Przyjazny Internet

Przyjazny Internet

Blokady połączeń np. z wysoko płatnymi numerami 0700 założyliśmy sami i są one odblokowywane tylko na życzenie abonentów Tadeusz Kostka, prezes zarządu Telefonii DIALOG SA – Klienci korzystający z oferty internetowej Dialogu nie muszą się obawiać, że ich dziecko spowoduje gigantyczny rachunek telefoniczny albo będzie poprzez Internet docierać do treści dla niego szkodliwych. W jaki sposób udało się wam uczynić świat Internetu bezpieczniejszym? – To nasz autorski pomysł, aby w wybranych, przeznaczonych dla dzieci i młodzieży usługach dostępowych wprowadzić system blokad i zabezpieczeń przed treściami niepożądanymi, stronami zawierającymi przemoc i pornografię. Dialnet Junior to dostęp w godzinach popołudniowych, opłacany ryczałtowo co miesiąc, skierowany do klientów indywidualnych, zaś Dialnet Szkoła to kompleksowe rozwiązanie łączące sprzęt i całodobowy dostęp do sieci, umożliwiające szkołom i placówkom oświatowym łatwą integrację własnej wewnętrznej sieci z zasobami Internetu. Nasi klienci wypowiadają się o tym pomyśle z dużym uznaniem. Zasada jest prosta. Sporządziliśmy listę stron www, które należy blokować. Ta lista jest na bieżąco aktualizowana, bo przecież w Internecie nieustannie pojawiają się nowe strony o zawartości niebezpiecznej dla młodych osób. Uzupełniamy ten spis również przy pomocy użytkowników, którzy zgłaszają na specjalny adres (blokadawww@dialog.net.pl) wykryte przypadki niezablokowanych niebezpiecznych stron www. Cieszę się, że taką działalność prowadzimy już od ponad dwóch lat – Junior i Szkoła były pierwszymi usługami tego typu na polskim rynku, a teraz znakomicie wpisują się w kampanie społeczne promujące zasady bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci. – Czy chcecie również jakoś pomagać rodzicom i opiekunom? – Na początku tego roku uruchomiliśmy – dostępną dla wszystkich, nie tylko dla abonentów Dialogu – witrynę edukacyjną www.junior.dialog.pl, poświęconą tematyce bezpiecznego korzystania z zasobów Intenetu. To naturalna konsekwencja naszych działań – pragniemy nie tylko dostarczać narzędzia, lecz także uczyć, jak z nich bezpiecznie korzystać. Witrynę podzieliliśmy na dwie główne części: dla dorosłych i dla dzieci. W części dla dorosłych można znaleźć pełne informacje na temat zagrożeń związanych z niekontrolowanym użytkowaniem Internetu przez dzieci, porady psychologa oraz symptomy zagrożeń, na które powinno się zwracać uwagę, obserwując swoje dzieci. Celem części dla dzieci jest przede wszystkim zabawa połączona z nauką właściwych zachowań w sieci. Dziecko uczy takich zachowań Dialka – nowego mieszkańca krainy Internetu. Postać Dialka została wybrana z wielu propozycji graficznych podczas badań fokusowych przeprowadzonych wśród dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Zamieszczone w tej części gry i zabawy uczą właściwych zachowań podczas korzystania z podstawowych możliwości Internetu: chatu, poczty elektronicznej i stron www. Wszystkie treści oraz scenariusze gier dla dzieci były konsultowane z psychologiem dziecięcym. – A jak chronicie klientów przed nieprzewidzianymi wydatkami przy płaceniu rachunków za telefon? – Każdy klient Dialogu może skorzystać z ochrony, którą daje usługa blokady wybranych typów połączeń, np. międzynarodowych lub na telefony komórkowe. Wystarczy złożyć odpowiednie zlecenie w naszym TeleCentrum. Jednak najniebezpieczniejsze są połączenia z wysoko płatnymi numerami 0700, oferującymi usługi ze sfery rozrywkowej. Dlatego – aby podnieść bezpieczeństwo naszych klientów – odwróciliśmy sytuację. To my zablokowaliśmy wszystkim możliwość połączeń z tymi numerami – oczywiście bezpłatnie – i są one odblokowywane tylko na wyraźne życzenie abonentów. Dzięki temu liczba reklamacji związanych z nagłym, niekontrolowanym wzrostem rachunku zmalała praktycznie do zera. – W jakich rejonach kraju klienci mogą korzystać z takich zabezpieczeń? – Geografia naszych usług ma wyraźnie dolnośląskie korzenie. Pierwsze telefony Dialogu zadzwoniły sześć lat temu – w 1998 r. we Wrocławiu. Obecnie poza regionem dolnośląskim obejmujemy zasięgiem województwo lubuskie, a także aglomerację łódzką, region Bielska-Białej i region dawnego województwa elbląskiego. Od roku za pośrednictwem prefiksu 1011 jesteśmy dostępni na terenie całego kraju, dzięki umowie z TP SA obsługujemy połączenia międzymiastowe, międzynarodowe, do sieci komórkowych oraz tzw. wdzwaniany Internet. Z tych usług korzystają klienci w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Lublinie, Olsztynie i oczywiście w Warszawie. – Usługi zwiększające bezpieczeństwo korzystania z Internetu przez dzieci mogą jednak na razie zamawiać

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2004, 42/2004

Kategorie: Wywiady