Znak PDŻ jako gwarancja najwyższej jakości

Znak PDŻ jako gwarancja najwyższej jakości

Piwa z bursztynem w nazwie

Dariusz Rejmus, dyrektor handlowy Browaru Amber z Bielkówka k. Gdańska

Cztery wasze piwa: niepasteryzowane Żywe, rubinowy Koźlak, Grand Imperial Porter oraz Złote Lwy posiadają znak jakości Poznaj Dobrą Żywność, przyznawany przez Kolegium Naukowe powołane przez ministra rolnictwa. Piwa Koźlak i Żywe otrzymały ten znak jako pierwsze piwa w Polsce. Jakie korzyści przyniósł Browarowi Amber znak jakości Poznaj Dobrą Żywność?
– Przyznanie tych znaków naszym wyrobom miało duże znaczenie dla browaru Amber. Chodzi przede wszystkim o świadomość konsumentów, że ten znak z charakterystycznym biało-czerwonym logo to gwarancja wysokiej jakości, odnoszącej się zarówno do produktu końcowego, jak surowców użytych do jego produkcji. Po ostatnich kampaniach reklamowych promujących znak Poznaj Dobrą Żywność w telewizji i innych mediach świadomość ta zauważalnie wzrosła. Doświadczamy tego faktu, gdyż wyróżnione tym znakiem nasze piwa z roku na rok są coraz chętniej i liczniej kupowane. Uznanie ich znakiem PDŻ stało się też dodatkowym wyróżnikiem naszej oferty zarówno w kraju, jak i za granicą. To wartość dodana, ułatwiająca zarówno handlowcom, jak i konsumentom podejmowanie decyzji zakupowych.
Początkowo występowaliście tylko o przyznanie znaków dla dwóch piw – piwa Żywego i Koźlaka.
– Zgłosiliśmy naszego Koźlaka i piwo Żywe do kapituły znaku Poznaj Dobrą Żywność w 2005 r. Wyróżnienie otrzymaliśmy na trzy lata. Po tym czasie wystąpiliśmy o jego prolongatę i przyznano nam je na kolejne pięć lat.
W roku 2007 wprowadziliśmy na rynek piwo Złote Lwy, a w marcu 2008 r. rozszerzyliśmy swą ofertę o Grand Imperial Portera. Poprzez ich wyjątkowe walory i wyróżniające spośród piw konkurencji cechy, minister rolnictwa również je wyróżnił znakiem Poznaj Dobrą Żywność. Bardzo nam to schlebia.
Te wyróżnienia nie są więc chyba przypadkowe, zwłaszcza że Browar Amber do potentatów nie należy. Na polskim rynku piwa, sięgającym swą wielkością 35 mln hektolitrów, Browar Amber ma jedynie około 0,6% udziału.
– Nie jesteśmy wielką firmą. Produkujemy około 200 tys. hektolitrów piwa rocznie. Lecz „małe jest piękne”. Rosnąca moda na regionalizm w dobie powszechnego globalizmu na świecie jest świetną tendencją wśród coraz liczniejszej rzeszy konsumentów poszukujących swoistych odmienności smakowych. Szczycimy się naszym piwem Żywym, które powszechnie uważa się za lidera kategorii piw naturalnych w Polsce. Zgodne z filozofią i przyjętą strategią rozwoju browaru stawiamy na unikalność i bardzo wysoką jakość naszej oferty. Chcemy być postrzegani nie tylko w regionie, lecz w całym kraju bardziej jako prekursor niż naśladowca niszowych smaków piwnych.
Np. piwo Żywe produkowane jest przez nas tradycyjną metodą przy zastosowaniu najlepszych na rynku surowców. Warto dodać, że stało się ono pierwszym po latach niepasteryzowanym naturalnym piwem w Polsce, które dało początek trendowi powrotu w produkcji niepasteryzowanych piw wielu innym browarom. Unikanie procesu pasteryzacji przy produkcji pozwala zachować w piwie zapomniane już dzisiaj przez wielu konsumentów wyjątkowe walory smakowe. Obecnie piwo Żywe ma sporą konkurencję, gdyż inni producenci dostrzegli szansę rozszerzenia swojej oferty o bardzo atrakcyjny smakowo produkt.

Dobre, bo smaczne

Browar Amber zapoczątkował przyznawanie znaku Poznaj Dobrą Żywność produktom piwnym. Ta zachęta podziałała na innych. W 2008 r. aż sześć piw z małego Browaru Ciechan zdobyło ten zaszczytny znak jakości. Prezes Krzysztof Fałdowski przyznaje, że jego firma należy do najmniejszych, zatrudnia 24 osoby wraz z prezesem i produkuje 20 tys. hektolitrów piwa rocznie, więc jej udział w rynku jest zaledwie śladowy. Jednak właśnie w takich niszowych, regionalnych produktach znak jakości jest bardzo istotnym wyróżnikiem. Klienci zainteresowani nowymi, oryginalnymi smakami mają pewność, że powstają one w wyniku zastosowania starych, tradycyjnych receptur warzenia piwa, bo potwierdziło to Kolegium Naukowe przyznające znaki jakości PDŻ.
Z Browaru Ciechan otrzymały je dwa typowe piwa niepasteryzowane: Ciechan Wyborny i Ciechan Mocny, dwa piwa smakowe, w tym Ciechan Miodowy oraz dwa ciemne tzw. górnej fermentacji. Wszystkie te produkty wyróżnia właśnie tradycyjna metoda warzenia, naturalne składniki używane do produkcji, fermentowanie w otwartej kadzi, leżakowanie, filtrowanie. Dzięki temu piwa te mają swoisty smak, charakter, niektórzy nawet twierdzą, że duszę. Tradycja warzenia piwa w Ciechanowie jest długa. Dokumenty mówią, że browar działa od 1864 r., ale kroniki sięgają nawet do XVI w.

Krzysztof Fałdowski, prezes Browaru Ciechan w Ciechanowie, mówi:
– Znaczek umieściliśmy na etykiecie. Tutaj znajduje się również informacja, że piwo jest produkowane metodą tradycyjną. Rzecz w tym, że takie adnotacje mają niemal wszystkie piwa, nawet produkowane metodą przemysłową, gdzie w istocie żadnej tradycji ani naturalnych metod nie widać. Nasze technologie jednak zweryfikowała i udokumentowała Kapituła programu PDŻ i to ma istotne znaczenie, bo klient może mieć pewność, że otrzymuje tradycyjnie warzone piwo. Dość powiedzieć, że wzrost sprzedaży w ciągu ostatniego roku wyniósł 100%. Sądzę, że sporą zasługę ma w tym właśnie znak Poznaj Dobrą Żywność. Zdajemy sobie sprawę, że piwo jest trudnym produktem w reklamie, bo to jednak napój alkoholowy i promocję takich produktów regulują odrębne przepisy. Poza tym ponieważ jesteśmy dostępni tylko w niektórych, specjalistycznych punktach sprzedaży, nie chcemy narażać potencjalnych klientów zainteresowanych reklamą na długie poszukiwania naszych produktów. Wolimy, by ci konsumenci, którzy zainteresowali się oryginalnymi smakami, przekazywali dobrą opinię o naszym piwie ustnie innym. A to także zgodne jest z założeniami programu Poznaj Dobrą Żywność.

Wydanie: 30/2009

Kategorie: Kraj

Komentarze

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy