ORLEN rośnie w siłę

ORLEN rośnie w siłę

W Polsce coraz chętniej jeździmy natomiast na oleju napędowym i gazie płynnym Grupa ORLEN w ubiegłym roku poprawiła wyniki finansowe. Koncern do swoich sukcesów może zaliczyć także zakup stacji benzynowych w Niemczech oraz realizację umowy o utworzeniu spółki z silnym międzynarodowym partnerem branży petrochemicznej – Basell Europe. Według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, zysk netto Grupy ORLEN wyniósł ponad 428 mln zł – czyli o ok. 14 proc. więcej niż w 2001 r. Zbigniew Wróbel, prezes PKN ORLEN SA, powiedział: – Obecny zarząd powołany został rok temu, pracujemy więc od niedawna. Uważam jednak, iż osiągnęliśmy przyzwoite rezultaty. Poprawa wyników finansowych Grupy ORLEN była możliwa dzięki obniżce kosztów zmiennych w rafinerii, działaniom podjętym w sektorze chemicznym oraz dzięki naszej wspólnej pracy. Prezes Wróbel dodał, iż zarząd spółki miał nadzieję na nieco większe zyski, ale w osiągnięciu celu przeszkodziły trudna sytuacja ekonomiczna kraju oraz dekoniunktura na rynku paliw. Dobre wyniki Uzyskanie lepszego wyniku uniemożliwiło spółce trudne otoczenie ekonomiczne. Zła koniunktura gospodarcza i ograniczenie inwestycji sprawiły, że w 2002 r. w Polsce zużycie paliw spadło łącznie o 2,8 proc. Zmniejszył się zwłaszcza popyt na lekki olej opałowy. Grupa ORLEN przerobiła w 2002 r. ponad 13 mln ton ropy naftowej. Jest to o ponad 1,3% więcej niż w 2001 r. Mniejsze zyski sektora paliwowego zostały zrównoważone dzięki poprawie wyników sektora rafineryjnego (wzrost zysku aż o 38,7 proc.) oraz chemicznego (wzrost o 6,4 proc.). ORLEN zwiększył sprzedaż benzyny i oleju napędowego o 1,6 proc., tym samym zwiększył swój udział w krajowym rynku. W sumie sprzedaż detaliczna wszystkich paliw silnikowych przez całą Grupę wyniosła w roku ubiegłym przeszło 2,17 mln ton, co oznaczało wzrost o ok. 5 proc. (ponad 102,5 tys. ton). Największy przyrost sprzedaży detalicznej odnotowano, jeśli chodzi o gaz płynny i olej napędowy. Czynnikiem optymistycznym na przyszłość są nadzieje na wzrost gospodarczy w Polsce, co powinno spowodować także wzrost zużycia paliw. Prawie 70 proc. swojej sprzedaży ORLEN realizuje przy udziale programów lojalnościowych. – W 2002 r. nasze programy lojalnościowe odniosły bezprecedensowy sukces. Aż o 15 proc. zwiększyła się ilość paliw sprzedawanych przy udziale programów w stosunku do IV kwartału 2001 r. Ponieśliśmy konieczne wydatki na unowocześnienie stacji i nagrody w programie VITAY. Te działania w przyszłości jednak zaprocentują – powiedział wiceprezes koncernu, Sławomir Golonka. Koncern ma już więc szerokie grono wiernych marce ORLEN klientów ponad 3,5 mln), tym samym może liczyć na to, że prognozowane zwiększenie zużycia paliw w Polsce będzie przynosiło skutek w postaci znaczącego wzrostu zakupów na stacjach sieci ORLENU. W programie dla klientów indywidualnych VITAY tankując, gromadzi się punkty wymieniane następnie na rozmaite nagrody, zaś program dla klientów instytucjonalnych (FLOTA) umożliwia bezgotówkowy zakup towarów i usług na stacjach koncernu. Generalnie ubiegłoroczne przychody wypracowane przez sieć PKN ORLEN, uzyskane łącznie ze sprzedaży paliw oraz innych produktów, wzrosły o 7,5 proc. Jednocześnie nastąpił jednak wzrost kosztów, spowodowany ujednolicaniem wizerunku stacji oraz rosnącą liczbą nagród wręczanych klientom w zamian za zbierane punkty. Rynkową pozycję PKN ORLEN z pewnością umocniłoby połączenie z Rafinerią Gdańską. Powstałby wtedy silny koncern, będący jednym z największych producentów paliw w Europie i zdolny do sprostania zagranicznej konkurencji. – Sukcesem minionego roku jest utrzymanie stabilnej pozycji finansowej, a także wprowadzenie dywersyfikacji w dostawach ropy i podpisanie z rosyjskimi partnerami długoterminowych kontraktów na dostawy zabezpieczające zaopatrzenie w nasz podstawowy surowiec – twierdzi Jacek Strzelecki, wiceprezes Zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych. Zdaniem wiceprezesa Strzeleckiego, w obszarze kosztowym zostały dokonane działania mające pozytywny wpływ na wyniki. Udało się to osiągnąć w efekcie obniżki zmiennych kosztów produkcji oraz doprowadzenia cen transferowych za usługi transportowe i serwisowe do poziomu rynkowego. – Działania dotyczące zmian cen były prowadzone wewnątrz Grupy Kapitałowej i należy je traktować jako początek procesu restrukturyzacji ekonomicznej spółki oraz Grupy ORLEN – reasumuje Strzelecki. Kierunek Zachód Już

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 11/2003, 2003

Kategorie: Kraj