Austriackie lodowce (cz.II)

Austria to alpejska potęga w kategorii całorocznych ośrodków narciarskich.

Kontynuujemy nasz ranking austriackich całorocznych ośrodków narciarskich na lodowcach, przygotowany przez specjalistów ze „SKI magazynu”.

  1. Stubai (Tyrol)
    Lodowiec Stubai leży na końcu doliny o tej samej nazwie. Bazą wypadową jest miasteczko Neustift położone w sercu doliny, ok. 15 km przed lodowcem. Codzienny dojazd z Neustift to jedyna niedogodność, ale jakość terenu narciarskiego rekompensuje to z nawiązką. W warunkach zimowych jest to jeden z największych ośrodków narciarskich na lodowcu. Niestety, letnia pora zdecydowanie ogranicza możliwości tego pięknego zakątka Tyrolu.
    Dwie nitki gondolek wspinają się równolegle z dolnej stacji Mutterberg (1750 m) do stacji przesiadkowej Fernau (2300 m). Tutaj się rozdzielają (nie należy wysiadać z wagonika!): srebrna gondolka jedzie do centrum Gamsgarten (2620 m), a czerwona do położonego wyżej Eisgrat (2900 m). Gamsgarten to w sezonie letnim dolna granica narciarskich uciech. Poniżej po prostu nie ma śniegu.
    Pod sześcioosobową kanapą Eisjoch wiedzie trasa nr 1. Jedynka jest bardzo szeroka (jak większość tras na tym lodowcu) i popularna. Jej długość wynosi ok. 2,5 km.
    Po południowej stronie szczytu Schaufelspitze (3333 m) znajduje się najwyżej położona restauracja w Austrii – Jochdohle (3150 m). Wybudowano ją w miejscu drewnianego schroniska, które stało tutaj kilka lat temu.
    Sześcioosobową kanapę Fernau oddano do użytku w zeszłym roku. Linia ma długość 2 km i uzupełnia narciarską „karuzelę” wokół Schaufelspitze.
    Z Gamsgarten czteroosobową kanapą Rotadl można wjechać na czynny cały rok mały lodowiec Daunferener. Po dwóch stronach bardzo długiego orczyka biegną dwie trasy. Niebieska jest idealna dla początkujących.
    Obie stacje gondoli – Gamsgarten i Eisgrat – to potężne centra usługowe na lodowcu. W każdym jest kilka restauracji, sklepy Intersport, serwisy narciarskie, wypożyczalnie, a nawet przedszkole.
    Ocena zimowa – 5
    Ocena letnia – 3
    Jakość wyciągów – 5
    Przepustowość wyciągów – 5
    Atrakcyjność tras – 4
    Przygotowanie tras – 5
    Urozmaicenie terenu – 5
    Ceny skipassów
    31,50 euro za dzień, 151,10 euro za sześć dni
    1750-3215
    trasy 57 km
    Sezon: cały rok
    Dojazd
    Orientacyjna odległość – 820 km. Trasa Cieszyn-lodowiec Stubai, Katowice; Cieszyn; przejście graniczne PL-CZ Cieszyn Boguszowice-Czeski Cieszyn (48); Frydek-Mistek; Ołomuniec (46); Brno (52); Pohorelice (54); Znojmo (38); przejście graniczne CZ-A; Hollabrunn (B2); Tulln (B19); Sankt Christophen; autostrada (A1) (kierunek Salzburg); Linz; Salzburg (kierujemy się na Monachium) (A8); przejście graniczne A-D; autostrada (A12); na wysokości Rosenheim skręcamy w kierunku na Innsbruck (A93); przejście graniczne D-A; Kufstein (A12); w Innsbrucku zjazd na Brenner (A13); po przejechaniu mostu Europa zjazd do Stubaital (droga 183); doliną jeszcze ok. 25 km do Mutterberg.
    Szczegółowe informacje i rezerwacje:
    www.carving.com.pl
  2. Moelltaler (Karyntia)
    Wysoka pozycja w rankingu jedynego lodowca Karyntii jest w pełni zasłużona. Zimowa oferta niewiele różni się od letniej, a sam lodowiec oferuje pole śniegu wielkości lotniska. Co ciekawe, ma ono różne stromizny i dlatego wytyczono na nim trasy o wszystkich stopniach trudności. Najnowsze inwestycje podniosły przepustowość i jakość jazdy na lodowcu.
    Siedem lat temu w tym zacisznym zakątku Karyntii wybudowano kolej torowo-linową biegnącą w tunelu. Tak zaczęła się szybka kariera lodowca, a Moelltaler Express o długości 4800 m jest najdłuższą cywilną kolejką tego typu na świecie. Do kolejki prowadzi kręta droga o długości 8 km z miasteczka Flattach.
    Górna stacja „kreta” znajduje się na wysokości 2200 m i tu następuje zmiana środka transportu. Sześcioosobowe wagoniki gondoli Eisseebahn wyjeżdżają na wysokość 2790 m. Niestety, są dni, kiedy silny wiatr unieruchamia gondolę. Można wtedy skorzystać z atrakcji innych terenów narciarskich Karyntii, na które obowiązuje karnet (Silver lub Gold).
    Z górnej stacji gondoli roztacza się imponująca panorama całego lodowca. Nowa kanapa Gletscher Jet pokonuje drogę na szczyt (3122 m) w kilka minut. Stok podzielono na trzy sektory (niebieski, czerwony, czarny) – takie określenie najlepiej pasuje do szerokości tutejszych tras. Miejsca do swobodnej jazdy jest pod dostatkiem. Pod lodowcem wytyczono jeszcze kilka tras, a na dół pod gondolę wiedzie Familienabfahrt. Jest to wspaniała nartostrada biegnąca nad sztucznymi jeziorami Hochwurtenspeicher i Weißsee. W większości niezbyt stroma.
    W budynku górnej stacji gondoli znajduje się samoobsługowa restauracja. Na dole – Bar Europa oraz sklep Intersport.
    Ocena zimowa – 4
    Ocena letnia – 4
    Jakość wyciągów – 5
    Przepustowość wyciągów – 5
    Atrakcyjność tras – 4
    Przygotowanie tras – 5
    Urozmaicenie terenu – 4
    Ceny skipassów
    30,50 euro za dzień, 138 euro za sześć dni
    1200-3122
    trasy 50 km
    Sezon: cały rok
    Dojazd
    Orientacyjna odległość – 733 km. Trasa Cieszyn-Flattach-Cieszyn; przejście graniczne PL-CZ Cieszyn Boguszowice-Czeski Cieszyn (48); Frydek-Mistek; Ołomuniec (46); Brno (52); Pohorelice (54); Znojmo (38); przejście graniczne CZ-A; Hollabrunn (B2); Wiedeń (A2); Graz (A2); Klagenfurt (A2); Villach (A2); na A10 – kierunek Salzburg; zjazd na drogę 105, kierunek Mallnitz i dalej 106 do Flattach.
    Szczegółowe informacje i rezerwacje:
    www.carving.com.pl
  3. Pitztal (Tyrol)
    Ośrodek na lodowcu jest położony u stóp najwyższej góry Tyrolu – Wildspitze (3774 m). To najwyższy teren narciarski w Austrii – trasy dochodzą tutaj do wysokości 3440 m. Na lodowiec Mittelbergferner wjeżdża się kolejką Pitzexpress, biegnącą w tunelu o długości 3,7 km. Dolna stacja znajduje się na wysokości 1740 m, a górna aż na 2860 m.
    Górna stacja Pitzexpress to nowoczesny i wielofunkcyjny budynek. Mamy tu centrum lodowcowe z restauracją Panorama, sklepami narciarskimi i kilkoma mniejszymi barami. Aby dotrzeć na szczyt lodowca, trzeba przejechać do dolnej stacji kolejki linowej Panoramabahn – składa się ona z zespołu czterech gondoli, a wyjeżdża na szczyt Hinterer Brunnenkogel (3440 m).
    Trasy ze szczytu lodowca są dość strome – tu trenują sportowcy. Poniżej znajdują się o wiele łagodniejsze trasy biegnące przy podwójnym orczyku.
    Do drugiej części lodowca Pitztal – Mittelbergjoch – docieramy wzdłuż krzesełka Gletschersee. Górna stacja orczyka znajduje się na wysokości 3182 m.
    Do doliny nie da się wrócić oznakowaną trasą. Trzeba skorzystać z „kreta”. Łącznie na lodowcu mamy do dyspozycji sześć wyciągów i dziewięć głównych tras.
    Niedaleko parkingu znajduje się dolna stacja gondoli obsługująca sąsiedni teren narciarski Rifflsee, na którą można, niestety, tylko wejść. Teren jest czynny w zimie i wznosi się do wysokości 2806 m, na szczyt Grubenkopf. Na Rifflsee znajduje się w sumie pięć wyciągów (łącznie z gondolą) i 10 tras.
    Ocena zimowa – 4
    Ocena letnia – 3,5
    Jakość wyciągów – 4
    Przepustowość wyciągów – 3,5
    Atrakcyjność tras – 4
    Przygotowanie tras – 5
    Urozmaicenie terenu – 4
    Ceny skipassów
    30,50 euro za dzień, 138 euro za sześć dni
    1740-3440
    trasy 29 km
    Sezon: cały rok
    Dojazd
    Orientacyjna odległość – 950 km. Trasa Katowice-lodowiec Pitztal-Katowice; Cieszyn; przejście graniczne PL-CZ Cieszyn Boguszowice-Czeski Cieszyn (48); Frydek-Mistek; Ołomuniec (46); Brno (2); Pohorelice (54); Znojmo (38); przejście graniczne CZ-A; Hollabrunn (B2); Tulln (B19); Sankt Christophen; autostrada (A1) (kierunek Salzburg); Linz; Salzburg (kierujemy się na Monachium) (A8); przejście graniczne A-D; autostrada (A12); na wysokości Rosenheimu skręcamy w kierunku na Innsbruck (A93); przejście graniczne D-A; Kufstein (A12); Innsbruck; za Karres zjazd do Pitztal (Wenns, Jerzens, St. Leonhard); do lodowca jeszcze kilkadziesiąt kilometrów krętej drogi.

 

 

Wydanie: 05/2002, 2002

Kategorie: Przegląd poleca

Napisz komentarz

Odpowiedz na treść artykułu lub innych komentarzy