Elektronicznie – znaczy wygodnie

Elektronicznie – znaczy wygodnie

Nowoczesne sposoby obsługi bankowej ułatwiają życie klientom 

Jeszcze kilkanaście lat temu najważniejszym kryterium wyboru banku była odległość jego oddziału od miejsca zamieszkania lub pracy. Nic dziwnego, skoro większości operacji można było dokonać tylko w oddziale, który prowadził nasz rachunek. Wyjątkiem była wypłata pieniędzy z bankomatów, które pojawiły się w sąsiedztwie banków, dużych sklepów, na dworcach kolejowych. Obecnie, dzięki rozwojowi infrastruktury informatycznej, coraz więcej osób bez czasochłonnej wizyty w oddziale może nie tylko sprawdzić saldo rachunku, ale dokonać comiesięcznych płatności, wykonać przelew, założyć lokatę, złożyć wniosek o kredyt itd. Wystarczy komputer lub smartfon i umowa z bankiem na korzystanie z tego rodzaju obsługi.

Z komputera i smartfonu

Bankowość elektroniczna, tzw. e-bankowość, to szerokie pojęcie bankowości zdalnej, czyli podejmowanej samodzielnie przez klienta poza oddziałem. Obejmuje usługi oferowane przez instytucje finansowe z wykorzystaniem urządzenia elektronicznego. Może to być komputer stacjonarny, tablet czy laptop, telefon komórkowy, a także bankomat (te urządzenia mają dziś coraz więcej funkcji – można w nich nie tylko wypłacać gotówkę, ale także sprawdzać stan salda, w wielu można wpłacać gotówkę).

Jedną z kategorii bankowości elektronicznej jest bankowość internetowa, której założeniem jest łączenie się za pomocą internetu z systemem bankowym udostępnionym w ramach witryny internetowej banku. Jeszcze węższym pojęciem, zawierającym się zarówno w bankowości elektronicznej, jak i bankowości internetowej, jest bankowość mobilna. Pozwala ona korzystać z systemu bankowego przez internet, ale przy użyciu telefonu komórkowego, najczęściej smartfona.

Korzyści

Do zalet bankowości elektronicznej należy zaliczyć przede wszystkim dowolność czasu i miejsca korzystania z usług banku. A ponieważ operacje wykonujemy samodzielnie, są one tańsze od wykonywanych przez pracownika w siedzibie oddziału. Dostęp do wszystkich danych finansowych pozwala także na lepszą i wygodniejszą kontrolę bieżących wpływów i wydatków.
I chociaż wielu Polaków nadal korzysta z tradycyjnych sposobów płatności, regulując rachunki na poczcie (26%) lub w banku (15%), dwie trzecie z nas płaci już rachunki za pośrednictwem sieci, wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Research na zlecenie serwisu płatności automatycznych Blue Media. Taki sposób płatności jest dla nas nie tylko wygodny i oszczędny.

O czym należy pamiętać

Polacy zapytani o to, czy uważają regulowanie rachunków on-line za bezpieczne, w większości odpowiadające twierdząco (60%). Przeciwnego zdania jest co piąty ankietowany. Wśród grupy młodszej bezpiecznie czuje się aż trzy czwarte respondentów.

Bardzo ważne jest, żeby użytkownicy bankowości elektronicznej korzystali z legalnego oprogramowania i żeby było ono na bieżąco aktualizowane – zarówno system operacyjny, jak i oprogramowanie antywirusowe. Poza tym nie należy logować się do banku w kawiarenkach internetowych czy na nieznanych sobie, obcych komputerach. A kiedy zalogujemy się do serwisu, należy sprawdzić, czy połączenie jest szyfrowane: powinna pojawić się na monitorze informująca o tym zamknięta kłódeczka. Pamiętajmy też, że adres banku powinien zaczynać się od skrótu https://, a nie http://. Brak litery s w skrócie oznacza brak szyfrowania, co oznacza, że dane klienta są transmitowane przez internet tekstem jawnym, a to naraża go na ogromne niebezpieczeństwo.

Do akceptacji polecenia przelewu wykorzystujemy kod jednorazowy, który otrzymujemy z banku SMS-em. Należy sprawdzić, czy dane przesłane w wiadomości SMS (numer rachunku, na który przelewamy środki, kwota transakcji) zgadzają się z dyspozycją, jaką wydaliśmy w serwisie bankowości elektronicznej, bo jeśli urządzenie klienta zostanie przejęte przez przestępcę, może on zmodyfikować komunikaty przesyłane między nami a bankiem.

Wydanie: 2/2016

Kategorie: ABC BANKOWOŚCI, część VII

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy