Kredyty i pożyczki

NBP przeciw wykluczeniom

Bank centralny chce pomóc niepełnosprawnym w funkcjonowaniu na rynku finansowym

Przeczytaj umowę, sprawdź warunki kredytu, nie stój w kolejce do okienka bankowego – korzystaj z bankomatów i bankowości internetowej, jeśli masz pytania lub chcesz zgłosić reklamację, zadzwoń pod numer całodobowej infolinii – takie rady zawierają bankowe reklamy. A co zrobić, jeśli nie możesz przeczytać, bo jesteś niewidomy? Nie możesz zadzwonić, bo nie słyszysz? Albo nie wszystko rozumiesz, bo jesteś osobą z niepełnosprawnością intelektualną?

Według danych Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w 2011 r. liczba osób niepełnosprawnych wynosiła ponad 4 mln, czyli 12,2% ludności kraju. Prawie 30% osób z niepełnosprawnością pracuje. Liczby te pokazują, jak dużo osób może cierpieć z powodu braku możliwości samodzielnego korzystania z usług finansowych. Wiele z nich pada także ofiarą oszustów z powodu nieznajomości swoich praw. Dlatego Narodowy Bank Polski prowadzi kampanię „NBP nie wyklucza”.

W spotach kampanii, które przez ponad trzy tygodnie na przełomie października i listopada były nadawane w TVP, wystąpili Ewa Błaszczyk i Jerzy Radziwiłowicz. Znanych aktorów można zobaczyć także na stronie www.nbpniewyklucza.pl. Cezary Żak, Artur Barciś, Krzysztof Globisz i Marian Dziędziel prezentują tam hasła z „Leksykonu terminów ekonomicznych i bankowych w języku migowym”. Opracowany przez NBP w 2011 r. we współpracy z mazowieckim oddziałem Polskiego Związku Głuchych słownik był pierwszą tego typu publikacją w Polsce i doczekał się już dwóch edycji, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na tego rodzaju działania.

NBP przygotował także we współpracy z fundacją Vis Maior specjalny zestaw materiałów multimedialnych. Jest on przeznaczony zarówno dla osób z niepełnosprawnością, jak i dla pracowników instytucji finansowych oraz innych, których klientami są niepełnosprawni. Dzięki niemu będzie można poznać prawa osób z niepełnosprawnością oraz dowiedzieć się, w jaki sposób dostosować przestrzeń i informację do ich potrzeb. Moduł ten będzie dostępny na stronie www.nbpniewyklucza.pl od stycznia 2014 r. Warto ją odwiedzić, aby uświadomić sobie codzienne problemy osób z niepełnosprawnością i poznać zaproponowane sposoby ich rozwiązywania.

Zgodnie ze standardami dostępności wszystkie materiały kampanii społecznych prowadzonych przez NBP, takich jak „Sprawdź, zanim podpiszesz” czy „Bezpieczne pieniądze”, są tłumaczone na język migowy, opatrywane audiodeskrypcją, a teksty są przystosowywane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną. Udogodnienia zostały wprowadzone także w Centralnej Bibliotece NBP. Osoby niewidome mogą korzystać z jej bogatych zasobów dzięki stanowisku komputerowemu ze specjalnym oprogramowaniem i drukarce umożliwiającej drukowanie w alfabecie Braille’a.

Szczegóły o akcji na stronie
www.nbpniewyklucza.pl


 Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej

Strony: 1 2 3 4

Wydanie: 2013, 49/2013

Kategorie: ABC BANKOWOŚCI, część V
Tagi: NBP