Etyczni i efektywni

Etyczni i efektywni

Niemal siedemset firm ubiega się w tym roku o tytuł „Przedsiębiorstwa Fair Play”

Gdy przedsiębiorstwo przestrzega zasad uczciwości i etyki, oczywiste jest, że rośnie jego wiarygodność w oczach klientów – twierdzi Stanisław Chmielewski, prezes spółki Athenasoft, oferującej profesjonalne oprogramowanie dla budownictwa. To jedna z niemal 700 firm, które w tym roku wystartowały w siódmej już edycji programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Program, organizowany przez Krajową Izbę Gospodarczą oraz Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, ma promować rzetelność i kulturę prowadzenia interesów.
– Tu oceniany jest sposób, styl prowadzenia działalności przedsiębiorstwa – tego aspektu nie bierze się pod uwagę w programach, w których nagradzane są wyniki ekonomiczne czy jakość produktów – uważa Paulina Bednarz z biura programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”.

Z zewnątrz widać lepiej
W ciągu sześciu lat polskie firmy uzyskały ponad 2,1 tys. certyfikatów, potwierdzających, iż rzetelność jest ich mocną stroną. Okazuje się, że etyka wcale nie przeszkadza w osiąganiu zysków.
– Laureaci to firmy, które rozwijają się, dbają o prestiż. Potwierdzają prawdę, że biznes, zysk i sukces mogą iść w parze z etyką. Uczciwość i poszanowanie zasad fair play to idee przyświecające im w codziennej działalności – dodaje Paulina Bednarz.
Chodzi tu o relacje przedsiębiorstw z klientami, kontrahentami, wspólnikami, pracownikami, całym otoczeniem zewnętrznym, takim jak samorządy i społeczności lokalne. Wszelkie zastrzeżenia mogą oznaczać dyskwalifikację kandydatów.
Stanisław Chmielewski zgłosił swą firmę do programu, by sprawdzić, jak ocenią ją niezależni kontrolerzy. – Nam może się wydawać, że jesteśmy doskonali, ale dopiero obiektywna weryfikacja audytorów z zewnątrz może nam pokazać, jak naprawdę pracujemy. Znak „Fair Play” jest znany, rozpoznawalny, z powodzeniem można wykorzystywać go w działaniach reklamowych. No i motywuje do tego, by rzeczywiście zawsze działać fair play, jest swoistym znakiem jakości – mówi prezes firmy Athenasoft.
Szpital ze znakiem jakości
O certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” ubiega się też znana stołeczna klinika im. ks. Anny Mazowieckiej przy ul. Karowej. Szpital to przecież także przedsiębiorstwo. – Certyfikat może jest mniej ważny dla pacjentek, choć i one chętniej wybierają placówki przestrzegające wszystkich standardów. Na pewno jednak liczyć się będzie w oczach naszych kontrahentów czy dostawców sprzętu. Może pomóc w negocjacjach, ułatwić rozmowy – mówi Elżbieta Gąsior, zastępca dyrektora szpitala. Klinika posiada akredytację Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zdobyła nagrodę za poziom opieki nad matką i dzieckiem w konkursie „Teraz Polska”. – Jesteśmy w porządku wobec klientów, płacimy pracownikom w terminie, dajemy premie, ba, mamy dodatnie wyniki finansowe jako jeden z niewielu szpitali. Pomyślałam więc, że ubieganie się o certyfikat będzie dobrym pomysłem – Elżbieta Gąsior wyjaśnia powody udziału w programie „Przedsiębiorstwo Fair Play”.
Coraz więcej polskich firm z powodzeniem potrafi spełniać podobne warunki. To także jeden z elementów składających się na stale rosnącą siłę polskiej gospodarki.

Wydanie: 35/2004

Kategorie: Kraj

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy