Pinokio chce być dyrektorem

Pinokio chce być dyrektorem

Wprawdzie piszący CV kłamią na swój temat w życiorysie, za to całkiem szczerze ujawniają prawdziwe oblicze na różnych stronach społecznościowych w internecie. Przekonał się o tym właściciel kilku salonów z biżuterią w całym kraju. Poszukiwał nowych pracowników, by powierzyć im nie tylko spory majątek, ale także budowany latami wizerunek i zaufanie do firmy. Był zadowolony z przebiegu rekrutacji i niemal pewien, że wybrał właściwych ludzi. Gdy jednak zajrzał do Facebooka, dowiedział się, że jeden z jego nowych pracowników publicznie popiera nazistowskie praktyki i wszystkich imigrantów traktuje jak terrorystów. Powstała obawa, że źle zareagowałby np. na wizytę bogatego mieszkańca Arabii Saudyjskiej lub niewłaściwie potraktował w salonie parę homoseksualną.

Trudno wycenić straty spowodowane przez nieuczciwego pracownika. Z badania IBBC wynika, że aż 59,5% ankietowanych nie umiało precyzyjnie określić poniesionej szkody. Ponad 25% respondentów podało kwotę poniżej 50 tys. zł w skali roku. O stratach rzędu 50-100 tys. zł wspomniało 10,7% ankietowanych, 4,1% szacuje szkody na ponad 100 tys. zł w skali roku.

Sprzedawać każdy może?

Statystycznie oszustwa najczęściej zdarzają się tam, gdzie jest największy ruch kadrowy, czyli w działach sprzedaży – aż 60,3% ankietowanych zetknęło się z kłamstwami w CV składanych na stanowiska w tych działach. Dalej plasują się działy produkcyjne (ponad 31,4%), administracyjne (ok. 29,7%) i finanse (18,2%).

Co mogą zrobić firmy, aby nie zatrudnić kogoś niepożądanego? Swoimi własnymi siłami albo z pomocą firmy zewnętrznej zajmującej się background screeningiem zweryfikować historię edukacji i dotychczasowego zatrudnienia kandydata do pracy, jego kwalifikacje i zdobyte certyfikaty, pozyskać referencje, zbadać udziały w spółkach, karalność, wreszcie wierzytelności kandydata i jego długi. Efekt takiego sprawdzenia pozwala zakwalifikować CV do jednej z trzech grup, podobnie jak u ks. prof. Tischnera: 1. Brak zastrzeżeń. 2. Drobne zastrzeżenia. 3. Nieprawda.

Foto: fotolia

Strony: 1 2 3

Wydanie: 2015, 49/2015

Kategorie: Psychologia

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy