Pieszy poczeka

Pieszy poczeka

Starsi i kobiety ignorowani

Posłowie z Komisji Infrastruktury powoływali się na mentalność polskich kierowców. Faktycznie, z pilotażowych badań zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca przeprowadzonych na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) wynika, że zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego czekającego przed pasami, choć ok. 70% uważa, że należy to zrobić. Niestety, tylko 2% kierujących pojazdami zatrzyma się przed przejściem, do którego zbliża się pieszy.

Obraz ten uzupełniają rezultaty badań opracowanych dla Fundacji PZU w ramach akcji „Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym”. Aż 62% kierowców, widząc stojącego pieszego, utrzymywało prędkość lub nawet ją zwiększało. Zaledwie co czwarty kierowca zatrzymywał się, by przepuścić oczekującego na przejście. Wyjątkowo niebezpieczne dla pieszych są przejścia przecinające drogi dwupasmowe. Co piąty kierowca nie zatrzymywał się, gdy inny kierowca na sąsiednim pasie stawał, by przepuścić pieszego. Co gorsza, okazało się, że najbardziej ignorowani przez kierowców są ludzie starsi i młode kobiety.

Badania nie kłócą się jednak z intencjami zwolenników pierwszeństwa pieszych czekających na przejście przez zebrę. Nie ukrywają oni, że obok zmiany przepisów konieczna jest intensywna edukacja kierowców i pieszych w zakresie planowanych zmian. Dlatego projekt zakładał trwające ponad rok vacatio legis. – Nie ma wychowania komunikacyjnego w szkołach, a powinno się zacząć już w przedszkolach. Trzeba uświadamiać skutki nieprawidłowego zachowania. Nie tylko takie, że można pójść do więzienia lub zostać kaleką. Ludzie muszą wiedzieć, że ofiary mają problemy, by normalnie funkcjonować w społeczeństwie, często nie mogą realizować wszystkich swoich pasji – mówił w Polskim Radiu Wojciech Pasieczny, były policjant, ekspert do spraw ruchu drogowego.

Z tym, że zmiany przepisów są konieczne, zgadzają się również przedstawiciele Instytutu Transportu Samochodowego. „Takie rozwiązania, wprowadzone w wielu krajach europejskich, wpłynęły na znaczący spadek liczby wypadków z udziałem pieszych, a w konsekwencji spadek liczby ofiar wśród pieszych. Wskaźniki zagrożenia pieszych w Polsce są obecnie dużo wyższe od wskaźników zagrożenia pieszych w krajach, gdzie pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. Faktem jest, że nowe zmiany w prawie wymuszą dodatkową edukację wszystkich uczestników ruchu drogowego”, czytamy w oficjalnym stanowisku ITS przesłanym PRZEGLĄDOWI.

Strony: 1 2 3 4

Wydanie: 2015, 43/2015

Kategorie: Kraj

Komentarze

  1. Juliusz z Danii
    Juliusz z Danii 3 listopada, 2015, 06:51

    Jakim cudem Polska – zdziczaly nierzadko kraj – dostala sie do Unii…???

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy