Ból mięśni a praca przy komputerze

Ból mięśni a praca przy komputerze

Osoby, które pracują przy komputerze, często skarżą się na bóle mięśni. Dotyczy to przede wszystkim okolicy karku, barków i pleców. Przyczyną jest wymuszona i nienaturalna pozycja, którą przyjmują podczas długotrwałego siedzenia przy biurku. Na szczęście nieprzyjemnym dolegliwościom można zapobiegać.

Leczenie bólu mięśni spowodowanego pracą przy komputerze

Najszybszym sposobem na złagodzenie bólu mięśni spowodowanego pracą przy komputerze jest przyjęcie środka przeciwbólowego. Większość z nich jest dostępna bez recepty. Na dolegliwości ze strony układu ruchu dobrze sprawdzają się leki, które zawierają ketoprofen – substancję o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Jest to np. Ketonal (Active lub Sprint). Trzeba jednak pamiętać, że jest on przeznaczony wyłącznie dla osób, które ukończyły 15 lat.

Na ból mięśni spowodowany długotrwałą pracą przy komputerze sprawdzi się także:

  • ciepły okład,
  • ciepła kąpiel,
  • masaż,
  • ćwiczenia rozluźniające,
  • pływanie,
  • hydromasaż.

Jeżeli dolegliwości bólowe nie występują, należy skonsultować się z lekarzem. Specjalista może zlecić zabiegi rehabilitacyjne. Warto także skorzystać z pomocy fizjoterapeuty.

Jak stosować leki przeciwbólowe dostępne bez recepty?

Przed zastosowaniem leku przeciwbólowego, który jest dostępny bez recepty, należy dokładnie przeczytać ulotkę dołączoną do opakowania. Dostosowanie się do zawartych w niej informacji pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia działań niepożądanych. Szczególnie ważne są akapity dotyczące dawkowania leku i przeciwwskazań do jego przyjmowania. Wszelkie wątpliwości należy skonsultować z lekarzem.

Aby zmniejszyć ryzyko powikłań, nie można:

  • przekraczać zalecanej dawki leku,
  • stosować leku dłużej niż 5 dni,
  • przyjmować jednocześnie kilku różnych leków przeciwbólowych,
  • pić alkoholu podczas przyjmowania leku przeciwbólowego.

Lek przeciwbólowy najlepiej przyjąć podczas posiłku. Kapsułkę lub tabletkę należy popić minimum ½ szklanki wody. Zaleca się, aby unikać jednoczesnego spożywania kawy, herbaty lub soku grejpfrutowego, ponieważ mogą one wpłynąć na metabolizm farmaceutyku.

Jak zapobiegać bólowi mięśni?

Aby zapobiegać bólowi mięśni podczas pracy przy komputerze, należy zadbać o prawidłową pozycję za biurkiem. Plecy powinny być wyprostowane, stopy muszą dotykać podłoża, a ręce swobodnie dotykać biurka. Monitor ma być ustawiony na wysokości wzroku, w odległości 40-70 cm od twarzy. Bardzo ważne jest także krzesło. Powinno mieć ono możliwość regulowania wysokości i kąta nachylenia oparcia oraz być wyposażone w podłokietniki, zagłówek i podparcie lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Osoba, która długo pracuje przy komputerze, powinna pamiętać o częstych przerwach. Dobrze jest wstać od biurka i przejść się po pomieszczeniu. Warto także stosować proste ćwiczenia (można je wykonywać nawet przy biurku). Są to m.in. skłony głowy w przód i tył, przechylanie głowy na boki, unoszenie barków, krążenie nadgarstków, unoszenie rąk, zginanie i prostowanie nóg w stawie kolanowym.

(Artykuł partnera)

Wydanie:

Kategorie: Aktualne