Czy powinny zostać zaostrzone ograniczenia reklamy alkoholu?

Czy powinny zostać zaostrzone ograniczenia reklamy alkoholu?

Czy powinny zostać zaostrzone ograniczenia reklamy alkoholu? Katarzyna Łukowska, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Z punktu widzenia zdrowia publicznego najbardziej pożądane byłoby wyeliminowanie reklam napojów alkoholowych. Ich wpływ na wielkość spożycia jest znaczący, w końcu alkohol reklamuje się po to, żeby ludzie go kupowali. Co więcej, grupą szczególnie wrażliwą na przekazy reklamowe jest młodzież, która w badaniach przyznaje, że również pod ich wpływem sięga po alkohol. Oczywiście obowiązujące prawo nawet reklamowanie piwa dopuszcza jedynie pod pewnymi warunkami. Nie zawsze jest ono jednak przestrzegane, np. zdarzają się reklamy sugerujące, że picie zapewnia dobrą zabawę lub relaks. Zgodnie z wiedzą naukową takie budowanie pozytywnych oczekiwań wobec alkoholu jest silnie skorelowane z poziomem jego spożycia. Krótko mówiąc: im więcej dobrego ludzie po nim się spodziewają, a te korzystne efekty pokazują właśnie reklamy, tym chętniej po niego sięgają. Konrad Drozdowski, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy Reklama alkoholu w Polsce jest już bardzo ograniczona, o wiele bardziej niż w większości krajów Unii. Oprócz istniejących ograniczeń ustawowych szczegółowe regulacje dla swojego środowiska wprowadziła branża reklamowa – od 2008 r. w ramach Kodeksu Etyki Reklamy funkcjonuje załącznik „Standardy Reklamy Piwa”, który nakłada dodatkowe ograniczenia. Rada Reklamy oferuje ponadto usługę Copy Advice, pozwalającą skonsultować reklamę pod względem zgodności z kodeksem na wczesnym etapie jej tworzenia. Wiele kampanii reklamowych piwa przechodziło przez ten mechanizm. Prowadzimy również szkolenia dla osób tworzących reklamy, zwracając uwagę na ograniczenia w promocji napojów alkoholowych wynikające z przepisów prawa i z rozwiązań samoregulacyjnych. W monitoringach reklam piwa organizowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Standardów Reklamowych (EASA) Polska znajduje się w gronie państw o najwyższym stopniu spełniania standardów w dziedzinie reklamy napojów alkoholowych. Danuta Gut, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce Reklamy piwa podlegają bardzo restrykcyjnym ograniczeniom. Chodzi m.in. o dopuszczalne godziny i częstotliwość ich emisji w telewizji czy obowiązek przeznaczania 20% powierzchni każdej reklamy prasowej i billboardu na ostrzeżenia zdrowotne, co jest ewenementem na skalę światową. Tymczasem polskie i światowe badania wyraźnie pokazują, że reklamy nie powodują wzrostu konsumpcji alkoholu ani obniżenia wieku inicjacji alkoholowej. Mimo że w latach 2012-2016 łączny czas emisji reklam piwa w telewizji wzrósł czterokrotnie, jego konsumpcja pozostała na podobnym poziomie. Krajowy rynek jest już bowiem nasycony, a rolą reklam jest budowanie pozycji marek oraz informowanie o nowościach. Reklama piwa to także wpływy z podatku VAT, sponsoring kilkudziesięciu klubów sportowych, sponsoring wielkich imprez sportowych, środki na pozalekcyjne zajęcia sportowe dla tysięcy uczniów i wreszcie miejsca pracy w branży reklamowo-marketingowej. Bruno Skalski, czytelnik PRZEGLĄDU Uważam, że wiedza o negatywnych następstwach spożywania alkoholu jest w polskim społeczeństwie dosyć powszechna i w miarę rzetelna. Nie przeszkadzałoby mi zaostrzenie prawa w kwestii reklamowania piwa czy wódki, ale wolałbym, żeby najpierw zajęto się ilością oraz treścią reklam suplementów diety oraz szemranych pożyczek, bo w tych kwestiach poziom świadomości ludzi jest, jak sądzę, dużo mniejszy. Udostępnij: Kliknij, aby udostępnić na Facebooku (Otwiera się w nowym oknie) Facebook Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X Kliknij, aby udostępnić na X (Otwiera się w nowym oknie) X Kliknij, aby udostępnić na Telegramie (Otwiera się w nowym oknie) Telegram Kliknij, aby udostępnić na WhatsApp (Otwiera się w nowym oknie) WhatsApp Kliknij, aby wysłać odnośnik e-mailem do znajomego (Otwiera się w nowym oknie) E-mail Kliknij by wydrukować (Otwiera się w nowym oknie) Drukuj

Ten artykuł przeczytasz do końca tylko z aktywną subskrypcją cyfrową.
Aby uzyskać dostęp, należy zakupić jeden z dostępnych pakietów:
Dostęp na 1 miesiąc do archiwum Przeglądu lub Dostęp na 12 miesięcy do archiwum Przeglądu
Porównaj dostępne pakiety
Wydanie: 2017, 25/2017

Kategorie: Aktualne, Pytanie Tygodnia