Bankowa oferta

Wszystko zaczyna się od konta W przyszłym roku będziemy obchodzić 40-lecie kont osobistych w Polsce W 1974 r. ówczesna Powszechna Kasa Oszczędności zaoferowała klientom – jako pierwszy bank w Polsce – rachunek bankowy dla klientów indywidualnych. Rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, ROR-y, były synonimem nowoczesności, a nawet oznaką nobilitacji finansowej. Takie były początki Operacje bankowe można było zlecać wyłącznie w oddziale, który prowadził rachunek. Tam też trzeba było się pofatygować, żeby wpłacić albo wypłacić gotówkę. Wkrótce wprowadzono czeki. Właściciel rachunku otrzymywał od banku książeczkę czekową, a zawartych w niej druków mógł używać w celu wypłacenia gotówki w innym oddziale banku lub na poczcie albo płacił nimi za zakupy w niektórych sklepach. Można też było wystawiać – do określonej kwoty – czeki innym osobom, które na ich podstawie w dowolnym oddziale PKO lub na poczcie wypłacały pieniądze. Jak w amerykańskim filmie… W stronę kart Czeki nie zdobyły jednak wielkiej popularności – m.in. dlatego, że nie wszędzie były akceptowane – i dość szybko wyszły z obiegu. Zostały zastąpione wygodniejszymi w użyciu kartami bankomatowymi, choć kiedy na początku lat 90. zaproponowano je klientom PKO, można było z nich korzystać tylko w największych miastach, bo tam znajdowały się bankomaty tego banku. Karty bankomatowe nie były akceptowane w terminalach płatniczych (które były już wtedy w Polsce np. w hotelach). Rewolucja finansów osobistych Koniec lat 90. to czas wprowadzenia kart płatniczych do kont osobistych. Można ich używać nie tylko do wypłaty gotówki w bankomacie, lecz także do realizowania płatności w sklepach, na stacjach benzynowych i w punktach usługowych. Zarówno w Polsce, jak i za granicą. A w bankomatach oprócz wypłacania gotówki można też sprawdzić saldo rachunku, dokonać wpłaty, a nawet przelewu. Zmieniły się również konta osobiste. Stały się naszym centrum zarządzania finansami. W dużej mierze dzięki internetowemu dostępowi do rachunku. W każdym dniu roku, przez całą dobę można realizować z nich przelewy, ustanawiać zlecenia stałe, dokonywać płatności, śledzić historię rachunku. Od niedawna coraz popularniejsze jest wykonywanie operacji płatniczych i wypłat gotówki za pomocą aplikacji telefonicznej. Plastikową kartę zastąpił smartfon. A jeśli nie mamy dostępu do internetu albo smartfona? Czekają na nas doradcy w oddziałach bankowych lub operatorzy telefonicznego centrum obsługi. I jeszcze jedno: dzisiejsze konto osobiste nie służy wprost do oszczędzania pieniędzy. Oprocentowanie rachunku jest niemal symboliczne, dopiero ustanowienie wybranych form oszczędzania czy inwestowania – w ramach konta bądź poza nim – przyniesie nam zyski. Zlecenie i polecenie Zlecenie stałe Jest wygodną formą regulowania cyklicznych należności o stałej kwocie, np. comiesięcznego czynszu. Zdefiniowanie zlecenia stałego wymaga jedynie wypełnienia odpowiedniego formularza (w oddziale banku, w serwisie internetowym lub z pomocą konsultanta serwisu telefonicznego). W formularzu należy podać datę najbliższego wykonania, częstotliwość oraz datę zakończenia realizacji zlecenia (można również określić, że będzie realizowane bezterminowo). Zmiana wysokości opłat wymaga zmiany zlecenia stałego. Polecenie zapłaty To wygodna, bezpieczna i szybka forma regulowania powtarzających się płatności o różnych kwotach. Potrzebna na opłatę rachunków kwota zostanie automatycznie pobrana z konta osobistego. Dzięki poleceniu zapłaty można uregulować rachunki za telefon, telewizję kablową, energię, gaz, prenumeratę i inne należności. Raz ustanowione polecenie zapłaty gwarantuje terminowe płacenie rachunków tak długo, jak zechce płatnik. Jak oszczędzać z kontem i bez niego Najważniejsza zasada – dywersyfikacja portfela LOKATY Banki i inne instytucje finansowe kuszą oprocentowaniem, zróżnicowanym okresem trwania lokaty, a nawet prezentami dla osób, które zdecydują się powierzyć im pieniądze. Co wybrać? Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić wiarygodność instytucji proponującej nam lokatę. Na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego (www.knf.gov.pl) znajduje się lista podmiotów działających na podstawie zezwolenia KNF oraz lista ostrzeżeń. Natomiast na stronie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (www.bfg.pl) można znaleźć listę instytucji, których klienci w razie ich upadłości mają zagwarantowaną wypłatę powierzonych środków. Kolejna kwestia to oprocentowanie. Lokaty bankowe przeważnie są zakładane na okres od jednego dnia do kilku miesięcy czy lat. Lokaty krótkoterminowe (do 12 miesięcy)

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2013, 47/2013

Kategorie: ABC BANKOWOŚCI, część V
Tagi: NBP