyposażenie jest ograniczone do minimum, dlatego rower szosowy nie jest przystosowany do zabierania ze sobą sakw czy montażu błotników. Ewentualnie jego konstrukcja pozwala na mocowanie koszyków na bidon.

Wady i zalety rowerów szosowych:

  • mają wąskie opony,
  • sprawdzają się tylko na asfalcie,
  • kiepsko radzą sobie z nierównościami na trasie,
  • można je rozpędzić do dużych prędkości,
  • są niesamowicie lekkie,
  • brak możliwości mocowania dodatkowego wyposażenia,
  • są wydajne podczas intensywnych treningów i wyścigów,
  • damski rower szosowy z reguły mocno nie różni się od męskiego.

Warto jednak wspomnieć, że rower szosowy występuje w kilku wariantach. Jednym z nich są modele przystosowane do dynamicznej i szybkiej jazdy. Stworzone z myślą o tym, aby błyskawicznie pokonać wybrany odcinek. Tutaj liczy się każda sekunda, a zastosowana aerodynamiczna konstrukcja wpływa na zmniejszenie oporów powietrza, co pozwala rozpędzić jednoślad do imponujących szybkości!

Z kolei rowery endurance mogą przypominać na pierwszy rzut oka gravele, bo mają nieco szersze opony, ale lekko się toczą i są bardzo wygodne do prowadzenia na asfalcie (szczególne na dłuższych odcinkach). Mają jednak większość cech wspólnych z typową szosówką, dlatego ich przeznaczeniem jest wyłącznie szosa.

Gravele – zalety i wady

Na pierwszy rzut oka rowery kolarskie szosowe są bardzo podobne do graveli, ale to od szczegółów zależy ich zachowanie się w praktyce, na trasie. Podstawową różnicą są zdecydowanie szersze koła. Dzięki temu doskonale sprawdzą się zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

Nie są więc ograniczone wyłącznie do jednego typu nawierzchni. Mają jednak nieco większą masę od szosówek i jest to spowodowane nie tylko większymi oponami, ale także miejscem na sakwy, błotniki, bidony, a nawet bagażnik. Dla wielu osób to zaleta, ale entuzjaści kolarstwa wezmą to raczej za mankament.

Zalety i wady graveli:

  • są przystosowane do jazdy po nieutwardzonej powierzchni,
  • lepiej radzą sobie z nierównościami na trasie,
  • można w nich zamontować dodatkowe wyposażenie,
  • mają szerokie opony,
  • uchodzą za nieco bardziej uniwersalne niż szosówki,
  • świetnie przystosowane do długich wypraw.

Jak ułatwić sobie wybór? Pomoże wybór zaufanego sklepu, który działa na rynku od wielu lat, a dodatkowo może pochwalić się bogatym asortymentem. Pamiętaj, że zarówno rowery szosowe, jak i gravele znajdziesz w ofercie marki Romet.

Rowery szosowe i gravele – podobieństwa i różnice

Obydwa omawiane przez nas rowery są na pewno droższe od klasycznego MTB czy modelu trekkingowego. Determinuje to wysokiej klasy osprzęt: często stosowany jest np. hamulec tarczowy. Swoje robią też aluminiowe ramy – to kolejne drogie podzespoły.

Pozycja jazdy na obu tych jednośladach jest bardzo podobna. Na uwagę zasługuje też kierownica, która z pozoru wygląda na taką samą, choć już producenci wyłamują się i stosują nieco inne rozwiązania technologiczne w gravelach.

Obydwa rodzaje rowerów świetnie radzą sobie na asfalcie. Różnica polega jednak na tym, że gravelem możesz wyruszyć w trudniejszy teren i jeździć komfortowo na dłuższych dystansach.

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy