Amortyzatory motocyklowe — wszystko, co powinien wiedzieć o nich każdy motocyklista!

Amortyzatory motocyklowe — wszystko, co powinien wiedzieć o nich każdy motocyklista!

Siadając za kierownicą motocykla, większości z nas zależy na trzech rzeczach — komforcie, bezpieczeństwie i przyjemności! Tego oczekujemy od nadchodzącej przejażdżki. W każdym z tych aspektów biorą udział amortyzatory motocyklowe. To one pozwalają nam jeździć wygodnie i dynamicznie, zapewniając odpowiedni kontakt z drogą. W tym materiale poruszymy najważniejsze kwestie dotyczące amortyzatorów motocyklowych — omówimy ich funkcje, przedstawimy rodzaje oraz zdradzimy kilka tajników serwisu i regeneracji.

Amortyzatory motocyklowe — jaką pełnią funkcję w motocyklu?

Motocykle wyprodukowane w kilku ostatnich dekadach to zupełnie inna bajka niż jednoślady, które wyjechały z fabryk do 1980 czy 1990 roku. W ostatnim czasie producenci kładą duży nacisk na bezpieczeństwo i wygodę podróżowania, co najlepiej widać po montowanych układach hamulcowych i zawieszeniach. Najlepszym przykładem tego, jak niedopracowane i niespójne były niektóre motocykle z lat 80’/90’, jest pierwsza generacja kultowej Yamahy V-Max 1200, która zadebiutowała w ofercie Japończyków w 1985 roku. Jak mawiali jej posiadacze, motocykl “nie skręca, nie hamuje”, za co winę ponosi oczywiście po części zawieszenie.

Amortyzatory odpowiadają nie tylko za komfort podróżowania, ale również pozwalają wycisnąć cały potencjał z jednostki napędowej. Podczas przyspieszania, hamowania i dynamicznego pokonywania zakrętów zawieszenie odgrywa ważną rolę, gwarantując m.in. wystarczająco mocny docisk kół do podłoża. Pamiętaj o tym i regularnie kontroluj stan techniczny amortyzatorów motocyklowych.

Amortyzatory do motocykla — rodzaje

W ponad 135-letniej historii motocykli producenci montowali w swoich maszynach różne rodzaje tylnego zawieszenia. Od sztywnego zawieszenia z pierwszych jednośladów, które nie zapewniało kierowcy nawet najmniejszej wygody podróżowania, do współczesnych amortyzatorów naszpikowanych elektroniką, która za pośrednictwem jednego przycisku i komputera pokładowego pozwala na regulację wszystkich ustawień w kilka sekund. Jednak koniec końców w obecnie produkowanych modelach znajdziemy amortyzatory motocyklowe w dwóch wariantach:

  • Amortyzator olejowy — są ciężkie, wytrzymałe i zapewniają stałą siłę tłumienia w pełnym zakresie pracy. Cechują się również prostą budową — składają się z komory roboczej znajdującej się w cylindrze wewnętrznym, tłoczyska z zamontowanym do niego tłokiem i zaworu dennego. Tłumienie drgań nie byłoby oczywiście możliwe bez zawartego w amortyzatorze oleju i zamontowanej na zewnątrz sprężyny.
  • Amortyzator gazowy — zwany również gazowo-olejowym lub hybrydowym, jest znacznie lżejszy od amortyzatora olejowego i zapewnia zmienną siłę tłumienia (działa progresywnie). Niestety cechuje go mniejsza wytrzymałość. Amortyzator gazowy to o wiele nowocześniejsza konstrukcja — sprężanie i rozprężanie oleju i gazu (najczęściej azotu) zachodzi po obydwu stronach tłoka. Efekty? Gazowe amortyzatory do motocykla cechują się o bardzo precyzyjnym działaniem (nieporównywalnie lepszym niż amortyzatory olejowe), dlatego montuje się je głównie w maszynach przeznaczonych do jazdy torowej i wyczynowej. Najczęściej spotkasz je w motocyklach klasy Supersport, Cross i Enduro.

Amortyzatory motocyklowe — podstawowe czynności serwisowe i regeneracja

Tylne zawieszenie w motocyklu to podzespół nieco kłopotliwy — jest zbudowany w taki sposób, że samodzielny serwis przy użyciu podstawowych narzędzi jest nie tyle niemożliwy, ile nieodpowiedzialny. Amortyzatory (szczególnie gazowo-olejowe) ze względu na zasadę działania muszą być rozbierane w bardzo czystych warunkach, z zachowaniem stosownej delikatności (niektóre elementy, np. podkładki i uszczelnienia, wymagają szczególnej uwagi; zmiana ich kształtu może nieodwracalnie zaburzyć pracę amortyzatora). Jeśli amortyzator zaczyna szwankować — przegrzewa się, nie zapewnia dobrego tłumienia lub wycieka z niego olej — warto oddać go w ręce specjalistów. Samemu, szczególnie jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy i narzędzi, raczej mu nie pomożemy, a jedynie narobimy sobie nadziei na samodzielną naprawę, co doprowadzi do dodatkowych problemów.

Warto zaznaczyć, że regeneracja amortyzatorów motocyklowych nie zawsze się opłaca — szczególnie w starszych maszynach, motocyklach z dolnej i średniej półki cenowej oraz tych o małej pojemności silnika. Zanim amortyzatory do motocykla trafią do specjalistycznego serwisu, zbadaj temat. Porównaj ceny nowych podzespołów i porównaj je z kosztami wykonania usługi, nowego oleju i zestawu naprawczego. Może się okazać, że nowe amortyzatory motocyklowe okażą się bardziej opłacalną opcją.

Musimy zaznaczyć, że odwlekanie wymiany amortyzatorów motocyklowych to nie jest najlepszy pomysł. Praca tylnego zawieszenia odbija się nie tylko na samych doświadczeniach z jazdy, ale również na szybkości zużycia układu napędowego i opon. Niesprawne amortyzatory nie zapewniają wystarczająco dobrej przyczepności, przez co inne podzespoły zużywają się szybciej.

Amortyzatory do motocykla znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu

W I’M Inter Motors — największej sieci stacjonarnych sklepów motocyklowych w Polsce — i na imready.eu znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do tylnego zawieszenia w swojej maszynie. Amortyzatory motocyklowe, zestawy naprawcze i akcesoria — taka oferta pozwoli ci utrzymać tylne zawieszenie we wzorowym stanie. Duży wybór amortyzatorów do motocykla to nie wszystko, czeka na ciebie również szereg korzyści zakupowych. Darmowa dostawa, bezpieczne płatności online czy bezpłatna, 5-letnia gwarancja na wybrane grupy produktów to dopiero początek! Odwiedź jeden z 35 salonów stacjonarnych I’M Inter Motors lub wejdź na imready.eu i znajdź najlepsze amortyzatory do swojego jednośladu.

Wydanie:

Kategorie: Aktualne, Promocja

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy