Nauczanie według Howarda Gardnera pozwala określić, które dziecko polubi matematykę, a które biologię Dzieci pracują w małych grupach. Jedne z zapałem układają matematyczne mozaiki, tworzą różne obrazki z figur geometrycznych, drugie wolą zabawy przy „serze szwajcarskim”. Kolejny zespół w skupieniu wykonuje polecenia w książeczkach Logico Piccolo i zaznacza kolorowymi guzikami właściwe odpowiedzi. Nie słychać krzyków, kłótni, wszystkie dzieci skupione są na swoich zajęciach. Od razu można zauważyć, że robią to, co najbardziej je interesuje, bo same wybierają grupkę, w której chcą pracować. Zajęcia są zindywidualizowane, dzięki czemu każde dziecko może odkrywać siebie i rozwijać swoje zainteresowania oraz predyspozycje. Pracują samodzielnie, ale potrafią także działać w grupie. Tak wyglądają lekcje prowadzone przez Jolantę Lipiec w klasie pierwszej w Szkole Podstawowej nr 25 na osiedlu Ślichowice w Kielcach. Zajęcia odbywają się w ramach największego unijnego projektu edukacyjnego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, który obecnie jest realizowany na terenie sześciu województw w Polsce, w tym także świętokrzyskiego. W latach 2009-2011 zostanie nim objętych ponad 130 tys. pierwszaków z 2,7 tys. polskich szkół. W projekcie, którego wartość to ponad 46 mln zł, weźmie udział aż 8,1 tys. nauczycieli, którym zależy na tym, aby uczyć efektywniej, odkrywać i rozwijać uzdolnienia uczniów. Przy „serze szwajcarskim” W klasie Jolanty Lipiec dzieci otwierają kolorowe książeczki Logico Piccolo, dzięki którym mogą rozwijać właściwie wszystkie inteligencje, m.in.: językową, matematyczno-przyrodniczą, ruchową i społeczną. Dodatkowo dzieci, które nie lubią pracować w zespole, mogą same rozwiązywać zadania. Praca jest samodzielna, dzieci koncentrują się na swoich zajęciach, więc nie trzeba nikogo przywoływać do porządku. Kto wykonał zadanie, sprawdza wyniki. To proste, wystarczy przewrócić stronę książeczki, wsunąć ją ponownie w tabliczkę Logico Piccolo i sprawdzić poprawność odpowiedzi. Guziczki powinny być umieszczone we właściwych miejscach. – Komu udało się rozwiązać zadanie? – pyta Jolanta Lipiec i widzi las rąk. – Świetnie! Kto wykonał dwa, trzy zadania, może odłożyć tabliczkę. Uczniowie zostają podzieleni na mniejsze grupy, zgodne z typem inteligencji, który dominuje w ich profilu inteligencji. Pracują z wykorzystaniem środków dydaktycznych znajdujących się w dziecięcych ośrodkach zainteresowań, które są właśnie tworzone w każdej ze szkół objętych projektem. Oprócz książeczek Logico Piccolo dzieci mają do dyspozycji m.in. mozaikę matematyczną, klocki Geo, trójkąt magiczny i torbę z instrumentami. – A tutaj mamy „ser szwajcarski”, środek dydaktyczny, który jest dobry dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo – wyjaśnia Jolanta Lipiec. – W odpowiednich otworach należy umieścić różnej wielkości figury geometryczne. Dzieci ćwiczą koncentrację, korelację między półkulą prawą a lewą. Świetnie przy tym rozwijają sprawność ruchową, manualną i interpersonalną, bo można ćwiczyć razem i rywalizować, kto szybciej i sprawniej wykona zadanie. Jolanta Lipiec rozwija chustę animacyjną. – To wspaniała zabawa, która rozwija inteligencję interpersonalną, ruchową – pokazuje. – Dzieci mogą się wyszaleć, nie są krępowane w działaniu. Wiadomo, że w tym okresie dziecko potrzebuje jak najwięcej ruchu i bodźców. Z chustą można wymyślać rozmaite zabawy, chować się pod nią, trenować celność i sprawność manualną. W pierwszym ośrodku dzieci rozwijają inteligencję matematyczną i zdolność logicznego myślenia. Teraz akurat ich zadaniem jest ułożenie różnych obrazków z figur geometrycznych, a dodatkowym utrudnieniem jest ich podział na kolory, kształty oraz wielkości. Przy okazji ćwiczą orientację przestrzenną, układają różne przestrzenne figury. W tym przypadku bardzo dobrze ze sobą współpracują, więc ćwiczą jednocześnie inteligencję interpersonalną. Inicjatywa na miarę współczesnej szkoły Z obserwacji dzieci wynika, że każde uczy się inaczej. Zadaniem nauczyciela jest więc uczyć dzieci w sposób uwzględniający ich predyspozycje i preferencje. Właśnie dlatego celem projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” jest zdiagnozowanie przez nauczyciela profilu inteligencji ucznia i dopasowanie edukacji, zajęć do jego indywidualnych potrzeb, możliwości, zainteresowań, predyspozycji, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. W województwie świętokrzyskim realizuje go 270 szkół z miast, miasteczek i wiosek. Startowało 385 placówek, na listę rezerwową trafiło 115. – Szkoły wybrano w drodze losowania (ich lista
Tagi:
Andrzej Arczewski









