Telewizyjna burza mózgów

Telewizyjna  burza mózgów

Już w sierpniu specjaliści główkują, co nam pokazać na święta

Układanie programu na święta to jedno z najtrudniejszych zadań wszystkich telewizji. Już cztery miesiące wcześniej zaczynają się burze mózgów, długie narady, dyskusje, wyszukiwanie najlepszych programów i filmów. A potem godziny spędzone nad ułożeniem wszystkiego w logiczną całość. Wszystko po to, by zadowolić widza, bo święta to okres, kiedy rozluźnieni dzięki miłej atmosferze oglądamy telewizję o dwie godziny dłużej niż zazwyczaj.

ŚWIĄTECZNY HUMOR

Choć specjaliści, którzy układają ramówki, mają dużą wiedzę na ten temat, do końca nie można przewidzieć, co będą chcieli oglądać widzowie. Z analizy notowań programów, nadanych w okresie od 24 do 26 grudnia 1999 roku, wynika, że w święta interesuje nas jedynie odpoczynek – zarówno ciała, jak i umysłu, dlatego wybieramy propozycje zawierające potężną dawkę humoru, czasami nawet niezbyt ambitnego.
W ubiegłym roku nadawana w Polsacie w Wigilię lekka komedia “Brzdąc w opałach” zwyciężyła z obsypanym Oscarami “Angielskim pacjentem” i specjalnym odcinkiem lubianej przez widzów telenoweli “Złotopolscy”. “Brzdąca…” obejrzało ponad 21% odbiorców, “Gwiazdkę w Złotopolicach” – prawie 14%, a “Angielski pacjent” nie znalazł się nawet w pierwszej dwudziestce najlepszych świątecznych programów. Podobny los spotkał film “Forrest Gump” (17%), który przegrał ze specjalnym odcinkiem sitcomu “Miodowe lata” (19,3%).
W tym roku w Wigilię proponowany przez TVP 1 nowy serial “Przeprowadzki” zmierzy się z nadawaną w Polsacie komedią “Śnięty Mikołaj”. W drugi dzień świąt pasmo sitcomów w Polsacie będzie konkurowało z emitowaną w TVP 1 drugą częścią “Księgi dżungli” i “Klanem” oraz “Złotopolskimi” i “Tootsie” w TVP 2.
Konkurencja na rynku sprawiła, że nadawcy do ostatniej chwili zwlekają z podaniem programu do wiadomości. Częstą praktyką jest obserwowanie konkurencji, porównywanie jej oferty z własną, a w konsekwencji zmiany wprowadzane w ostatnim momencie.
– Z jednej strony, chcemy dać widzom to, co mamy najlepszego, najgłośniejsze hity, najlepsze programy, a z drugiej – zastanawiamy się, czy naprawdę warto wyemitować to w święta, kiedy ludzie zajmują się sobą, swoją rodziną – wyjaśnia dyrektor Dwójki, Nina Terentiew. – Zazwyczaj kończy się to tak, że decydujemy się na emisję najlepszych rzeczy, tłumacząc sobie, że najwyżej powtórzymy je później. Jesteśmy w dobie ogromnej konkurencji i musimy zwracać uwagę na to, co robią inne stacje. Tak jak inne stacje obserwują to, co my robimy. Pierwszy ruch jest zazwyczaj taki, żeby próbować przebić konkurencję. Ale trzeba też umieć wycofać się z godnością w odpowiedniej chwili.

Z CZYM DO LUDZI?

Każda ze stacji zna preferencje swoich widzów, więc przy układaniu ramówek kieruje się własnymi zasadami.
– Polsat skierowany jest do wszystkich, TVN to telewizja snobistyczna, ukierunkowana na widzów, którzy mają szersze wymagania, a Program I i II to kanały TVP, która jako nadawca publiczny ma swoją misję kulturalno-polityczną, więc nie może za bardzo ulegać komercyjnym tendencjom – zauważa krytyk, Zygmunt Kałużyński.
Program II TVP w okresie świątecznym i sylwestrowym stawia przede wszystkim na programy z udziałem znanych artystów. – W Wigilię ludzie chcą słuchać kolęd – mówi Nina Terentiew. – Wielu muzyków usiłuje więc robić różne eksperymenty, śpiewać kolędy przez siebie wymyślone albo w swoich interpretacjach. Ale widzowie wolą słuchać tradycyjnych, znanych kolęd. Więc nasi widzowie takie właśnie kolędy dostaną. Zaśpiewają je Poznańskie Słowiki, Zbigniew Wodecki, Jacek Wójcicki. Będzie to czyste, prawdziwe śpiewanie, tak jak śpiewa się w domach.
Uniwersalną ramówkę na czas świąt przygotował Program I TVP – od filmów fabularnych dla wszystkich, jak “Księga dżungli cz. II” i “Hook”, po koncert Trzech Tenorów. – Podczas świąt wiele osób ma po prostu włączony telewizor, bo chcą wczuć się w świąteczny nastrój. Nawet osobom, które na co dzień lubią filmy akcji, udziela się świąteczna atmosfera. Ważną rolę odgrywają tu nasi prezenterzy: miło jest przecież wiedzieć, że jest ktoś, kto do nas mówi – uważa Małgorzata Rybak z Programu I TVP.
Polsat w okresie świąt ograniczył ilość reklam i proponuje widzom głównie filmy fabularne i seriale skierowane do całych rodzin, jak np. “Śnięty Mikołaj” czy “Zakonnica w przebraniu”.
– Do godziny 20.00 będą to filmy lekkie, łatwe i przyjemne – mówi Elżbieta Sobańska z Polsatu. – Po 20.00 będą emitowane filmy akcji, które mogą obejrzeć całe rodziny, a po godzinie 22.00 – ostrzejsze. Wszystkie sitcomy – znak szczególny Polsatu – mają przygotowane odcinki specjalne. Stacja postanowiła też wykorzystać sympatię widzów do Natalii Oreiro, gwiazdy argentyńskiej telenoweli “Zbuntowany anioł”. Choć Oreiro odwiedziła Polskę na początku grudnia, programy z jej udziałem zostaną nadane dopiero w pierwszy dzień świąt i sylwestra.
Niektóre stacje zostawiają w świątecznym programie stałe pozycje. Świąteczne wydania będą miały na przykład “Milionerzy” i teleturniej “Trafiony zatopiony” w TVN. – Uznaliśmy, że ta ramówka jest odpowiednia na święta – mówi rzecznik TVN, Andrzej Sołtysik.
Także telewizyjna Dwójka pokaże w Wigilię programy, które pojawiają się w każdą niedzielę. – Niezależnie od wszystkiego, widz jest przyzwyczajony do pewnych pozycji, a naszym zadaniem jest uszanowanie jego upodobań – wyjaśnia Nina Terentiew. – W wielu domach pora obiadowa to czas “Familiady”, “Złotopolskich”, rozrywki, “Na dobre i na złe”, dlatego nawet w święta ten układ musi być zachowany.

FILM JAK MAGNES

Prawdziwa bitwa toczy się na polu filmów fabularnych. Filmy zagraniczne kupowane są na targach w pakietach. Często, żeby zdobyć hit, telewizje muszą kupić również filmy gorszej jakości. Emisja najbardziej znanych tytułów jest rezerwowana na święta i dlatego niektóre filmy odkładane są na specjalną półkę z adnotacją “na Boże Narodzenie”. Największą obawą ludzi zajmujących się tworzeniem ramówek jest to, że konkurencja pokaże podobny film tego samego dnia i o podobnej godzinie. – Dwie części o przygodach Jamesa Bonda nie mogą być nadane w tym samym czasie, bo widz po prostu wybierze tę nowszą – wyjaśnia Elżbieta Sobańska z Polsatu.
Wysokie notowania w okresie świątecznym mają nie tylko ekranowe przeboje, pokazywane w telewizji po raz pierwszy, ale również filmy już znane, np. lekkie komedie, zwłaszcza te, w których obecny jest święty Mikołaj. W tym roku będą to m.in. “Sami swoi” w TVP 2, “Żandarm z Saint-Tropez” w Polsacie, “Jumanji” w TVP 1.
– W Polsce, inaczej niż w krajach Europy Zachodniej, telewizje niekodowane, tj. ogólnodostępne, zajmują bardzo znaczącą pozycję na rynku, zarówno jeżeli chodzi o udział w rynku widowni, jak i reklamy – mówi Andrzej Zarębski. – Taka sytuacja powoduje, że te stacje są bogate, stać je na fundowanie widzom nowego repertuaru filmowego i właśnie dlatego TVP, Polsat i TVN prezentują filmy z górnej półki.
Telewizja jest jak supermarket: każdy musi znaleźć coś dla siebie. Zapewne i w tym roku zwyciężą lekkie programy i filmy, ale niektórzy będą szukać pozycji bardziej ambitnych. A po świętach wszystkie stacje sprawdzą wyniki oglądalności i za rok cała zabawa z układaniem telewizyjnych puzzli zacznie się od nowa.

24 grudnia:
– “Najlepszy kumpel Pana Boga” – film fab. – TVP 1
– “Co nam w duszy gra” – kolędy – TVP 2
– “Śnięty Mikołaj” – film fab. – Polsat
– “Milionerzy” – teleturniej – TVN
– “Co się wydarzyło w Madison County” – film fab. – TVN
25 grudnia:
– “Pavarotti i przyjaciele” – koncert – TVP 1
– “Hook” – film fab. – TVP 1
– “Jutro nie umiera nigdy” – film fab. TVP 1
– Koncert bożonarodzeniowy trzech tenorów – TVP 2
– “Piękna Trzydziestoletnia, czyli Jubileusz Dwójki” – TVP 2
– “Pół żartem, pół serio” – komedia – Polsat
– “Sara” – film fab. – Polsat
– “Duch i mrok” – film fab. – TVN
26 grudnia:
– “Księga dżungli cz.II” – film fab. TVP1
– “Uciec, ale dokąd?” – film fab. – TVP1
– “Spotkanie z balladą” – program rozrywkowy – TVP 2
– “Na każdy temat z Natalią Oreiro” – talk show – Polsat,
– “Sztos” – film fab. – Polsat
– “Gorączka” – film fabularny – TVN
– “Trafiony zatopiony” – teleturniej z udziałem gwiazd – TVN

 

Wydanie: 51/2000

Kategorie: Media

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy